Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Bisschop: Noem God voortaan maar Allah (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93298)

Derk de Tweede 13 augustus 2007 21:39

Bisschop: Noem God voortaan maar Allah

Bisschop Muskens van Breda heeft vanavond in het tv-programma Netwerk gezegd dat hij het prima zou vinden om God voortaan Allah te noemen: "Allah is op zich een heel mooi woord voor God. Waarom zouden we niet allemaal samen zeggen: 'We noemen God voortaan Allah?' "

De bisschop baseert zijn idee op zijn ervaringen in Indonesië. In dat land wordt God zowel door moslims als door christenen Allah genoemd. Wat Muskens betreft zou het geen probleem zijn om dat hier voortaan ook te doen. Muskens: "Het kan God wat schelen hoe wij hem noemen. Daar staat hij boven. Dat zijn onze problemen. Wij zijn allemaal bezorgd dat God dat erg zou vinden. Dat God dat blasfemie zou vinden. Helemaal niet. Wij hebben dat uitgevonden om ruzie over te maken."

In feite is Allah niet anders dan de Arabische vertaling voor God. Muskens realiseert zich echter dat invoering van de naam Allah in de katholieke kerk niet op korte termijn zal plaatsvinden. "Dit klinkt natuurlijk gek. Dat krijg ik nooit klaar. Maar over honderd of tweehonderd jaar moet ik het nog maar eens zien."

De met gezondheidsproblemen kampende Muskens vroeg paus Benedictus XVI onlangs om hem ontslag te verlenen als bisschop van Breda. De 71-jarige Muskens sluit zich aan bij de Pauluscommuniteit van de benedictijnen in Teteringen. Als de paus het ontslag van Muskens aanvaardt, wordt Hans van den Hende bisschop van Breda.

bron: fok.nl

Muskens kwam eerder in opsraak: "Iemand die arm is mag van God een brood stelen", zei hij eind jaren '80. Daar is nog iets voor te zeggen, maar God Allah noemen?
Muskens doet er goed maar snel met pensioen te gaan.

Judokus 13 augustus 2007 22:15

Het woord Allah is gewoon het arabische woord voor God.
Allah=God=Deus=Theos=D�*os=Gott=Dieu=Jahwe=Jehovah =...

Er is geen God dan God. Door Hem een andere naam te geven, verandert dat niets aan het wezen van God. Ik neem aan dat Mgr. Muskens dat ook wel beseft.

Judokus 13 augustus 2007 22:18

In arabische landen bidden katholieken sowieso tot Allah. Ik ben eens naar een Rooms-Katholieke mis geweest in Algerije (Notre Dame d'Algiers) en de mis was er in de volkstaal, m.a.w. arabisch, en ik hoorde vaak het woord Allah klinken.

Allah komt van Al-Ilah: God

Derk de Tweede 13 augustus 2007 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 2850104)
Het woord Allah is gewoon het arabische woord voor God.
Allah=God=Deus=Theos=D�*os=Gott=Dieu=Jahwe=Jehovah =...

Er is geen God dan God. Door Hem een andere naam te geven, verandert dat niets aan het wezen van God. Ik neem aan dat Mgr. Muskens dat ook wel beseft.

Ik denk dat het een politieke uitspraak is om de moslims in Nederland tegemoet te komen.
Dit ten koste van onze eigen culturele benaming van God.
Ik peins er niet over om God Allah te noemen en andersom ook niet!
Nog even en Jezus heet Mohammed.

Derk de Tweede 13 augustus 2007 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 2850109)
In arabische landen bidden katholieken sowieso tot Allah. Ik ben eens naar een Rooms-Katholieke mis geweest in Algerije (Notre Dame d'Algiers) en de mis was er in de volkstaal, m.a.w. arabisch, en ik hoorde vaak het woord Allah klinken.

Allah komt van Al-Ilah: God

Dus we moeten maar Arabisch gaan leren?
Wat vind je van een mis in het Arabisch?

