Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Canadees team ontdekt gen dat kanker uitschakeld. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93361)

KrisKras 15 augustus 2007 15:36

Canadees team ontdekt gen dat kanker uitschakeld.

Tussen al het geweld van slecht nieuws nog eens een mooie doorbraak:

Citaat:

A unique gene that can stop cancerous cells from multiplying into tumours has been discovered by a team of scientists at the B.C. Cancer Agency in Vancouver.

The team, led by Dr. Poul Sorensen, says the gene has the power to suppress the growth of human tumours in multiple cancers, including breast, lung and liver.

The gene, HACE 1, helps cells fight off stress that, left unchecked, opens the door to formation of multiple tumours.
Bron

Metternich 15 augustus 2007 16:29

Zéér goed nieuws!

Mambo 15 augustus 2007 17:05

Waar ze vervolgens minstens 30 jaar niks gaan mee doen.

Jazeker 15 augustus 2007 17:15

Er stelt zich inderdaad de vraag hoe lang het zal duren eer men die kennis daadwerkelijk in een behandeling kan omzetten. Er zijn zo al weer meer genen ontdekt die zouden kunnen helpen in de strijd tegen obesitas, kankers, groeistoornissen en belgicisme. Jammer genoeg duurt het doorgaans erg lang voor men er een praktische en ook liefst ongevaarlijke behandeling uit kan puren.

Maar idd, goed nieuws natuurlijk.

Duvelke 15 augustus 2007 17:22

goed voor de mensen die kanker hebben over dertig jaar e :)

Andro 15 augustus 2007 18:42

Geweldig goed nieuws! Wel vreemd dat tot op heden de media niets vermeld heeft.

Stratcat 15 augustus 2007 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 2853442)

Aaaaaargh! Media is meervoud!

Andro 15 augustus 2007 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat (Bericht 2853447)
Aaaaaargh! Media is meervoud!

Bedankt!

Stratcat 15 augustus 2007 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 2853533)
Bedankt!

Sorry, is een kleine ergernis van mij. En vechten tegen de bierkaai. :-(

Andro 15 augustus 2007 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat (Bericht 2853537)

No pasa nada.

giserke 15 augustus 2007 20:24

zouden we niet beter 11 miljard daar in pompen en dat onderzoek naar Vlaanderen halen, dan aan de walen te geven?

Metternich 15 augustus 2007 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2853284)
Er zijn zo al weer meer genen ontdekt die zouden kunnen helpen in de strijd tegen obesitas, kankers, groeistoornissen en belgicisme.

Beste Jazeker, dat is geen gen, zoiets heet gezond verstand ;) (met excuses voor eventuele psychologische LDD-verbinding aan die term).

C2C 15 augustus 2007 22:43

Zeer problematisch. Kanker is namelijk een manier waarop de natuur de mensen laat weten dat ze moeten stoppen met zichzelf en het milieu vol chemische rommel te steken.

Zeer recent:

Pollution causes 40 percent of deaths worldwide, study finds
About 40 percent of deaths worldwide, including those from cancer, are caused by water, air and soil pollution, concludes Cornell's David Pimentel. Such environmental degradation, ...
Cornell University News Service http://www.eurekalert.org/pub_releas...-pc4081307.php size 7.0K

Maar toegegeven, dat is schoon nieuws. Wetenschappers zijn cool.

Ambiorix 15 augustus 2007 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2853871)
Wetenschappers zijn cool.

idd:-D

KrisKras 16 augustus 2007 00:20

Enige probleem (allé bij wijze van spreken he) wat ik zie is, hoe schakel je een gen uit bij een volwassen mens. Gaat dat? Ik ben er helemaal niet in thuis, maar ik betwijfel of het wel mogelijk is. Gentherapie of zo? Virussen?

Savatage 16 augustus 2007 00:27

Goed nieuws, als er tenminste effectief een geneesmiddel van komt. Ik heb ook al verschillende keren gehoord, dat ze weer een hele hoop vooruitgang hebben geboekt in de strijd tegen AIDS, maar praktisch is er nog altijd geen middel of zelfs maar een behandeling.

Pieke 16 augustus 2007 00:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras (Bericht 2853958)
Enige probleem (allé bij wijze van spreken he) wat ik zie is, hoe schakel je een gen uit bij een volwassen mens. Gaat dat? Ik ben er helemaal niet in thuis, maar ik betwijfel of het wel mogelijk is. Gentherapie of zo? Virussen?

het gen waarover bericht wordt moet aangezet worden om kanker te bestrijden. In theorie is dat niet zo moeilijk, je moet enkel het aanknopje vinden. In de praktijk ligt het nog wel iets moeilijker, het juiste molecule vinden dat selectief dat gen activeert, zonder een hoop andere genen te activeren (wat meestal resulteert in neveneffecten).

hermanvk 16 augustus 2007 01:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat (Bericht 2853537)

En dan heb je de kanjer in de titel niet eens opgemerkt!! ;-)

Raven 16 augustus 2007 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 2853442)

hmja, je mag dit ook niet al te fel overroepen. Er zijn bv ook al genen ontdekt die het leven haast oneindig kunnen verlengen, of die bv. de ziekte van parkinson of kleurenblindheid (of beter, het wegvallen van bepaalde kleuren), zouden tegenhouden.

Maar tussen het ontdekken van een bepaald gen, en er effectief iets mee doen, kan men niet zeggen hoeveel jaren er nog gaan tussen zitten. De huidige biochemie is nog niet ver genoeg om effectief al verder te gaan dan functionele annotatie (wat deze hele ontdekking eigenlijk is).

In die zin zou het allicht wreed zijn, om nu al hoop te geven op het geneesmiddel tegen kanker. Iedereen die het nu heeft zal zeker nog geen (veelbelovende) gen-therapie moeten verwachten.

Maar ik ben er wel optimistisch in, ooit, en misschien nog deze eeuw, vinden we het algemene geneesmiddel tegen kanker uit, met een simpele vaccinatie.

Mambo 16 augustus 2007 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2854123)
hmja, je mag dit ook niet al te fel overroepen. Er zijn bv ook al genen ontdekt die het leven haast oneindig kunnen verlengen, of die bv. de ziekte van parkinson of kleurenblindheid (of beter, het wegvallen van bepaalde kleuren), zouden tegenhouden.

Maar tussen het ontdekken van een bepaald gen, en er effectief iets mee doen, kan men niet zeggen hoeveel jaren er nog gaan tussen zitten. De huidige biochemie is nog niet ver genoeg om effectief al verder te gaan dan functionele annotatie (wat deze hele ontdekking eigenlijk is).

In die zin zou het allicht wreed zijn, om nu al hoop te geven op het geneesmiddel tegen kanker. Iedereen die het nu heeft zal zeker nog geen (veelbelovende) gen-therapie moeten verwachten.

Maar ik ben er wel optimistisch in, ooit, en misschien nog deze eeuw, vinden we het algemene geneesmiddel tegen kanker uit, met een simpele vaccinatie.

En hoe komt het dat ze het dan aan de muizen wel kunnen geven waar ze de proeven mee doen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be