![]() |
Zijn nieuwe verkiezingen wettig?
Dit vraag ik me af. Stel dat de coalitiebesprekingen zo de soep in draaien dat er nieuwe verkiezingen moeten komen. Voor zover ik begrepen heb, kunnen er geen wettige verkiezingen worden gehouden in BHV zolang dit niet gesplitst is. De deadline is verstreken.
Wat dan? Moet het zittende parlement dan eerst BHV splitsen of mogen die van BHV niet meestemmen deze keer? |
Allez jong, dat is nu al twintig keren uitgelegd in andere draden op dit forum.
Als het hier nu nen 21° keer staat, dan gaat ge het waarschijnlijk nog niet geloven zekers? |
Sorry maat, ik had het forum niet gelezen, ik zat gewoon met een vraag en uit de titels die ik zag kon ik niet afleiden dat het daarover ging.
Shit, nu moet ik heel dat forum nalezen. My mistake |
Citaat:
|
Het parlement kan in theorie eenzijdig (langs Vlaamse zijde dus) BHV splitsen.
Interessant is wel dat verschillende franstaligen al hebben laten horen dat dat in dat geval "la fin du belgique" zou betekenen. |
De vraag is niet of nieuwe verkiezingen wettig zijn maar of men hierover zal vallen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hopelijk zijn de franstaligen dan van hun woord. :-P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Zero, wat die politicoloog wel uit het oog verliest is dat de verkiezingsresultaten kunnen worden aangevochten bij de Raad van State...
|
Citaat:
|
Die kans bestaat, ja.
Vergeet trouwens ook niet dat er voor de organisatie van verkiezingen ook uitvoeringsbesluiten nodig zijn die ook kunnen worden aangevochten bij de Raad. Men kan dat ook de raad een prejudiciële vraag laten stellen aan het grondwettelijk Hof over de grondwettelijkheid van de kieswetgeving. Er zijn m.a.w. 2 pistes mogelijk. |
Citaat:
|
Zoals ik al zei, die kans bestaat inderdaad.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be