Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Joëlle Milquet kent 'NMBS' niet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93069)

Zeno! 6 augustus 2007 18:33

Joëlle Milquet kent 'NMBS' niet

Daarnet weer een heerlijk stukje politiek nieuws op de VRT. Aan de poort van Hertoginnedal werd cdh-voorzitster Joëlle Milquet geïnterviewd. Helaas voor haar, door Vlaamse tv-ploegen. In een extreem gebrekkig Nederlands, met het nodige gestotter, wilde Milquet duidelijk maken dat ze tegen de splitsing van de NMBS is. Helaas wist ze niet dan SNCB in het Nederlands 'NMBS' is. Een Vlaamse journalist moest het haar voorzeggen.

Dit schijnbaar onnozel en grappig fait-divers staat symbool voor de absolute non-interesse van Franstalige politici voor Vlaanderen en onze taal. Als zelfs een partijvoorzitster die al j�*�*ren in de politiek meedraait niet eens weet dat SNCB in het Nederlands NMBS is, dan breekt mijn klomp.

Hoe dùrven de Franstaligen de Vlamingen beschuldigen van een 'repli sur soi', terwijl ze zichzelf opsluiten in hun Francophonie en niet geïnteresseerd zijn in wat daarbuiten gebeurt?!

Wiley E Coyote 6 augustus 2007 18:40

Aan de andere kant... ken jij alle franse afkortingen van organisaties en instellingen?

Doki 6 augustus 2007 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 2835541)
Daarnet weer een heerlijk stukje politiek nieuws op de VRT. Aan de poort van Hertoginnedal werd cdh-voorzitster Joëlle Milquet geïnterviewd. Helaas voor haar, door Vlaamse tv-ploegen. In een extreem gebrekkig Nederlands, met het nodige gestotter, wilde Milquet duidelijk maken dat ze tegen de splitsing van de NMBS is. Helaas wist ze niet dan SNCB in het Nederlands 'NMBS' is. Een Vlaamse journalist moest het haar voorzeggen.

Dit schijnbaar onnozel en grappig fait-divers staat symbool voor de absolute non-interesse van Franstalige politici voor Vlaanderen en onze taal. Als zelfs een partijvoorzitster die al j�*�*ren in de politiek meedraait niet eens weet dat SNCB in het Nederlands NMBS is, dan breekt mijn klomp.

Hoe dùrven de Franstaligen de Vlamingen beschuldigen van een 'repli sur soi', terwijl ze zichzelf opsluiten in hun Francophonie en niet geïnteresseerd zijn in wat daarbuiten gebeurt?!

Aan de ene kant : Alle politici die op een hoger dan gemeentelijk niveau werken in ons land zouden verplicht en intensief taalcursus moeten volgen tot ze de twee (of voor mijn part drie) landstalen goed meester zijn. Ik heb weinig begrip voor de huidige situatie en groet mensen als Demotte of Michel voor het voorbeeld dat ze stellen.

Aan de andere kant : In dit specifieke geval, en onder de huidige toch wel heel gewichtige omstandigheden kan het me eigenlijk geen lor schelen of Joëlleke de NMBS kent of niet. Wat mij meer interesseert is inhoeverre ze zal meegaan in de onderhandelingen.

Ferre 6 augustus 2007 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2835564)
Aan de andere kant... ken jij alle franse afkortingen van organisaties en instellingen?

De NMBS is nu niet echt een onzichtbare instelling binnen onze maatschappij. Nog minder binnen de politiek.

Zwartengeel 6 augustus 2007 18:45

Citaat:

Zeno! heeft dan ook geen federale ministeriële ambities.

Zeno! 6 augustus 2007 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2835574)

Voila. Wat een stomme opmerking, zeg.

Zwartengeel 6 augustus 2007 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 2835623)
Voila. Wat een stomme opmerking, zeg.

Ik denk dat de ironie in mijn post je ontgaan is.

Zeno! 6 augustus 2007 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2835633)
Ik denk dat de ironie in mijn post je ontgaan is.

