Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Eenheidsparket (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93274)

Ctje 12 augustus 2007 19:39

Eenheidsparket

Ik heb onlangs een boek gelezen van Renaat Van Landuyt die het had over een eenheidsparket.
Ik ben daar zelf wel voorstander van. Ik vind het niet normaal dat je in het ene arrondissement anders behandeld kan worden dan in het andere.

Nu heb ik vernomen dat ze bij de splitsing van BHV. Ook een nieuw parket gaan oprichten :roll: De magistraten aldaar zullen dan net zoals in de rest van Vlaanderen enkel NL-talig zijn. Dus dossiers met franstalige daders moeten dan naar Brussel? Gezien er in de BHV-gemeenten toch wel heel wat dossiers zijn met franstalige daders vraag ik mij af of daar wel goed over is nagedacht.

baseballpolitieker 12 augustus 2007 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ctje (Bericht 2848110)
Ik heb onlangs een boek gelezen van Renaat Van Landuyt die het had over een eenheidsparket.
Ik ben daar zelf wel voorstander van. Ik vind het niet normaal dat je in het ene arrondissement anders behandeld kan worden dan in het andere.

Nu heb ik vernomen dat ze bij de splitsing van BHV. Ook een nieuw parket gaan oprichten :roll: De magistraten aldaar zullen dan net zoals in de rest van Vlaanderen enkel NL-talig zijn. Dus dossiers met franstalige daders moeten dan naar Brussel? Gezien er in de BHV-gemeenten toch wel heel wat dossiers zijn met franstalige daders vraag ik mij af of daar wel goed over is nagedacht.

Wat gebeurt er als ze in West-Vlaanderen een spaanstalige crimineel vinden? Gaan ze die naar Spanje sturen?:lol:

Ctje 12 augustus 2007 20:35

Nee, in t geval van de Spanjaard wordt er een tolk bijgezet :lol:

Maar frans is een landstaal: Wanneer de dader Franstalig is, kan hij ervoor kiezen of het proces doorgaat in Mons of in Brussel.

baseballpolitieker 12 augustus 2007 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ctje (Bericht 2848184)

Maar frans is een landstaal: Wanneer de dader Franstalig is, kan hij ervoor kiezen of het proces doorgaat in Mons of in Brussel.

Bepaalde wetgevigen zijn in de verschillende gewesten toch anders dus als je een verdachte van het ene gewest naar het andere verplaatst...:|

evilbu 12 augustus 2007 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2848188)
Bepaalde wetgevigen zijn in de verschillende gewesten toch anders dus als je een verdachte van het ene gewest naar het andere verplaatst...:|

Huh welke? Justitie is toch niet gesplitst?:?

baseballpolitieker 12 augustus 2007 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2848198)

Och i dont no, woonbeleid ofzo...:-)

stab 12 augustus 2007 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ctje (Bericht 2848184)

Een reden te meer om de zes faciliteitengemeenten juridisch niet bij Brussel te voegen.

Ctje 12 augustus 2007 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2848209)
Een reden te meer om de zes faciliteitengemeenten juridisch niet bij Brussel te voegen.

Ik heb er net nog een artikel over gelezen.
Een deel van de magistraten van het nieuwe parket zullen tweetalig zijn.
Maar voor welke rechtbank gaan die zaken komen?

Brussel? Dan zie ik het nut niet in om een nieuw parket op te richten. Nu worden de zaken door een aparte sectie gedaan op t parket en komen de zaken die in BHV plaatsgrijpen met franstalige dader voor een franstalige kamer in Brussel. De magistraten zijn tweetalig (of hebben minstens een goede notie van het Nederlands).

Een Vlaams arrondissement:
De dader kan een ander arrondissement kiezen. Mons of Brussel.
De procedure tot overheveling naar een ander arrondissement is niet altijd van de poes. En kan veeeeel tijd in beslag nemen.
Bovendien, indien de dader Mons kiest => de magistraten hebben geen enkele notie van het Nederlands => nadelig voor het slachtoffer

Pieke 12 augustus 2007 21:28

Als een franstalige in Riemst iets uitsteekt en gevat wordt, wat gebeurt daar dan mee?

giserke 12 augustus 2007 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ctje (Bericht 2848230)
Ik heb er net nog een artikel over gelezen.
Een deel van de magistraten van het nieuwe parket zullen tweetalig zijn.
Maar voor welke rechtbank gaan die zaken komen?

Brussel? Dan zie ik het nut niet in om een nieuw parket op te richten. Nu worden de zaken door een aparte sectie gedaan op t parket en komen de zaken die in BHV plaatsgrijpen met franstalige dader voor een franstalige kamer in Brussel. De magistraten zijn tweetalig (of hebben minstens een goede notie van het Nederlands).

