![]() |
Eenheidsparket
Ik heb onlangs een boek gelezen van Renaat Van Landuyt die het had over een eenheidsparket.
Ik ben daar zelf wel voorstander van. Ik vind het niet normaal dat je in het ene arrondissement anders behandeld kan worden dan in het andere. Nu heb ik vernomen dat ze bij de splitsing van BHV. Ook een nieuw parket gaan oprichten :roll: De magistraten aldaar zullen dan net zoals in de rest van Vlaanderen enkel NL-talig zijn. Dus dossiers met franstalige daders moeten dan naar Brussel? Gezien er in de BHV-gemeenten toch wel heel wat dossiers zijn met franstalige daders vraag ik mij af of daar wel goed over is nagedacht. |
Citaat:
|
Nee, in t geval van de Spanjaard wordt er een tolk bijgezet :lol:
Maar frans is een landstaal: Wanneer de dader Franstalig is, kan hij ervoor kiezen of het proces doorgaat in Mons of in Brussel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een deel van de magistraten van het nieuwe parket zullen tweetalig zijn. Maar voor welke rechtbank gaan die zaken komen? Brussel? Dan zie ik het nut niet in om een nieuw parket op te richten. Nu worden de zaken door een aparte sectie gedaan op t parket en komen de zaken die in BHV plaatsgrijpen met franstalige dader voor een franstalige kamer in Brussel. De magistraten zijn tweetalig (of hebben minstens een goede notie van het Nederlands). Een Vlaams arrondissement: De dader kan een ander arrondissement kiezen. Mons of Brussel. De procedure tot overheveling naar een ander arrondissement is niet altijd van de poes. En kan veeeeel tijd in beslag nemen. Bovendien, indien de dader Mons kiest => de magistraten hebben geen enkele notie van het Nederlands => nadelig voor het slachtoffer |
Als een franstalige in Riemst iets uitsteekt en gevat wordt, wat gebeurt daar dan mee?
|
Citaat:
In de wet staat dat iedere dader het recht heeft berecht te worden in zijn eigen taal. (Wat ik normaal vind als humanist) Dit is nooit de reden waarom er van parket moet worden veranderd. Er wordt gewoon via een tolk, of indien in het Frans wordt de dader berecht in zijn taal ook in Vlaanderen. |
Hoe dan ook , het juridisch arrondissement HV mag er geen sui generis zijn omwille van zijn nabijheid aan Brussel of zijn ontstaan uit BHV. Het moet in alle opzichten vergelijkbaar zijn met bvb Leuven.
Insgelijk mogen de Franstaligen in de zes randgemeenten geen specifieke juridische voorrechten krijgen ivm Bever of Ronse. Of vergelijkbaar met de Nederlandstaligen in Edingen of Moeskroen. |
Voor hen die menen dat onze Vlaamse onderhandelaars goed bezig zijn:
http://www.brusselsjournal.com/node/2309 Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
- ofwel introduceert men nieuwe straffen en dan is volgens de BWHI het akkoord van de federale regering noodzakelijk - ofwel is het strafbaar feit reeds opgenomen in het SW doch aangezien het over gewestelijke of gemeenschaps materie gaat kan de inhoud verschillen van de materie (bijvoorbeeld jacht,...) naargelang gewest. |
Ik begrijp niet waarom er verschillende juridische districten moeten zijn en waarom justitie iets zou te maken moeten hebben met de splitsing van BHV.
Een moord en diefstal moeten immers overal op ze zelfde manier behandeld worden en Justitie zou dus idd van overheidbevoegdheid moeten verhuizen van federale naar Europese. Criminelen houden immers ook geen rekening met grenzen en deze grenzen moeten dus ook verdwijnen voor politie en gerecht. Het is dus enkel een middel dat gebruikt word om de zaken moeilijker te maken dan ze zijn. En de taal, welke elke crimineel heeft het recht om een proces in zijn eigen taal te krijgen, dit is een internionaal recht en heeft dus ook niets te maken met BHV. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Onze criminelen spreken geen Spaans maar West-Vlieters. In Antwerpen zitten goede tolken uit West-Vlaanderen. PDW is de beste. |
Ik kan dat koeterwaals van onze kustprovincie ook. ^^
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be