Ik had het over de opmerking van Wiley E Coyote ;-)

Zwartengeel 6 augustus 2007 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 2835638)
Ik had het over de opmerking van Wiley E Coyote ;-)

Sorry! :oops:

Dimitri 6 augustus 2007 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2835574)

Als je de Franstalige onderhandelaars bezig hoort, zou je zweren dat zij die ook niet hebben.

evilbu 6 augustus 2007 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2836027)
Als je de Franstalige onderhandelaars bezig hoort, zou je zweren dat zij die ook niet hebben.

Ernstig nu, er komt een Belgische federale regering (ik heb hier al een keer geschreven dat België het volgens mij zeker zal houden tot 2014).
Met CDH waarschijnlijk.
En dus met voorzitster Joëlle Milquet als minister toch?
Dan moet ze toch goed Nederlands kunnen? En dan heb ik het niet over die NMBS, maar gewoon over haar Nederlands in het algemeen.

Dimitri 6 augustus 2007 23:09

Tegen de tijd dat je als minister in België Nederlands moet kunnen, is de hereniging van de Nederlanden een feit en hebben de Franstaligen het Nederlands als overkoepelende rijkstaal aanvaard.

Knuppel 6 augustus 2007 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2836088)
Tegen de tijd dat je als minister in België Nederlands moet kunnen, is de hereniging van de Nederlanden een feit en hebben de Franstaligen het Nederlands als overkoepelende rijkstaal aanvaard.

Nooit of vanzeleven aanvaarden de Franstaligen dat een andere taal de hunne overkoepelt!

Kallikles 6 augustus 2007 23:46

Citaat:

Ja. Dat Milquet de NMBS niet kent is volstrekt onaanvaardbaar. Dat haar Nederlands gebrekkig is, evenzeer.

Dimitri 7 augustus 2007 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2836141)
Nooit of vanzeleven aanvaarden de Franstaligen dat een andere taal de hunne overkoepelt!

Je hoeft mij niet te overtuigen van die onwaarschijnlijkheid. ;-)

Hans1 7 augustus 2007 10:35

Citaat:

Ja, als de flaminganten zich als extremisten opstellen, is dat heel logisch. Maar dat is het doel van Leterme, niet?

Hij zou wel eens het omgekeerde kunnen oogsten van wat hij zaait.

Hans1 7 augustus 2007 10:37

Citaat:

Leterme weet of wist niet wat we vieren op 21 juli en kent niet eens een zin van de Brabançonne.

Ik vind dat ook schandalig.

Zwartengeel 7 augustus 2007 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2836540)
Ja, als de flaminganten zich als extremisten opstellen, is dat heel logisch. Maar dat is het doel van Leterme, niet?

Hij zou wel eens het omgekeerde kunnen oogsten van wat hij zaait.

Lees: het is de schuld van de flaminganten dat Milquet de Nederlandse vertaling van SNCB niet kent.

liberalist_NL 7 augustus 2007 10:37

Citaat:

Leterme die de ''Marseillaise'' zingt, dit geval, en talloze andere gevallen bewijzen weerom iets: Vlaanderen en Franstalig België, twee verschillende werelden, twee verschillende landen zelfs, die het eens moeten worden over gezamelijk bestuur. Ze weten niks van elkaar, ze spreken elkaars taal niet, en ze spreken voor andere belangen. Dat kan nooit goed gaan. Het imago van de regering is nu al verpest, terwijl ze nog niet eens gevormd is. Zal België dan toch barsten binnenkort?

Kortaf 7 augustus 2007 10:43

Citaat:

Volgens mij is Zeno geen voorzitter van een grote Belgische partij, en is de NMBS niet zomaar één van de vele "organisaties en instellingen". Het is het grootste Belgische staatsbedrijf.

Dat een voorzitter van een franstalige regeringspartij dat niet weet, toont haarscherp het culturele autisme aan waarin onze zuidelijke medelanders leven.

Het zijn de meertalige en op de wereld gerichte Vlamingen die België al die tijd op hun eentje overeind gehouden hebben. Daar blijkt nu een eind aan te komen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be