![]() |
Een gemiste kans: Ned.3 zou een Nederlands-Vlaamse zender worden:
Uit wikipedia:
De eerste plannen waren voor Nederland 3 om met de toenmalige Vlaamse BRT het derde televisienet gezamenlijk op te richten en gezamenlijk de programmering in te gaan vullen. Een beoogde samenwerking zou de BRT haar verlieslijdende tweede televisienet BRT2 rendabeler kunnen exploiteren of op te heffen. Een samenwerking tussen de Nederlandse en Vlaamse televisie zou ook elkaars culturele leven kunnen uitwisselen, aldus de voormalige BRT. Een samenwerking is er echter niet van gekomen (een RTBF-non?) einde citaat. Nu bestaat er wel een BVN (Beste van Vlaanderen en Nederland), een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse Publieke Omroep, de Nederlandse Wereldomroep en de VRT, maar deze kabelzender heeft slechts een gering aanbod en is alleen via de schotel te ontvangen. Bovendien zendt de BVN bijna uitsluitend bestaande programma's uit. De zender biedt een selectie aan uit het aanbod van Eén, Ketnet, Canvas en Nederland 1, 2 en 3. De TROS zou samen met de VTM een commerciele zender opzetten, ook dit plan lijkt vooralsnog in de ijskast te zijn gezet. Bovendien blinken commerciele zenders nou niet bepaald uit in kwaliteitsprogramma's. Een gezamelijke Nederlands-Vlaamse publieke radio- en TV-zender, te ontvangen via de kabel en de digitale ether, lijkt mij een goed plan om elkaar eens beter te leren kennen en te laten zien de overeenkomsten zijn tussen de Nederlandse en Vlaamse cultuur. |
Ben toch erg benieuwd of er iemand voor een stokje heeft gestoken.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik Frans (*), Engels en Nederlands. Trouwens jammer dat die vereniging met Ned3 niet waar is, het zou Vlamingen en Nederlanders realiseren dat ze veel dezelfde dingen tonen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu heb je Ketnet voor de kinderen, en dan 's avonds Canvas voor de volwassenen. Ik weet niet of Ketnet populair is in Nederland, maar ik vind dat er op Ketnet veel brol is (ouwe series zoals "Boy Meets World" die vroeger al op andere Vlaamse zenders zoals VT4 te zien waren) |
Oranje identiteitshoeren.
|
Citaat:
Maar waar ik doel is een gezamelijke culture zender zonder reclame en zonder goedkope Amerikaanse serie, maar wel met co-produkties. |
Waarom cultuur uitwisselen als we toch identiek zijn?
|
"Identiek" zoals klonen? Arische klonen?:-)
|
Citaat:
|
Citaat:
Plus een politiek nevenaffect: identiteitsvorming. |
Citaat:
Bovendien stond de BRT destijds niet bepaald bekend om flitsende programma's. Een ander probleem was dat men ALTIJD te laat was: als in de gids stond dat een BRT-programma om 20.30 uur begon, hoefde je niet voor 20.40 uur over te schakelen, want het was toch nog niet begonnen. Dat komt niet betrouwbaar over natuurlijk. Desalniettemin lijkt me een gezamenlijke nieuws-, sport- en actualiteitenzender geen slecht idee. Er wordt al regelmatig gesproken over zo'n NOS-zender, maar de politiek heeft er tot nu toe niet het geld voor over. Samenwerking met de VRT zou dat probleem kunnen oplossen. Dan zijn we niet langer voor rechtstreeks nieuws afhankelijk van CNN, BBC World of nog exotischer zenders, maar hebben we een eigen Nederlandstalige 24-uurszender. Nu al zijn er heel wat themazenders op digitale tv en op internet (Nederland 4), maar uitgerekend het nieuwskanaal NOS Journaal 24 stelt weinig voor. Zo'n nieuwszender zou dat gat in de markt kunnen invullen en bovendien wereldwijd doorgegeven kunnen worden op kabel en satelliet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De vraag is natuurlijk, is het voor die Nederlanders wel de moeite, als je naar de verhoudingen kijkt: 16.5 tegen 6?:| |
Citaat:
|
Citaat:
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wil doen, wil je zoals BVN enkel Nederlandstalige dingen uitzenden, of ook ondertitelde? Ik kijk voortdurend naar films en reeksen op de Nederlandse televisie, dat werkt net zo goed voor Vlamingen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be