Max van Dietschland |
17 augustus 2007 17:47 |
Leterme, eindelijk een politicus die woord houdt ?
Voor de eerste keer sinds mensenheugenis lijkt er een Vlaams toppoliticus van de regimepartijen die werkelijk begaan is met de rechten van de Vlamingen, meer nog, Yves Leterme doet er alles aan om woord te houden naar de Vlaamse kiezer. Hij beloofde niet in een federale regering te stappen zonder staatshervorming en hij doet dat ook, zonder gewoon het postje van premier te grijpen, die laat ons wel wezen, hij wel dolgraag zou doen. Neen, hij zet zijn persoonlijk belang en dat van zijn partij opzij voor de rechten van de Vlaming en inderdaad op zo iemand wachten we al heel lang. Uiteraard moet Yves Leterme blijven volhouden, standvastig de Vlaamse eisen verdedigen en de man kan geschiedenis schrijven.
Alle kritikasters ten spijt, helaas sommige ook uit VB hoek, vind ik dat Leterme zijn opdracht uitstekend doet. Meer zelfs, moesten er nieuwe verkiezingen komen uit het feit dat Leterme zich niet laat doen door de agressie van de Waalse regimepartijen, dan overweeg ik voor de man te stemmen als beloning. Niet uit ideologische redenen (mijn visie en die van Leterme liggen op vlak van immigratie zeer ver uit elkaar), maar omwille van zijn eerlijke politiek.
Reeds ver voor de verkiezingen (en je kan mijn berichten er op na lezen) zag ik dat Leterme niet de zoveelste salonpoliticus was, maar iemand die hardnekkig kan zijn en er staat voor de gewone mens. Vergeet ook niet dat Leterme integenstelling tot Verhofstadt en vele anderen, niet jarenlang heeft meegedraaid in strontput van de Belgische politiek, met zijn intriges, bedrog en kiezersverraad. Neen, Leterme bleef zelfs als minister president bescheiden en je vond hem heel vaak tussen de gewone mensen. Leterme weet dan ook als geen ander wat er bij de gewone Vlaming leeft. Ik werd voor de verkiezingen door een aantal mede-Vlaams Belangers als naïef beschouwd, toen ik zei dat er potentieel zit in de huidige formateur, maar voorlopig weet ik beter. Nu zie je ook waarom ik in december 2006 zeer hard heb gepleit voor het behoud van het Vlaams Kartel (ook al maak ik er geen deel van uit en stemde ik er zelfs niet op) en vooral de reden waarom. De NVA zou de partij CD&V die veel Belgicistischer is dan Leterme zelf dwingen om de gerechtvaardigde Vlaamse eisen door te duwen. Daarom was ik heel content dat het kartel behouden bleef. Immers de NVA als afzonderlijke partij, wat LDD nu is heeft geen enkele nut. Er is al zo een partij die dit jaren lang succesvol doet. Het Vlaams Belang jaagt de NVA op vanuit de oppositie, waardoor de NVA zich ook harder moet opstellen en zo mede de CD&V opjaagd. Een Vlaams nationale partij in de oppositie en in één binnen het regimekader bleek voor de verkiezingen inderdaad ideaal te zijn. Al vind ik nu dat het Vlaams Belang het kartel moet steunen (zie verder).
Nu moet Leterme uiteraard nog volhouden, daarom roep ik op om de man via e-mail te steunen zodat hij voelt dat hij de steun heeft van de Vlaamse bevolking zoals hij nu bezig is. Anders bestaat het risico dat de kritiek overheerst en zou hij kunnen twijfelen. Ook vind ik dat Vlaams Belang op dit ogenblik constructief de formateur moet aanmoedigen om de Vlaamde eisen door te drukken of de val van België te forceren.
Ten slotte roep ik ook op dat de IJzerwake zondag Leterme aanmoedigd om zo verder te doen en liefst niet afbreekt, want daar is geen enkele reden toe. Want eindelijk wordt er niet zomaar geslikt wat de arrogante Waalse politieke klasse eist.
|