Een Vlaams arrondissement:
De dader kan een ander arrondissement kiezen. Mons of Brussel.
De procedure tot overheveling naar een ander arrondissement is niet altijd van de poes. En kan veeeeel tijd in beslag nemen.
Bovendien, indien de dader Mons kiest => de magistraten hebben geen enkele notie van het Nederlands => nadelig voor het slachtoffer

Neen dit is niet waar.
In de wet staat dat iedere dader het recht heeft berecht te worden in zijn eigen taal. (Wat ik normaal vind als humanist) Dit is nooit de reden waarom er van parket moet worden veranderd.
Er wordt gewoon via een tolk, of indien in het Frans wordt de dader berecht in zijn taal ook in Vlaanderen.

stab 13 augustus 2007 06:03

Hoe dan ook , het juridisch arrondissement HV mag er geen sui generis zijn omwille van zijn nabijheid aan Brussel of zijn ontstaan uit BHV. Het moet in alle opzichten vergelijkbaar zijn met bvb Leuven.
Insgelijk mogen de Franstaligen in de zes randgemeenten geen specifieke juridische voorrechten krijgen ivm Bever of Ronse.
Of vergelijkbaar met de Nederlandstaligen in Edingen of Moeskroen.

stab 14 augustus 2007 06:17

Voor hen die menen dat onze Vlaamse onderhandelaars goed bezig zijn:
http://www.brusselsjournal.com/node/2309
Citaat:

Maar de splitsing die de Vlaamse onderhandelaars eisen, en de Franstaligen dus weigeren, is nog niet eens een échte splitsing, want de zes faciliteitengemeenten zouden nog steeds een beetje onder het tweetalige gerechtelijk arrondissement Brussel vallen, over de gewestgrenzen heen dus!
Citaat:

Wat leren deze getallen? Dat rechtspraak in de eigen taal voor de Franstaligen het volgende betekent: in Vlaanderen rechtspraak in het Frans wanneer één van de betrokken partijen Franstalig is, en in Brussel rechtspraak in het Frans wanneer de rechter Franstalig is.
Citaat:

Als ik het huidige splitsingsvoorstel lees, vraag ik me af of Guido Moons het wel bij het rechte eind heeft wanneer hij zegt dat de Vlamingen nog geen toegevingen hebben gedaan. Ik citeer letterlijk uit De Standaard van 2 augustus: «Een splitsing van het arrondissement houdt in dat de Franstalige rechtbanken alleen bevoegd zijn in Brussel en voor de Franstaligen in de zes faciliteitengemeenten.» Vergis ik me, of is dit een enorme uitbreiding van de faciliteiten?

Wiley E Coyote 14 augustus 2007 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2848198)

Gewesten en gemeenschappen kunnen in bepaalde gevallen ook strafsancties plaatsen op het niet naleven van de regelgeving die onder hun beveoegdheid vallen. Men heeft in dit geval 2 casussen:

- ofwel introduceert men nieuwe straffen en dan is volgens de BWHI het akkoord van de federale regering noodzakelijk
- ofwel is het strafbaar feit reeds opgenomen in het SW doch aangezien het over gewestelijke of gemeenschaps materie gaat kan de inhoud verschillen van de materie (bijvoorbeeld jacht,...) naargelang gewest.

Jantje 14 augustus 2007 14:12

Ik begrijp niet waarom er verschillende juridische districten moeten zijn en waarom justitie iets zou te maken moeten hebben met de splitsing van BHV.

Een moord en diefstal moeten immers overal op ze zelfde manier behandeld worden en Justitie zou dus idd van overheidbevoegdheid moeten verhuizen van federale naar Europese. Criminelen houden immers ook geen rekening met grenzen en deze grenzen moeten dus ook verdwijnen voor politie en gerecht.

Het is dus enkel een middel dat gebruikt word om de zaken moeilijker te maken dan ze zijn.

En de taal, welke elke crimineel heeft het recht om een proces in zijn eigen taal te krijgen, dit is een internionaal recht en heeft dus ook niets te maken met BHV.

Wiley E Coyote 14 augustus 2007 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2850972)
Ik begrijp niet waarom er verschillende juridische districten moeten zijn en waarom justitie iets zou te maken moeten hebben met de splitsing van BHV.

Er zijn immers TWEE BHV's: het gerechtelijk arrondissement en het meer bekende kiesarrondissement. De splitsing van het gerechtelijke arrondissement is ook een oude Vlaamse eis.

Citaat:

En de taal, welke elke crimineel heeft het recht om een proces in zijn eigen taal te krijgen, dit is een internionaal recht en heeft dus ook niets te maken met BHV.
Neen, hij heeft eventueel het recht op een tolk, dat is iets totaal anders dan een proces in zijn eigen taal.

Hans1 14 augustus 2007 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ctje (Bericht 2848110)

Wat zou het. De nationalisten die de splitsingen uitdenken, kunnen per definitie niet nadenken, zo doordrenkt zijn ze door hun nationalisme.

ericferemans 14 augustus 2007 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2848167)
Wat gebeurt er als ze in West-Vlaanderen een spaanstalige crimineel vinden? Gaan ze die naar Spanje sturen?:lol:

Als zin bij ons een crimineel vinden, in West-Vlaanderen dus, die Nederlands spreekt gaan ze naar Antwerpen bellen voor een tolk 8-)
Onze criminelen spreken geen Spaans maar West-Vlieters.
In Antwerpen zitten goede tolken uit West-Vlaanderen. PDW is de beste.

AdrianHealey 14 augustus 2007 18:37

Ik kan dat koeterwaals van onze kustprovincie ook. ^^

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be