Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Urgentiearts begrijpt geen Nederlands (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93090)

Gun 7 augustus 2007 11:55

Urgentiearts begrijpt geen Nederlands

Koren op de molen in Hertoginnedal
Citaat:

Taalincident met Mugdienst Erasmus tijdens ontruiming rusthuis
ROOSDAAL - Bij de evacuatie van rusthuis Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt in Pamel, vorige dinsdag, deed zich opnieuw een incident voor met een Franstalige Mugdienst. Mark Demesmaeker (N-VA) vraagt de Vlaamse federale onderhandelaars om dit dossier op de agenda te plaatsen.

De 102 bewoners van het Pamelse rusthuis moesten worden geëvacueerd nadat een aannemer een gasleiding had geraakt. De ontruiming verliep vlot: alle hulpdiensten waren snel ter plaatse en het medisch interventieplan werkte naar behoren. Op de evaluatievergadering die nog dezelfde dag plaatsvond, weerklonk echter ergernis over de interventie van het Medisch Urgentieteam van het Erasmusziekenhuis in Anderlecht.

De spoedarts sprak geen woord Nederlands. De dame, wiens rol gelukkig beperkt was, leek op geen enkel ogenblik iets te begrijpen van de interventie. Ze kon zelfs geen gesprek aangaan met bewoners - ouderlingen, dementen en zwaar hulpbehoevenden - die angstig waren. Een meegekomen verpleger speelde voor tolk. Alle deelnemers aan de interventie klaagden dit aan tijdens de evaluatievergadering. Ook het gemeentebestuur van Roosdaal en de directeur van het rusthuis dringen aan op actie. 'De Mugdiensten van Jette en zelfs Aalst zijn perfect meertalig. Enkel in het Eramusziekenhuis lukt dat nog steeds niet', stellen de betrokkenen. Zij getuigen dat in de regio Halle-Lennik dergelijke incidenten nog steeds schering en inslag zijn.

Sancties

Vlaams volksvertegenwoordiger Mark Demesmaeker (N-VA) grijpt het incident aan om de Vlaamse politici die op Hertoginnedal onderhandelen over een nieuw federaal regeerakkoord, te vragen dit dossier op tafel te gooien.

'Mug's bestemd voor Vlaams-Brabant vertrekken nu vaak uit een Brussels ziekenhuis. Als ze niet aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals kennis van het Nederlands, moeten er sancties mogelijk zijn', vindt Demesmaeker. Hij denkt hierbij aan financiële sancties voor ziekenhuizen die eentalig Franse urgentiediensten hebben. 'Ook voor artsen en verplegend personeel kan men taalkennis opleggen als voorwaarde voor de beroepsuitoefening. Op die manier zijn de hulpdiensten de taal van hun werkingsgebied steeds machtig en zijn de patiënten zeker van een goede dienstverlening.'

De volksvertegenwoordiger verwijst ook naar de bevindingen van Reginald Moreels, gezondheidsinspecteur in Vlaams-Brabant en Nederlandstalig Brussel, in april vorig jaar. Moreels wees toen op het belang van hulpverlening in de eigen taal. 'Als asielzoekers Nederlands moeten kennen, moeten assistenten geneeskunde dat ook kunnen', aldus Moreels.
HIER

Derk de Tweede 7 augustus 2007 12:12

Gaarne nog een paar van dit soort incidenten, des te eerder gaat het mes over te Taalgrens!
Uiteraard zonder slachtoffers!

hurycane 7 augustus 2007 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2836786)
Gaarne nog een paar van dit soort incidenten, des te eerder gaat het mes over te Taalgrens!
Uiteraard zonder slachtoffers!

Ja lang leve de incidenten, alles ten koste van het idee !!!!

evilbu 7 augustus 2007 12:46

Je krijgt er een slecht gevoel bij.

"A bruxelles, tout va bien, et dans la périphérie, ça ne va pas", het discours van Maingain.:roll:

Kortaf 7 augustus 2007 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurycane (Bericht 2836817)
Ja lang leve de incidenten, alles ten koste van het idee !!!!

