Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Trekt België het nog lang? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93476)

kroa 18 augustus 2007 02:02

Trekt België het nog lang?

Met de laatste ontwikkelingen, zou het wel eens heel snel kunnen gaan!

baseballpolitieker 18 augustus 2007 02:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kroa (Bericht 2858638)

Denk ik ook maar ze geloven mij nie!:cry:

liberalist_NL 18 augustus 2007 02:06

Citaat:

Ligt er helemaal aan hoe erg de Vlaamse politici ertoe bereid zijn België te behouden. Alles of niets is de vraag nu... ;-)

evilbu 18 augustus 2007 02:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2858641)
Ligt er helemaal aan hoe erg de Vlaamse politici ertoe bereid zijn België te behouden. Alles of niets is de vraag nu... ;-)

Mijn voorspelling:
- een aantal kleine dingetjes worden nu of in 2009 geregionaliseerd
- BHV wordt gesplitst maar met inschrijvingsrecht
- oranjeblauwe regering

liberalist_NL 18 augustus 2007 02:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2858648)
Mijn voorspelling:
- oranjeblauwe regering

Ik denk eerlijk gezegd dat de Franstalige partijen tegen die tijd het kabinet al hebben opgeblazen. ;-)

Nieuwe verkiezingen, nieuwe kansen denken ze dan...

Keats 18 augustus 2007 07:55

Misschien tonen de Walen wel hun ultieme liefde voor Vlaanderen door het ze makkelijk te maken en de boel zelf op te blazen!

Zelfopoffering van een volk is het mooiste wat er maar bestaat!

Eddy B 18 augustus 2007 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2858648)
Mijn voorspelling:
- oranjeblauwe regering

Neen,

De Vlaamse onderhandelaars hebben duidelijk gemaakt dat ze niet zullen wijken: ze blijven JA zeggen op onze eisen, en NEEN op de Waalse eisen. Het scenario zal NIET verzacht worden, al gaat de koning op zijn knieën.

De Koning kan namelijk NIET vragen om onze eisen te verminderen, want a) dat geeft een revolutie
b) ze zijn broodnodig om de economie recht te trekken : de vergrijzing komt op ons af als een sneltrein en het blijven onderhouden van de Waalse nietsdoenerij kan niet blijvend gefinancierd worden. Ze moeten de handen eens uit de mouwen gaan steken. Ze moeten NIET onze raad opvolgen : ze mogen ZELF beslissen hoe ze dat gaan doen: daarom de splitsing van de rva en dergelijke.

Voor een goed economisch beleid alleen al zijn die maatregelen nodig. Zoniet trekt het failliet van Wallonie ons mee de dieperik in. De Vlamingen kunnen dus opnmogelijk hun eisen temperen: ze zijn broodnodig. De eisen van Wallonie daarentegen : gewoon gelul en vlamingengetreiter...
Geen milimeter grond geven we nog af. En als ze het echt kwaad gaan spelen : we spelen chicken... wedden dat ze eerst toegeven, want wij hebben hén niet nodig : zij ons wél

Als ik van de onderhandelaars was, zou ik TWEE lijsten indienen
1) de eisen die er al lagen, maar dan nog een beetje VERZWAARD!
2) de splitsing van België : Vlaanderen ONafhankelijk. Brussel GEEN referendum, géén Vlaamse grond naar Wallonië.

Laat ze maar kiezen...
Gene frank OF ingaan op onze eisen...

Laat de debatten beginnen :)

Ondertussen enkele klachten indienen en processen beginnen wegens de overtredingen van de taalwet door de franstaligen. Onze wetten eindelijk eens HARD maken. DAT zouden ze al eens moeten doen... Door het vroegere laffe en zwakke beleid dienaangaande zitten ze in ziekenhuizen die met VLAAMS geld betaald worden, met bijna uitsluiten franssprekend personeel... AKTIE!

Brandaan 18 augustus 2007 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2858888)
Als ik van de onderhandelaars was, zou ik TWEE lijsten indienen
1) de eisen die er al lagen, maar dan nog een beetje VERZWAARD!
2) de splitsing van België : Vlaanderen ONafhankelijk. Brussel GEEN referendum, géén Vlaamse grond naar Wallonië.

Dat is een goede onderhandelinsmethode (ookal is het verzwaren van de eisen er misschien over), maar het gaat alleen werken als de Vlaamse partijen ook echt bereid zijn om voor de Vlaamse onafhankelijkheid te gaan na een Waals non. Daar zou ik echter niet zo zeker van zijn en ik denk dat de Walen ook niet in die bluff geloven.

Eddy B 18 augustus 2007 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2858894)
Dat is een goede onderhandelinsmethode (ookal is het verzwaren van de eisen er misschien over), maar het gaat alleen werken als de Vlaamse partijen ook echt bereid zijn om voor de Vlaamse onafhankelijkheid te gaan na een Waals non. Daar zou ik echter niet zo zeker van zijn en ik denk dat de Walen ook niet in die bluff geloven.

