De Rode Willem |
9 augustus 2007 16:02 |
Open brief aan Yves Leterme
Het is nu uitgeregend 2 maand geleden dat U gestopt bent met U uit te sloven mij te overtuigen dat uzelf de enige garantie op goed bestuur zou zijn. Ik moet toegeven dat U in de weken voor 10 juni er goed in geslaagd bent mij te overtuigen. Dat dacht ik toen toch. Nu een uitgeregende zomer en enkele contemplatieve momenten later begin ik te twijfelen. Want zeg nu zelf, veel van de beloofde degelijkheid hebben wij tot hier toe van U nog niet mogen aanschouwen. Tenzij Uw gedrevenheid om toch maar eerste minister te worden daarmee wordt verward ? Op mij komt het eerder over als postjes-streverij van een klein kind dat niet kan wachten op 6 december en reeds in november op de slaapkamer van de ouders in de doos met speelgoed rommelt. Begin december is de schwung verdwenen en wat een feest moest worden is ouwe koek.
Neen, geachte heer Leterme, achteraf bekeken denk ik dat het de zittende paarselarij was die een zodanig olympische graad van onkunde ten toon spreidde dat ik als bezorgde Belg en Vlaming alle hoop op U heb geprojecteerd. Toegegeven dat er niet veel realistische alternatieven waren. Dat alles geholpen door de veronderstelde prestaties van een inderdaad vooral uit de schijnwerpers blijvende Vlaamse regering. Psychologisch is geen nieuws nog altijd goed nieuws, zeker als men vanuit een budgetaire luxesituatie lekker niets hoeft te doen. Want geef nog eens toe, die Vlaamse regering is toch maar een overbodig nutteloze instelling om nog wat extra politieke vriendjes aan een weldadig overdreven overheidsuitkering te helpen ?
Mag ik nu reeds ook mij twijfel uiten of het eventuele federale bestuur later beter zal worden ? Geld maakt niet gelukkig maar geen geld lijkt mij in een wespennest als de Belgische politiek de grootste oorzaak van de problemen. Dus eens het alles vergevende net van de budgetaire luxe weg is, moet enige aanleg voor goed bestuur nog bewezen worden. En dat met een leugenachtige potverterende VLD ? Vanuit mijn kleine privé-ervaring lijkt mij het vooraf vastleggen van agenda's en afspraken een primordiale basisstap naar goed bestuur. Dus om 22 uur geen sms'jes voor vergaderingen van de volgende morgen 8 uur. Misschien wordt de basis van goed bestuur reeds lang op voorhand gelegd. Bvb zich niet laten vast rijden in de pré-electorale bananendans van loze onrealistische beloften ?
Is het niet zo dat U zich toen reeds heeft vast gereden in een opbod van loze onrealistische beloften die welig willen tieren in de aanloop naar de verkiezingen. Uw voorganger heeft zich uiteindelijk onwrikbaar vast gemanoeuvreerd tussen de leugenachtige belastingsverlagingen in een fictieve modelstaat. Het is alleen aan de domheid van sommige kiezers te wijten dat deze scherts 8 jaar heeft moeten duren. Nu heeft diezelfde domheid een aantal kiezers blijkbaar een rad voor de ogen kunnen draaien en laten geloven dat men in België unilateraal dingen kan forceren zonder constitutionele crisis. Forceren beantwoord door blokkeren.... Is deze gang van zaken niet reeds door het (wel)denkende deel van de bevolking verbannen achter een cordon sanitair ?
Is dit niet reeds de tweede keer ? De BHV splitsing, zijn ook daar niet reeds eerder dure CD&V eden op gezworen die later met een stiff upper lip gewoon ingeslikt werden? Op Vlaams niveau valt dit nog buiten het actieterrein van deugdelijk goed bestuur. Op federaal niveau is een oplossing voor dergelijke problemen een onderdeel, misschien zelfs een gevolg van datzelfde goed bestuur. De vraag is alleen of een pre-electoraal aura van degelijkheid en positieve zelfevaluatie van uw rol in het Vlaams theater voldoende zijn om bevallige christelijke maar vooral Franstalige vrouwen te overtuigen een contract aan te gaan met uw appendisken ,de NVA. Appendiskes kunnen verschrikkelijk pijn doen als ze boosaardig gaan woekeren, ik hoop dat mijn hoop niet door een dergelijke brullend wormpje aan diggelen gaat. Aan mooie vrouwen zou dit eerder te vergeven zijn, met hulp van een scheut Glenmorangie
|