Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Separatisme / Confederalisme? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93416)

JanZonderVrees 16 augustus 2007 19:53

Separatisme / Confederalisme?

We hebben dezer dagen terug de mond vol over separatisme. Vele Vlamingen vinden dit nog een "vuil" woord. Het klinkt zo negatief. Alhoewel... Veel Vlamingen zijn momenteel niet rijp voor een onafhankelijke staat, lijkt het als in sommige enquêtes zie over Vlaamse onafhankelijkheid.
Wat ik me afvraag is waarom de vlaamse regering het confederalisme eens deftig uitlegt. Ik durf wedden dat veel meer Vlamingen voor deze staatsvorm gewonnen zullen zijn als men de voordelen een goed uitlegt. We kunnen dan verder bestaan onder de noemer België en toch onze eigen wetten hebben. Van Wallonië hebben we geen tegenkanting meer. Ook onze grenzen zullen beter gerespecteerd worden door Wallonië vermits het zo goed als staatsgrenzen zullen zijn. Brussel kan eventueel door de 2 staten bestuurd worden. Zwitserland is ook een confederatie. Waarom dit dit bij ons niet kunnen?

Zwartengeel 16 augustus 2007 20:02

Omdat je voor een confederatie minstens met twee moet zijn? Die dat allebei willen?

Hans1 16 augustus 2007 20:17

Zwitserland is een federale staat op basis van kantons (27 als ik me niet vergis).

Dat is dus geen confederalisme met 2 of drie kunstmatige entiteiten.

Jeronimo 16 augustus 2007 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2855467)
Zwitserland is een federale staat op basis van kantons (27 als ik me niet vergis).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitserland#Politiek
Citaat:

De Zwitserse Bondsstaat (ook wel Zwitsers Eedgenootschap of Zwitserse Confederatie)
Moeilijk hè, eens juiste informatie geven... :roll:

JanZonderVrees 16 augustus 2007 20:29

Citaat:

Omdat je voor een confederatie minstens met twee moet zijn? Die dat allebei willen?
Als we de Vlamingen klaar kunnen maken voor confederalisme en men de voordelen hiervan inziet, zullen de Franstaligen wel anders piepen. Nu trekken ze zich wat op aan het feit dat de meeste Vlamingen ook niet echt separatisme willen.

Jaani_Dushman 16 augustus 2007 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees (Bericht 2855510)
Als we de Vlamingen klaar kunnen maken voor confederalisme en men de voordelen hiervan inziet, zullen de Franstaligen wel anders piepen. Nu trekken ze zich wat op aan het feit dat de meeste Vlamingen ook niet echt separatisme willen.

Moureaux heeft een tijdje geleden beweerd dat het confederalisme gevaarlijker is dan het separatisme. En hij zou nog eens gelijk kunnen hebben ook.
Het confederalisme biedt vandaag immers meer antwooorden op het probleem Brussel. Rik Van Cauwelaert stelde een confederatie voor van Vlaanderen en Wallonië, en met Brussel onder confederale controle. Ook Brigitte Grouwels denkt in die richting. Het voorstel dat Robert Senelle gaf, naar aanleiding van de regeringscrisis, gaat in de richting van het confederalisme; het zou van Brussel een autonome regio binnen Vlaanderen maken.

Maar de separatisten hebben tot op vandaag veel te weinig oplossingen voor de Brusselse kwestie. En zolang er geen oplossing is voor Brussel, zal België niet uit elkaar vallen.

Burry 17 augustus 2007 10:51

Wat de oplossing voor Brussel ook is of hoe, het zullen de Brusselaars zijn die er voor moeten kiezen. Alleen zijn de realistische keuzes eventueel wel beperkt of bepaald door de voorstellen van oplossing en binnen welke 'omgeving'.

Antoon 17 augustus 2007 10:55

Citaat:

Geen confederalisme, zo ver ben ik met je mee. Want dan blijven we nog steeds opgescheept met die imbecielen in Laeken.

Gewoon Vlaanderen als land ten zuiden van Nederland. De rest kan mij in feite niet zoveel schelen, ik wens de Walen het allerbeste, met of zonder rattachement.

Jaani_Dushman 17 augustus 2007 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burry (Bericht 2856665)
het zullen de Brusselaars zijn die er voor moeten kiezen.

Helemaal niet.
Een hoofdstad belangt de hele natie aan. "Brussel is te belangrijk om aan de Brusselaars over te laten."

Brussel loopt altijd te pronken met hun status van hoofdstad. En de Brusselaars vinden dat zij daarvoor financiële compensaties moeten krijgen. Logischerwijze zullen zij dus ook Vlaamse of Belgische inmenging moeten accepteren.

Montalcino 17 augustus 2007 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo (Bericht 2855498)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitserland#Politiek

Moeilijk hè, eens juiste informatie geven... :roll:

Nochtans is Zwitserland wel degelijk een federale staat, synoniem: bondsstaat. Een confederatie of statenbond was het tot 1848, maar omdat de naam al meegaat sinds de 13e eeuw, is dat zo gebleven.