Het zal hen minstens duidelijk maken dat het ons menens is. En NEEN, die verzwaring is er NIET over. Wat nu op tafel ligt is een MINIMUMpakket... Eigenlijk eisen we véél meer... en zouden we er nog recht op hebben ook, als het eerlijk zou verlopen...

Jantje 18 augustus 2007 10:42

Veel zal idd afhangen van hoever de politici het willen drijven, maar als Vlaamse kant hebben ze nog weinig keuze, het is of de Vlaamse eisen doordrukken, of volgende keer toekijken van op de bank.

Want de laatste verkiezingen hebben hen duidelijk gewezen op het feit dat er een tweede rechtse partij opgang aan het maken is en zij wel met het VB wil praten en wel bereid is om België op te blazen als hu kiezers dat vragen.

Dus zelfs voor de Walen blijft er niet veel keuze over, of nu buigen of bij volgende verkiezen het mogen opnemen tegen een VB/LDD meerderheid langs Vlaamse kant.

Eddy B 18 augustus 2007 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2858902)
Dus zelfs voor de Walen blijft er niet veel keuze over, of nu buigen of bij volgende verkiezen het mogen opnemen tegen een VB/LDD meerderheid langs Vlaamse kant.

Maak daar van NVA - VB - LDD van... op zijn minst. Als NVA verraden zou worden door de CD&V, wat ik NIET geloof (ze zullen hun poot stijf houden), zullen ze wel alleen opkomen, of in een ander kartel.

duveltje382 18 augustus 2007 10:55

Citaat:

Eerlijk,ik geloof daar niets van,aluwel ik het erg graag zou willen
Zo dom zijn de Walen ook niet dat ze op die nee blijven steken,let maar eens op mijn woorden

Eddy B 18 augustus 2007 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2858918)
Eerlijk,ik geloof daar niets van,aluwel ik het erg graag zou willen
Zo dom zijn de Walen ook niet dat ze op die nee blijven steken,let maar eens op mijn woorden

Wel, dan zullen de Vlamingen ALLES krijgen wat ze eisen. PUNT :)

duveltje382 18 augustus 2007 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2858935)
Wel, dan zullen de Vlamingen ALLES krijgen wat ze eisen. PUNT :)

Das dan weer een beetje te veel van het goede hé,weet wel dat de Walen altijd meester zijn geweest om Vlaanderen te beduvelen;-)

Eddy B 18 augustus 2007 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2858942)
Das dan weer een beetje te veel van het goede hé,weet wel dat de Walen altijd meester zijn geweest om Vlaanderen te beduvelen;-)

Neen. Ze hadden het altijd makkelijk, omdat de Vlamingen NOOIT aan één zeel trokken. Nu dat anders is, zullen ze niet anders kunnen dan inbinden. En let maar op : hun voornaamste pijlen zullen gaan naar het proberen uiteentrekken van de eenheid van de Vlamingen... Maar het zal niet pakken dees reis :)

Praetorian 18 augustus 2007 11:40

Blijft nog lang bestaan.

Geertje 18 augustus 2007 11:45

Citaat:

Ik verwacht dat het parlement zonder regering al een belangrijke stap zal zetten in de volgende maanden (splitsing BHV, stemming van Vlamingen tegen Franstaligen). Het Vlaamse front lijkt nu eindelijk echt eens het been stijf te houden tegen de onredelijkheid van de franstaligen.

Ik vrees enkel dat de SP.a wel eens zou kunnen verraad plegen en aan de waanzin van de franstaligen zullen willen toegeven.
:-o

duveltje382 18 augustus 2007 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2858955)
Neen. Ze hadden het altijd makkelijk, omdat de Vlamingen NOOIT aan één zeel trokken. Nu dat anders is, zullen ze niet anders kunnen dan inbinden. En let maar op : hun voornaamste pijlen zullen gaan naar het proberen uiteentrekken van de eenheid van de Vlamingen... Maar het zal niet pakken dees reis :)

Ge zijt wel nen brave goedgelovinge mens beste Eddy :-P

liberalist_NL 18 augustus 2007 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2858942)

Dat denk ik dus ook. Waarschijnlijk zal er een staatshervorming beloofd worden voor na 2009, maar net daarvoor zullen de Franstalige partijen om ''vreemde'' redenen het kabinet opblazen, zodat het alsnog niet hoeft.

Kaal 18 augustus 2007 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2858894)
... het gaat alleen werken als de Vlaamse partijen ook echt bereid zijn om voor de Vlaamse onafhankelijkheid te gaan na een Waals non. Daar zou ik echter niet zo zeker van zijn en ik denk dat de Walen ook niet in die bluff geloven.

Het is best mogelijk dat de Vlaamse partijen (nog) niet bereid zijn om voor de onafhankelijkheid te gaan indien ... MAAR ze kunnen er wel toe gedwongen worden door de omstandigheden. Ik verklaar mij nader : als de inzet van een pokerspel hoger en hoger wordt je op een bepaald moment bijna verplicht om nog hoger te gaan ook al had je liever teruggekrabbeld.

Hoe langer onze onderhandelaars het been stijf houden, hoe zwaarder het gezichtsverlies indien ze uiteindelijk inbinden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be