Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoe lang nog (formatie) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93431)

born2bewild 17 augustus 2007 06:16

Hoe lang nog (formatie)

een paar stomme vragen:

- hoe lang kan dit duren (regeringsvorming).
Ik vermoed dat er geen wettelijke limiet of zo bestaat. (zou stom zijn, maar niet onmogelijk. Alsof de kadees een wet zouden stemmen dat de Bel20 niet onder 4000 mag zakken). Als ze niet willen dan willen ze niet (of kunnen).
Enfin. ...iemand een idee wat er gebeurt of nodig is als dit spel lang doorgaat...zeg 6 maand, 12 maand, 24 maand etc...waar convergeert dit? Gaan we onze maaltijdsex nog krijgen?

btw: voor mij moeten ze zich niet haasten. Het blijkt zo ook te vlotten. Maar ik vroeg me gewoon af...stel dat dit zo 40 jaar voorgaat (dan is Leterme pensoeiengerechtigd. voor zover dat begrip dan nog bestaat)...wil dat zeggen dat we dan nog 40 jaar met konijn opgescheept zitten? Wie neemt het roer in handen in die periode?
Serieus.

Gelieve enkel te reageren indien ernstig.

- de 2de vraag ben ik vergeten.

BitterSweet 17 augustus 2007 06:40

Op uw 1e vraag om kort te zijn! nog lang
Op uw 2e vraag weiger ik te antwoorden! ge kunt het vergeten.

De schoofzak 17 augustus 2007 06:53

Zeer ernstig: ik voorspel met 99 prosent zekerheid nieuwe federale verkiezingen, tussen dit en een kleine vier jaar.

(ik had eerst staan: 100 persent, maar stel je maar eens voor dat ...)

born2bewild 17 augustus 2007 07:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2856316)
Zeer ernstig: ik voorspel met 99 prosent zekerheid nieuwe federale verkiezingen, tussen dit en een kleine vier jaar.

(ik had eerst staan: 100 persent, maar stel je maar eens voor dat ...)

okee, maar wie bepaalt: nu is het genoeg! nieuwe verkiezingen. Dan wel zegt: BUB en FN: probeert gullie het eens.
't zal toch ni adelbert zijn zeker die zegt dat we terug moeten stemmen?

wie. wie?
of is dat een automatisme? zo: ok, we zijn nu 167 dagen na de laatste verkiezingen, terug naar start.
serieus

born2bewild 17 augustus 2007 07:20

Wat mij vooral tot deze vraag inspireerde: Wie bewaakt de behroting? FREYA???

De schoofzak 17 augustus 2007 07:32

Als je ziet staan "de koning", denk dan niet dat het le roi de Laeken is, want die wordt betaald zonder verantwoordelijkheid te kunnen nemen, 't is de regering ... enfin, ge moet maar eens wat gaan studeren ...

uit de grondwet:

HOOFDSTUK I. - De federale kamers.
Art. 42. De leden van beide Kamers vertegenwoordigen de Natie en niet enkel degenen die hen hebben verkozen.
Art. 43. § 1. Voor de bij de Grondwet bepaalde gevallen worden de gekozen leden van elke Kamer in een Nederlandse en een Franse taalgroep ingedeeld op de bij de wet vastgestelde wijze.
§ 2. De senatoren bedoeld in artikel 67, § 1, 1°, 3° en 6°, vormen de Nederlandse taalgroep van de Senaat. De senatoren bedoeld in artikel 67, § 1, 2°, 4° en 7°, vormen de Franse taalgroep van de Senaat.
Art. 44. De Kamers komen van rechtswege bijeen ieder jaar, de tweede dinsdag van oktober, behalve wanneer zij reeds voordien door de Koning zijn bijeengeroepen.
De Kamers moeten ieder jaar ten minste veertig dagen in zitting blijven.
De zitting wordt door de Koning gesloten.
De Koning heeft het recht de Kamers in buitengewone zitting bijeen te roepen.
Art. 45. De Koning kan de Kamers verdagen. Evenwel mag de verdaging, zonder instemming van de Kamers, de termijn van een maand niet overschrijden, noch gedurende eenzelfde zitting worden herhaald.
Art. 46. De Koning heeft enkel het recht de Kamer van volksvertegenwoordigers te ontbinden wanneer zij, bij volstrekte meerderheid van haar leden :
1° hetzij een motie van vertrouwen in de federale Regering verwerpt en niet binnen een termijn van drie dagen, te rekenen van de dag van de verwerping van de motie, een opvolger voor de Eerste Minister voor benoeming aan de Koning voordraagt;
2° hetzij een motie van wantrouwen tegen de federale Regering aanneemt en niet tegelijk een opvolger voor de Eerste Minister voor benoeming aan de Koning voordraagt.
Over moties van vertrouwen en wantrouwen kan slechts gestemd worden na verloop van achtenveertig uur, volgend op de indiening van de motie.
Bovendien kan de Koning bij ontslag van de federale Regering de Kamer van volksvertegenwoordigers ontbinden, nadat deze daarmee bij volstrekte meerderheid van haar leden heeft ingestemd.
De ontbinding van de Kamer van volksvertegenwoordigers heeft de ontbinding van de Senaat tot gevolg.
Het ontbindingsbesluit bevat oproeping van de kiezers binnen veertig dagen en bijeenroeping van de Kamers binnen twee maanden.