Je zou ook een echte oplossing kunnen voorstaan: splitsing van de urgentiediensten in BHV. Maar dat is te eenvoudig waarschijnlijk?

hurycane 8 augustus 2007 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2836850)
Je zou ook een echte oplossing kunnen voorstaan: splitsing van de urgentiediensten in BHV. Maar dat is te eenvoudig waarschijnlijk?

Nog beter ! Als een Vlaamse urgentiearts dan bij een ongeval komt waar een Waal ligt dan is dat spijtig voor die Waal ! Zo is althans een deel van jullie probleem sneller opgelost. Dat zijn pas oplossingen...

evilbu 8 augustus 2007 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurycane (Bericht 2839316)
Nog beter ! Als een Vlaamse urgentiearts dan bij een ongeval komt waar een Waal ligt dan is dat spijtig voor die Waal ! Zo is althans een deel van jullie probleem sneller opgelost. Dat zijn pas oplossingen...

Huh?Wat heeft dat er nu mee te maken?

Kortaf 8 augustus 2007 15:34

Citaat:

Neen jongen. Vlaamse spoeddiensten naar Vlaamse bestemmingen, Waalse spoeddiensten naar Waalse bestemmingen, en tweetalig-Bruselse spoeddiensten naar Brusselse bestemmingen.
Dat zou al 95 pct van de problemen oplossen. Maar dat is inderdaad des duivels voor Belgicisten. Tant pis dat er al eens een Pajot doodvalt of langs de kant blijft liggen omdat de Waalse urgentiedienst er niets van verstaan heeft. Een mooie samenvatting van wat Belgische eenheid betekent, eigenlijk.

stropkeuh 8 augustus 2007 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2836843)
Je krijgt er een slecht gevoel bij.

"A bruxelles, tout va bien, et dans la périphérie, ça ne va pas", het discours van Maingain.:roll:

Zeg da wel. Pfffffff schaam me dood, ben sinds ik in NL Limburg woon wel een deel van mijn frans kwijt, het spreken, door geen gebruik meer. Jammer eigelijk en idd overheid en dergelijke diensten moeten tweetalig zijn.
Maar dat we daarover ruzie maken , niet te verwonderen dat de ollanders ons als `domme belge`zien.
Tis toch te zot voor woorden zoiets, altij ruzie over welke taal men spreekt. Ben da beu.
Wil Belgie een land blijven of een freubelklas worden.:roll: :oops: ????
Kzou zeggen: tis eigelijk een freubelland.

evilbu 8 augustus 2007 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 2839356)
Zeg da wel. Pfffffff schaam me dood, ben sinds ik in NL Limburg woon wel een deel van mijn frans kwijt, het spreken, door geen gebruik meer. Jammer eigelijk en idd overheid en dergelijke diensten moeten tweetalig zijn.
Maar dat we daarover ruzie maken , niet te verwonderen dat de ollanders ons als `domme belge`zien.
Tis toch te zot voor woorden zoiets, altij ruzie over welke taal men spreekt. Ben da beu.

Zielige reactie hoor :boo: een urgentiearts spreekt geen Nederlands als hij in Vlaanderen komt voor zijn werk en jij zegt "je moet niet altijd over taal discussiëren", raar dat je dat niet doet als de Franstaligen weer eens calimero spelen

lomeanor 8 augustus 2007 17:02

Citaat:

Wat is dat nu?
Het gaat om een incident in hartje Vlaanderen. Indien je het niet weet: Roosdaal ligt tegen Ninove, dus aan de grens met Oost-Vlaanderen.

Wanneer er een pakistaan in Frankrijk door een Franse arts verzorgt wordt, is het dan de fout van die Franse arts dat hij geen Pakistaans kent?

Vlaanderen is eentalig Nederlands. Vlamingen hebben het recht op Nederlandstalige ugentieartsen in Vlaanderen.

