PvdA-politicus doet aangifte tegen Wilders
woensdag 8 augustus 2007 14:03
Advocaat en PvdA-politicus in Lelystad Els Lucas heeft aangifte gedaan tegen PVV-leider Geert Wilders vanwege diens ingezonden brief in de Volkskrant.
.jpg)
Wilders: Aangifte wegens haatzaaien is 'diep triest'
In de
brief vergelijkt
Wilders de koran met Hitlers
Mein Kampf. Volgens het Kamerlid is de islamitische heilige schrift een
fascistisch boek dat oproept tot geweld tegen niet-gelovigen, en dat net als 'nazi-bijbel' Mein Kampf verboden moet worden.
Te ver
'Dat vind ik heel erg ver gaan,' zegt Els Lucas, voormalig kandidaat-raadslid voor de PvdA in Lelystad en fractievoorzitter van die partij in Dronten. 'Het geeft ook geen pas dat een parlementariër zich op deze manier uitlaat.' Volgens haar zet Wilders met zijn uitspraken over de koran zelf aan tot haat tussen bevolkingsgroepen.
Maar Lucas maakt bezwaar tegen meer elementen in de brief van Wilders. Zo bepleit de PVV-leider ook een immigratiestop voor islamitische mensen. Dat druist volgens de advocaat in tegen de Vreemdelingenwet.
Het Openbaar Ministerie heeft de aangifte, die Lucas op persoonlijke titel deed, bevestigd.
Idioot
In een reactie tegen ANP noemt Wilders de aangifte 'heel triest'. 'Ik wil niet aanzetten tot haat; ik wil dat de koran wordt verboden. Dat is een politieke mening. Ik zit in de Tweede Kamer om die te uiten.'
Andere partijen in de Tweede Kamer hebben afwijzend gereageerd op Wilders' uitlatingen. 'Goedkoop gelul in de ruimte,' vindt VVD-Kamerlid Halbe Zijlstra. De suggestie de koran te verbieden noemt hij 'idioot en drie bruggen te ver'.
SGP-Kamerlid Kees van der Staaij benadrukt dat Wilders zijn uitspraken mag doen, maar dat een verbod op een heilig boek niet aan de orde is, en bovendien niet past in de Europese traditie.
Schadelijk
Minister
Ella Vogelaar (PvdA) voor Integratie noemt de oproep van Wilders 'schadelijk voor de verhoudingen binnen de Nederlandse samenleving, doordat ze één bevolkingsgroep in een kwaad daglicht stelt en de kloof tussen moslims en niet-moslims zou kunnen vergroten'. In een reactie tegen ANP zegt Vogelaar dat het 'volstrekt duidelijk moet zijn dat het verbieden van de koran in Nederland voor het kabinet niet aan de orde is en dat in de toekomst ook niet zal zijn.'
Lees het Elsevier-commentaar
Koranverbod: Gekke Geert heeft wel een punt
Door
Bas Benneker
PVDA'ers weer. Dezelfde soort als diegenen die in België allerhande fratsen en truken uithalen om illegalen in het land te houden.
Zo te zien hebben die PVDA'ers een boontje voor criminaliteit. Wilders zou hen beter wat moord- en geweldverzen uit de koran onder de neus duwen en hen vragen hoe 'schadelijk die zijn voor de verhoudingen met de Nederlandse samenleving'.