Montalcino 17 augustus 2007 11:11

Ik vind de discussie tussen federalisme en confederalisme maar een discussie tussen het geslacht van de engelen. Veel belangrijker vind ik de organisatie van die staat. Het model waarbij we gemeenschappen en gewesten hebben faalde, tijd om een model in te voeren op basis van echte deelstaten: Vlaanderen en Wallonië. Wanneer je met zo weinig deelstaten bent, maakt de term federalisme of confederalisme toch niet veel uit, aangezien elke deelstaat machtig genoeg is om een communautaire crisis uit te lokken als ze het niet eens is met de bevoegdheidsverdeling.

Jaani_Dushman 17 augustus 2007 11:13

Geen enkel systeem is 100% federalisme of 100% confederalisme.

België is ook een combinatie tussen unitaire elementen (BHV is zo'n restant uit de unitaire periode), federale elementen (Vlaanderen kan bevoegdheden niet eenzijdig regionaliseren) en enkele confederale elementen (alarmbelprocedure).

Ambiorix 17 augustus 2007 11:13

ge moet eerst scheiden (separatisme) om tot confederalisme te komen, mannekes

Jaani_Dushman 17 augustus 2007 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2856738)
ge moet eerst scheiden (separatisme) om tot confederalisme te komen, mannekes

Formeel wel.

Waalse_Rattachist 17 augustus 2007 18:44

Citaat:

:wtf: Bent u echt advocat?

kent u "la Confédération suisse"?

Als zo een persoon zo baas is bij een partij begrijp ik waarom die partij geen succes heeft.

evilbu 17 augustus 2007 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Waalse_Rattachist (Bericht 2857756)
:wtf: Bent u echt advocat?

kent u "la Confédération suisse"?

Als zo een persoon zo baas is bij een partij begrijp ik waarom die partij geen succes heeft.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=92458
Hij is geen voorzitter meer.:-o

Waalse_Rattachist 17 augustus 2007 19:07

Logisch.

Breda 18 augustus 2007 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 2856679)
Geen confederalisme, zo ver ben ik met je mee. Want dan blijven we nog steeds opgescheept met die imbecielen in Laeken.

Gewoon Vlaanderen als land ten zuiden van Nederland. De rest kan mij in feite niet zoveel schelen, ik wens de Walen het allerbeste, met of zonder rattachement.

wilt u nog met Nederland samenwerken als we Wallonië geannexeert hebben ??

Zeno! 18 augustus 2007 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees (Bericht 2855384)
We hebben dezer dagen terug de mond vol over separatisme. Vele Vlamingen vinden dit nog een "vuil" woord. Het klinkt zo negatief. Alhoewel... Veel Vlamingen zijn momenteel niet rijp voor een onafhankelijke staat, lijkt het als in sommige enquêtes zie over Vlaamse onafhankelijkheid.
Wat ik me afvraag is waarom de vlaamse regering het confederalisme eens deftig uitlegt. Ik durf wedden dat veel meer Vlamingen voor deze staatsvorm gewonnen zullen zijn als men de voordelen een goed uitlegt. We kunnen dan verder bestaan onder de noemer België en toch onze eigen wetten hebben. Van Wallonië hebben we geen tegenkanting meer. Ook onze grenzen zullen beter gerespecteerd worden door Wallonië vermits het zo goed als staatsgrenzen zullen zijn. Brussel kan eventueel door de 2 staten bestuurd worden. Zwitserland is ook een confederatie. Waarom dit dit bij ons niet kunnen?

Ik vind het vrij onnozel om intern zo goed als alles te splitsen maar dan nog steeds internationaal naar buiten te komen als "Belgie". Waarom in hemelsnaam? Ik ben Vlaming, mijn regering is de Vlaamse regering en mijn land heeft de naam Vlaanderen. Waarom 'Belgie' daar nog ergens laten tussenzweven, als het tóch geen betekenis heeft?

Voor mij geen Belgie meer, zelfs geen klein beetje of 'pro forma'. Ik wil ook internationaal (h)erkend worden als Vlaming/inwoner van de Republiek Vlaanderen. 8-)

evilbu 18 augustus 2007 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 2860539)
Ik vind het vrij onnozel om intern zo goed als alles te splitsen maar dan nog steeds internationaal naar buiten te komen als "Belgie". Waarom in hemelsnaam? Ik ben Vlaming, mijn regering is de Vlaamse regering en mijn land heeft de naam Vlaanderen. Waarom 'Belgie' daar nog ergens laten tussenzweven, als het tóch geen betekenis heeft?

Voor mij geen Belgie meer, zelfs geen klein beetje of 'pro forma'. Ik wil ook internationaal (h)erkend worden als Vlaming/inwoner van de Republiek Vlaanderen. 8-)

Om Brussel niet te verliezen?:oops: :oops: :oops:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be