Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd
(Bericht 2834447)
Het valt me meer en meer op dat er steeds minder mensen zijn die in staat zijn zich uit te drukken in Algemeen Nederlands.
Zowel hier als boven de Moerdijk.
Hier heerst momenteel het afschuwelijke "verkavelingsvlaams" al dan niet met een schabouwelijke Antwerpse tongval, in Nederland lijkt men ook meer en meer af te glijden tot een onverstaanbaar "ollands".
Zou het niet stilletjesaan tijd worden om hier iets aan te doen ?
Ik denk dat het onderwijs en de media hierin best het voortouw zouden nemen !
|
Wat is dat voor een beest, het Verkavelingsvlaams?
Volgens den dikke is dat woord uitgevonden door joernalist Van Istendael, in zijn boek "het Belgisch labyrinth", ongeveer in 1990.
Men bedoelt ermee: de informele spreektaal in Nederlandstalig België die geen dialect is maar ook geen algemeen Nederlands.
Van Istendaal is zo één van die superintellektuelen die het een beetje teveel van zichzelf weet dat hij superintellektueel is, en zich verheven voelt boven het gepeupel. (maar oftie een regel van drie kan toepassen om een eenvoudig berekeninkse te maken, dat is nog niet zeker).
Wie niet zoals hij perfekt algemeen Nederlands kan praten, wie zich moet behelpen met een tussenvorm tussen zijn moedertaal en wat men hem op school heeft proberen aan te leren, die mens is maar een sukkelaar en intellektueel uitschot.
Diezelfde verheven superintellektuelen wonen natuurlijk niet in gewone huizen, vb. in een verkaveling. Ah neen, verkaveling is foei. Zij wonen in wat aparte woningen om er hobbies te beoefenen die Jan Modaal niet aanspreken.
Wel, ik voel me goed thuis hier in mijn verkaveling, en ik hou ervan om de vrijheid te hebben af en toe een dialektwoord in mijn zeggen en schrijven te plakken, om wat kleur te geven aan mijn woorden. Tsja, de kleur natuurlijk die ik eraan wil geven, niet de kleur van de een of andere verwaande sukkelaar.
Ik bemerk op die manier dat heel wat onderwijzenden met dat Verkavelingsvlaams hun leerlingen uitermate goed bereiken;
ik bemerk dat de meeste huisartsen in dat taaltje hun patiënten behoorlijk informeren over hun medische toestand; en zo kan je zowat alle behoorlijke beroepen aflopen, van de meest nobele (verpleegsters ...) tot de meest opgeleidenen (ingenieurs, veeartsen ...)
Van het taaltje van gasten zoals de Antwerpse provinciegoeverneur, die echt Hollands praat met een onVlaamse g-klank en andere van die akefietjes, krijg ik het helemaal ...