Ambiorix |
17 augustus 2007 10:50 |
Formateur staat met rug tegen de muur
Formateur staat met rug tegen de muur
Met hun afwijzende antwoord op de Vlaamse eisen maakten de Franstaligen de onderhandelingsruimte voor formateur Leterme gisteren bijzonder klein.
De sfeer op Hertoginnedal was gisteren de hele dag al gespannen. Ook de bespreking van de nieuwe nota van Leterme over Justitie werd een dovemansgesprek. "Een rotvergadering", klonk het achteraf.
Tussen de middag gingen de Franstaligen samen zitten om een gemeenschappelijk standpunt te bepalen over het lijstje met Vlaamse eisen inzake staatshervorming. Ze deden daar bijzonder lang over en MR-voorzitter Didier Reynders leek op uitstel aan te sturen. Maar cdH koos voor de vlucht vooruit: de woordvoerder van de partij kwam aan de poort melden dat er tijdens de formatie op geen enkele manier gepraat kan worden over een tweederdemeerderheid, noodzakelijk voor een staatshervorming van enige omvang.
Die moet dan maar onderhandeld worden na de regeringsvorming. MR schaarde zich bij monde van Olivier Maingain (FDF) achter die stelling. "Als de Vlamingen een lijst op tafel mogen leggen, dan wij ook. Als dat het einde van de onderhandelingen is, dan is dat maar zo. Een tweederde is te ambitieus."
De Vlaamse onderhandelaars, die er sinds het begin van de formatie van uitgaan dat er een grote staatshervorming komt, reageerden kribbig: "Als dat hun antwoord is, verlaten we de tafel", zei Bart De Wever (N-VA). Met lood in de schoenen trokken de Vlamingen naar de formateur. Hier en daar leefde nog de hoop dat de Franstaligen binnen een meer genuanceerde boodschap hadden laten horen. "Dat zou trouwens niet de eerste keer zijn", zei een onderhandelaar. Maar elders klonk het al strijdvaardiger. "Dit vraagt een duidelijk antwoord van de Vlaamse partijen. Ik kan me geen andere conclusie voorstellen dan dat het zo niet verder kan. Als het dan toch moet, kunnen we de crisis beter zelf organiseren."
De wil om verder te praten bestond nog altijd, maar de patstelling lijkt meer en meer op een volledige blokkering van de onderhandelingen uit te draaien. Helemaal onverwacht is dat niet: de aankondiging van Reynders dat hij de PS en Ecolo wil raadplegen over de Vlaamse eisenbundel was al een bron van pessimisme, net als het feit dat de geheime lijst opnieuw bijzonder snel uitlekte in een Franstalige krant.
Vandaag moet Leterme opnieuw langs bij de koning. De kans dat hij, zoals beloofd, goed nieuws kan meebrengen, is bijzonder klein. (Liesbeth Van impe)
---------
bron: DM online
-----------------
Oei, ziet er vrij explosief uit. Ik vraag mij écht af wat er op het spel staat, wat moeten we verwachten?!
|