Ambiorix 13 augustus 2007 22:32

En waarom niet God invoeren bij de Arabieren?:-P we wisselen gewoon

koolvis 13 augustus 2007 23:17

Daar ben ik niet gelukkig mee; het illustreert alleen maar hoever de islamizering en arabizering al aan de gang is in West Europa!
Een stapje verder is het kruis en het kruisteken afschaffen in de kerk zeker?
Ik heb niets tegen multikultuur maar wel tegen multi-ideologie: de islam-idiologie past niet in het vrije westen.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=93146

Jan van den Berghe 13 augustus 2007 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2850003)
In feite is Allah niet anders dan de Arabische vertaling voor God.

Ja, maar om welke reden zouden wij afstand moeten doen van onze eigen woordenschat? Ik zie geen enkele zinnige reden.

Jan van den Berghe 13 augustus 2007 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koolvis (Bericht 2850201)
Daar ben ik niet gelukkig mee; het illustreert alleen maar hoever de islamizering en arabizering al aan de gang is in West Europa!

Niet zozeer de islamisering, dan wel de kruiperigheid van sommige Europeanen tegenover de islam.

Bovenbuur 14 augustus 2007 06:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2850145)
En waarom niet God invoeren bij de Arabieren?:-P we wisselen gewoon

Omdat ze de G niet kunnen uitspreken? ;)

Dave Brocatus 14 augustus 2007 06:52

Waarom zou het wenselijk zijn voor Nederlandstaligen om God te vervangen door het Arabische Allah (of voor Franstaligen om Dieu te vervangen door Allah, enz.)?

Het is best mogelijk dat monseigneur Muskens Allah mooier vindt klinken dan God, en dat is zijn goed recht. Maar is een persoonlijke voorkeur een reden om zo'n drastische verandering door te voeren?

Voor de interreligieuze dialoog met de islam hoeft men het alvast niet te doen omdat christenen, zoals Judokus opmerkte, in het Arabisch sowieso over Allah spreken.

Bhairav 14 augustus 2007 07:02

Hij doet dit om de mensen te pesten.

system 14 augustus 2007 08:06

Wat wel hypothetisch juist is, is dat God=Dieu=Allah=Jaweh.

Er is (volgens de monotheïstische godsdiensten) maar één god.

Maar wij noemen God hier God en niet Allah.

lombas 14 augustus 2007 08:10

Het is niet erg, ze sturen Muskens toch naar't klooster van Teteringen volgend jaar.

Dat hebben we ook al weer gehad.

Hertog van Gelre 14 augustus 2007 08:24

Citaat:

De bisschop baseert zijn idee op zijn ervaringen in Indonesië. In dat land wordt God zowel door moslims als door christenen Allah genoemd.

Ik weet niet met welk land de bisschop het verwart maar zowel in Maleisië als Indonesië gebruiken Christenen het woord 'Tuhan' voor 'God'.

Derk de Tweede 14 augustus 2007 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2850421)
Ik weet niet met welk land de bisschop het verwart maar zowel in Maleisië als Indonesië gebruiken Christenen het woord 'Tuhan' voor 'God'.

Tuhan zal dan wel Maleis zijn en Allah Arabisch!
Moslims moeten over de gehele wereld min of meer een woordje Arabisch kennen en kunnen.

Johan217 14 augustus 2007 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2850403)
Wat wel hypothetisch juist is, is dat God=Dieu=Allah=Jaweh.

Hola, oppassen, want dat laatste mag niet uitgesproken worden!

Trapper 14 augustus 2007 10:47

seffes gaan we nog allemaal zitten mediteren

Sjaax 14 augustus 2007 11:06

Citaat:

Bisschop Muskens van Breda heeft vanavond in het tv-programma Netwerk gezegd dat hij het prima zou vinden om God voortaan Allah te noemen: "Allah is op zich een heel mooi woord voor God. Waarom zouden we niet allemaal samen zeggen: 'We noemen God voortaan Allah?'

Iets voor Esperantisten? We gaan Brussel toch ook niet Bruxelles noemen.

Derk de Tweede 14 augustus 2007 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2850612)
Iets voor Esperantisten? We gaan Brussel toch ook niet Bruxelles noemen.

~

Brussel wordt zoiets..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be