Zwartengeel 8 augustus 2007 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 2839356)

Altijd leuk om het standpunt van een B-Plusser in deze zaak te horen. Wat jij, Kim?

evilbu 8 augustus 2007 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2839546)
Wanneer er een pakistaan in Frankrijk door een Franse arts verzorgt wordt, is het dan de fout van die Franse arts dat hij geen Pakistaans kent?

:magniet: Of bedoelde je Urdu?

Gun 8 augustus 2007 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2839546)
Wat is dat nu?
Het gaat om een incident in hartje Vlaanderen. Indien je het niet weet: Roosdaal ligt tegen Ninove, dus aan de grens met Oost-Vlaanderen.

Vlaanderen is eentalig Nederlands. Vlamingen hebben het recht op Nederlandstalige ugentieartsen in Vlaanderen.

Heb intussen iemand aan de lijn gehad die er werkt, hij vond het gewoon een schande, die arts kon niet alleen geen Nederlands praten, ze verstond bijna het verschil niet tussen "ja" en "neen", volledig Nederlandsongeletterd.

Kim 8 augustus 2007 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2839626)
Altijd leuk om het standpunt van een B-Plusser in deze zaak te horen. Wat jij, Kim?

Ik denk dat mijn visie daarover wel gekend is ondertussen. Schandalig dat er nog steeds Nederlandsonkundige urgentiediensten worden uitgestuurd. Een mensenleven is te kostbaar. Leg maar eens in een andere taal uit waar je pijn hebt.

Ik vind de reactie van stropkeuh op zich dan ook ietwat kort door de bocht. Een mensenleven is te kostbaar om te zeggen "zeg, het gaat maar over "taal".

Als ik morgen in Antwerpen een ongeval heb en er komt een urgentiedienst, dan verwacht ik dat die mensen Nederlands spreken.

Zeker in tweetalige gebieden zou het niet mogen om alleen Franstaligen/Nederlandstaligen met urgentiediensten mee te sturen, die mensen moeten in staat zijn om de twee talen op z'n minst te begrijpen.

Als het in Jette en Aalst kan, moet het elders ook kunnen!

Eddy B 8 augustus 2007 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2839784)
Ik denk dat mijn visie daarover wel gekend is ondertussen. Schandalig dat er nog steeds Nederlandsonkundige urgentiediensten worden uitgestuurd. Een mensenleven is te kostbaar. Leg maar eens in een andere taal uit waar je pijn hebt.

Ik vind de reactie van stropkeuh op zich dan ook ietwat kort door de bocht. Een mensenleven is te kostbaar om te zeggen "zeg, het gaat maar over "taal".

Als ik morgen in Antwerpen een ongeval heb en er komt een urgentiedienst, dan verwacht ik dat die mensen Nederlands spreken.

Zeker in tweetalige gebieden zou het niet mogen om alleen Franstaligen/Nederlandstaligen met urgentiediensten mee te sturen, die mensen moeten in staat zijn om de twee talen op z'n minst te begrijpen.

Als het in Jette en Aalst kan, moet het elders ook kunnen!

Ik dacht trouwens niet dat stropke het negatief bedoelde, maar net zoals ons, het erg vind dat die arts geen nederlands kende..

lomeanor 8 augustus 2007 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2839784)

Roosdaal is niet tweetalig. Roosdaal is een gemeente in hartje Vlaanderen, tegen de grens met Oost-Vlaanderen.

Kim 8 augustus 2007 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2839857)
Roosdaal is niet tweetalig. Roosdaal is een gemeente in hartje Vlaanderen, tegen de grens met Oost-Vlaanderen.

Ik heb niet gezegd dat Roosdaal tweetalig is. Ik zeg enkel maar dat het in tweetalige gebieden ook belangrijk is.

Andro 8 augustus 2007 20:34

Lijkt mij niet al te gezond.

Zwartengeel 8 augustus 2007 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2839975)
Ik heb niet gezegd dat Roosdaal tweetalig is. Ik zeg enkel maar dat het in tweetalige gebieden ook belangrijk is.

En ook daar wil het nog steeds maar niet lukken, verdorie!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be