![]() |
Vlaams Blok ooit opgericht tegen te veel toegevingen aan Walen(Franstalige)
Ik sta hier dikwijls te kijken als bepaalde jonge mensen het Vlaams Blok verwarren met het Vlaams belang
Destijds in de jaren 70' was het Vlaams Blok een afscheuring van de Volksunie omdat deze een enorme slecht staatshervorming met de Walen waren overeen gekomen(het befaamde Echtmondpact) Toen in die tijd was er bij het Vlaams Blok nog geen spraken van vreemdelingen,of veiligheid op de straat Toen was een stem aan het VB wel echt nodig voor de Vlaamse zaak te dienen,om de taalrechten van Vlamingen te verdedigen Ik vind het ergens spijtig dat we geen enkele partij meer hebben die enkel opkomt voor de Vlaamse zaak,tuurlijk zijn allochtonen ook wel mee schuld aan de verfransing van Brussel en de rand Maar een te extreem VB dient de Vlaamse zaak niet hoor Das tenminste mijn mening hierover duveltje382 |
Citaat:
Het verschil tussen het Vlaams Blok en het Vlaams Belang zit volgens mij in het taalgebruik en de socio-economische visie. Nu is alles wat gematigder, al is er bij momenten terug een goede evolutie, en is het programma een heel stuk liberaler geworden. |
Citaat:
Er werdt door het Vlaams Blok tijdens hun eerste verkiezingsoptredde niets gezegd over vreemdelingen,en das de zuiver waarheid die niet uit de boekskes komt ;-) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Nogmaals, het Egmontpact was slechts de spreekwoordelijke druppel. Lees o.a. "Karel Dillen. Portret van een rebel" van Pieter Jan Verstraete er maar eens op na. |
Ik meen mij te herinneren dat in 79 toen het blok voor het eerst opkwam er in hun 10 puntenprogramma 1 puntje over migranten stond, alleen weet ik niet meer letterlijk wat.
|
Citaat:
Nee,dat is fout,zeker weten !!! |
Ontstaan
![]() De twee partijtjes vormen een kartel bij de verkiezingen van 17 december 1978, onder de naam Vlaams Blok. Enkel Karel Dillen wordt verkozen (in Antwerpen) en hij behoudt zijn zetel in 1981 en 1984. Waarop hij die afstaat aan Gerolf Annemans. Naast hem staat de in Antwerpen ingeweken Bruggeling Filip Dewinter op als voorman van het Blok. Met Dillens vervanger als voorzitter, Frank Vanhecke, is de nieuwe generatie verzekerd. Inmiddels verschuift het aanvankelijk belangrijkste programmapunt - Vlaamse onafhankelijkheid - meer en meer naar de achtergrond ten voordele van extreem-rechtse thema's. De hoge werkloosheid van de jaren '80 is koren op de molen van de partij die zich profileert met een vreemdelingenproblematiek. Met de slogan 'eigen volk eerst' drukt de partij uit dat zij een Vlaams Vlaanderen wil, geen multicultureel Vlaanderen. Vreemdelingen moeten niet weg, zegt de partij, maar moeten dat uiteraard wel als zij zich niet willen aanpassen aan taal en cultuur. Hoever die aanpassing of integratie precies moet gaan, wordt niet (en kan ook niet worden) gespecifieerd. |
Citaat:
|
Citaat:
:-P:-P:-P:-P:-P |
Duveltje ik lach even mee
:-P:-P:-P:-P:-P |
Citaat:
|
Citaat:
Mijn post was toch heel duidelijk hé !!!!!!!! http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=11 |
Van bij het begin stelde het Vlaams Blok / nu Belang het separatisme voorop.
Indien vandaag separatisme bespreekbaar is, dan is dit hoofdzakelijk aan die partij te danken. |
Citaat:
Het was de oprichting van het Brussels Gewest en het inschrijvingsrecht voor Franstaligen uit de rand die onaanvaardbaar waren. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik hoop dat je dit sarcastisch bedoelt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be