born2bewild 17 augustus 2007 07:34

kan iemand dat samenvatten voor mij?
Ik ben een van die asocialen die vindt dat de grondwet op 2 blzn moet geperst worden.

Stratcat 17 augustus 2007 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 2856337)
kan iemand dat samenvatten voor mij?
Ik ben een van die asocialen die vindt dat de grondwet op 2 blzn moet geperst worden.

Als er geen nieuwe regering gevormd kan worden, kan de Kamer besluiten om zichzelf te ontbinden, zou ik zeggen.
Ik denk niet dat de situatie zich ooit al heeft voorgedaan.

born2bewild 17 augustus 2007 07:47

dankuwel aan allen, ja ook gij bittersweet.

Stratcat 17 augustus 2007 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 2856343)
dankuwel aan allen, ja ook gij bittersweet.

Ik zie in de Grondwet geen ander mogelijkheid. Ook Vande Lanotte spreekt in zijn 'Overzicht publiekrecht' niet over deze situatie.

SirGalahad_ 17 augustus 2007 07:51

Ik dacht dat er geen nieuwe verkiezingen mogelijk zijn zonder de splitsing van BHV?

born2bewild 17 augustus 2007 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat (Bericht 2856344)
Ik zie in de Grondwet geen ander mogelijkheid. Ook Vande Lanotte spreekt in zijn 'Overzicht publiekrecht' niet over deze situatie.

maar wat zou dan de "incentive" voor de "aanwezigen" in de kamer kunnen zijn om te zeggen: schluss damitt...2maanden geleden geprobeerd, maar probeer toch nog maar eens??
Enfin dezelfde vraag gaat op voor normale gang van zaken zeker. Beetje pokeren en hopen dat de bluf resoneert bij "de mensen"

born2bewild 17 augustus 2007 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ (Bericht 2856348)
Ik dacht dat er geen nieuwe verkiezingen mogelijk zijn zonder de splitsing van BHV?

ge zegt daar zo iets.

born2bewild 17 augustus 2007 07:55

enne... kunnen de gedragzagers van paars nog ter verantwoording geroepen worden in de meantime?
Voor de gaten in hun netkousen, ik zeg zo maar iets.

Stratcat 17 augustus 2007 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ (Bericht 2856348)

Dat klopt niet.

Stratcat 17 augustus 2007 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 2856355)
enne... kunnen de gedragzagers van paars nog ter verantwoording geroepen worden in de meantime?
Voor de gaten in hun netkousen, ik zeg zo maar iets.

Ja, gaten in netkousen zijn ongetwijfeld lopende zaken :-)

Kaal 17 augustus 2007 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat (Bericht 2856368)
Dat klopt niet.

Formeel niet, maar het is wel zo dat die nieuwe verkiezingen dan aangevochten zouden kunnen worden. Met andere woorden : er is een risico dat het resultaat van die verkiezingen nietig zou worden verklaard, wat de chaos nog vele malen zou vergroten.

Den Ardennees 17 augustus 2007 09:08

Neen, de ontslagnemende regering doet dus de lopende zaken. "Op de winkel letten" zoals dat heet.

Belangrijke beslissingen kunnen dus niet worden genomen, ik vermoed wel dat hoogdringende zaken wel kunnen worden behandeld.

Feit is dat zo'n situatie niet te lang moet aanslepen, onzekerheid is nooit een goede zaak voor de economie.

Stratcat 17 augustus 2007 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaal (Bericht 2856446)
Formeel niet, maar het is wel zo dat die nieuwe verkiezingen dan aangevochten zouden kunnen worden. Met andere woorden : er is een risico dat het resultaat van die verkiezingen nietig zou worden verklaard, wat de chaos nog vele malen zou vergroten.

Ja, daar heb je gelijk in, zonder oplossing voor BHV (niet noodzakelijk een splitsing!) is dat idd het geval.

Den Ardennees 17 augustus 2007 09:11

Het is al meermaals gezegd: de partijen die nu aan de onderhandelingstafel zitten, zullen niet snel nieuwe verkiezingen uitschrijven, ze hebben gewoon teveel te verliezen. Nieuwe verkiezingen zouden wellicht voor PS, LDD én vooral Vlaams Belang een zege kunnen betekenen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be