Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Naamsverandering : "EEN Europese Unie" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93072)

evilbu 6 augustus 2007 19:47

Naamsverandering : "EEN Europese Unie"

Aangezien dit deel van het forum toch niet echt barst van de topics... is het eigenlijk niet een beetje pretentieus dat men al sinds het begin der tijden spreekt van DE Europese Unie, alsof er maar één kan zijn, namelijk die rond de Benelux, Duits en Frankrijk. En daar ben je dus ofwel bij, ofwel niet.

Dit leidt tot de perceptie dat Europa en de EU eigenlijk hetzelfde zijn, alleen zijn de Europese landen die bij de EU zijn gewoon het "pas echt".
Vroeger hadden Noorwegen, Denemarken en Zweden hun eigen gemeenschappelijke munteenheid.

Nu goed, daar zat ik al een tijdje mee in mijn kop.

baseballpolitieker 9 augustus 2007 00:52

Die verschillende 'unies' zijn een goed idee maar laat ons dan van 'DE Europese Unie' de basis maken...

De Sponkmeester 9 augustus 2007 06:43

Aangezien de Officiële naam nog altijd EU is, is er ook maar één Europese Unie.
De andere "unies in Europa" hebben een andere naam.
bv. EFTA, Raad van Europa(niet te verwaren met de Europese Raad).

liberalist_NL 10 augustus 2007 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2835677)
Dit leidt tot de perceptie dat Europa en de EU eigenlijk hetzelfde zijn, alleen zijn de Europese landen die bij de EU zijn gewoon het "pas echt".

Die perceptie is er wel, maar laten we eens vergelijken. Aan de overkant van de oceaan hebben we de ''Verenigde Staten van Amerika''. Het merendeel van het Amerikaanse continent behoort niet tot die Vereniging van Staten. Indien het een merendeel van beide continenten zou overschrijden (de USA dus), zou die perceptie wellicht ook bestaan, maar eigenlijk is zo'n perceptie irrelevant.

I amsterdam 10 augustus 2007 16:35

Citaat:

Aangezien dit deel van het forum toch niet echt barst van de topics... is het eigenlijk niet een beetje pretentieus dat men al sinds het begin der tijden spreekt van DE Europese Unie, alsof er maar één kan zijn, namelijk die rond de Benelux, Duits en Frankrijk. En daar ben je dus ofwel bij, ofwel niet.

Vroeger hadden Noorwegen, Denemarken en Zweden hun eigen gemeenschappelijke munteenheid.

Het is de VS en de Rus. Fed. enz
Dus zo lang er een is lijkt me "de" prima"
Dus probeer iets leukers in je kop te halen:lol: ;-)

Het is best mogelijk dat de EU de komende jaren uiteen gaat vallen en dan
zou inderdaad "een" beter zijn.

Montalcino 11 augustus 2007 11:40

Citaat:

Wat jij bedoelt is een Unie met verschillende snelheden?

Geen slecht idee, België heeft wel meer gemeen met Nederland en Luxemburg dan met Frankrijk, en nog veel minder met Hongarije.

lombas 11 augustus 2007 11:41

Wat dacht je van GEEN Europese Unie?

Rudy 11 augustus 2007 17:39

Citaat:

Bedoel je nu dat wie nog niet de Europese munt hanteert geen echte Europeaan kan zijn?

De Eurozone is inderdaad geen synoniem van de Europese Unie.

Alles op z'n tijd.

Rudy 11 augustus 2007 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2845747)

Ben je er tegen ?

Zoja. Wat is het alternatief ?

Sante 11 augustus 2007 21:19

Citaat:

Naamverandering, ok, who cares :) . Maar als je over verdelen in unies spreekt denk ik dat u wat te lang naar de Belgische politiek gekeken hebt. Aan elke unie hangt een administratie vast dat moet worden bekostigt... en nog erger : dat wetten wil uitvaardigen :-) .

We kunnen het natuurlijk op de oude belgische manier doen, we maken het zo afschuwelijk ingewikkeld dat iedereen zijn zin doet aangezien toch geen kat weet hoe het nu feitelijk werkt.

lombas 12 augustus 2007 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 2846224)
Ben je er tegen ?

Redelijk wel.

Citaat:

Zoja. Wat is het alternatief ?
Persoonlijke vrijheid?

Jéhan 13 augustus 2007 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2846857)
Redelijk wel.
Persoonlijke vrijheid?

Natie-staten zijn enkel maar een rem op de persoonlijke vrijheid. De EU is verre van perfect maar garandeert tot op heden meer vrijheid dan de andere bestaande alternatieven.

lombas 13 augustus 2007 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jéhan (Bericht 2849645)
Natie-staten zijn enkel maar een rem op de persoonlijke vrijheid. De EU is verre van perfect maar garandeert tot op heden meer vrijheid dan de andere bestaande alternatieven.

Wie zegt dat ik voor natiestaten ben?

:?

liberalist_NL 14 augustus 2007 02:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2850180)
Wie zegt dat ik voor natiestaten ben?

:?

Jij bent tegen alles. ;-)

evilbu 14 augustus 2007 02:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2850310)
Jij bent tegen alles. ;-)

Lombas is de enige op dit forum die in staat zou zijn om zijn hersenen ervan te beschuldigen zijn ledematen een identiteit op te dringen.

Gun 14 augustus 2007 02:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2845747)

Yes!

Gun 14 augustus 2007 02:17

Citaat:

Niet mee eens, u gaat uit van een valse perceptie. Bekijk de documentaire in mijn handtekening eens en laat ons weten wat je er van vindt.

Thanks

baseballpolitieker 14 augustus 2007 02:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2850313)
Yes!

Ga gij maar weer gaan aanschuiven aan de grens en elke keer uw munten wisselen... Heb deze vakantie vijf landen bezocht, allemaal andere munteenheid, het went na een tijdje maar leuk is toch wel anders...

Gun 14 augustus 2007 02:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2850315)
Ga gij maar weer gaan aanschuiven aan de grens en elke keer uw munten wisselen... Heb deze vakantie vijf landen bezocht, allemaal andere munteenheid, het went na een tijdje maar leuk is toch wel anders...

Juist baseballpolitieker, maar het is die valse perceptie die ons doet denken dat we vrijer zijn, net nu we veel meer gecontroleerd worden en steeds meer beperkt worden in onze vrijheid.

Bekijk de documentaire in mijn handtekening eens en laat ons weten wat je er van vindt.

Thanks

Montalcino 14 augustus 2007 07:40

Citaat:

Dat lijkt mij geen mathematische zekerheid.

Enerzijds kan een multinationale samenleving kiezen voor een laissez-faire politiek met grote autonomie. Anderzijds kan zo een samenleving neigen tot teveel regelgeving om zich te legitimeren.

Als je weet dat een groot deel van onze wetgeving in Europa beslist is en de Europese normen en besluiten heel wat beperkingen inhouden voor mens en onderneming, dan zou een ietwat afwachtende houding best gezond zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be