Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Bahaïsme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93516)

Bolsjewiek 19 augustus 2007 20:16

Bahaïsme

Zeer interessante religie vind ik.
Bahá'�*'s geloven dat alle profeten (Christus, Mohammed, Zarathustra, Krishna, Mozes, Boeddha, Abraham) van de grote wereldreligies gezonden zijn door dezelde God. Al de boodschappen van deze religies komen op hetzelfde neer, maar zijn enkel aangepast aan de plaats en tijd van de profeet. Hiernaast erkennen Bahá�*'s nog twee profeten: Bab (De Poort) en Bahá'u'llah (Glorie Van God). De religie is gesticht in Iran in 1844 toen Bab predikte dat de profeet die alle grote religies voorspeld hebben spoedig zou komen om de gelovigen te sturen naar hun uiteindelijke doel: het vestigen van de Hemel op Aarde. Later bleek Bahá'u'llah dit te zijn.
Het is de jongste wereldreligie met zo'n 7 miljoen aanhangers in 235 landen.
De boodschappen van de Religie zijn o.a.:
-Universeel onderwijs,
-Gelijkheid tussen man en vrouw,
-Erkenning van de eenheid van de mensheid en alle grote religies,
-Spirituele oplossing van economische problemen,
-Het stichten van een (con)federale Wereldunie.

www.bahai.be

Wat denken jullie over die beginsleer over de profeten?

system 19 augustus 2007 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 2862159)
Bahá'�*'s geloven dat alle profeten (Christus, Mohammed, Zarathustra, Krishna, Mozes, Boeddha, Abraham) van de grote wereldreligies gezonden zijn door dezelde God. Al de boodschappen van deze religies komen op hetzelfde neer, maar zijn enkel aangepast aan de plaats en tijd van de profeet. Hiernaast erkennen Bahá�*'s nog twee profeten: Bab (De Poort) en Bahá'u'llah (Glorie Van God). De religie is gesticht in Iran in 1844 toen Bab predikte dat de profeet die alle grote religies voorspeld hebben spoedig zou komen om de gelovigen te sturen naar hun uiteindelijke doel: het vestigen van de Hemel op Aarde. Later bleek Bahá'u'llah dit te zijn.
-Universeel onderwijs,

www.bahai.be

Inderdaad een mooie godsdienst, zo op het eerste zicht. Toch enkele kleine opmerkingen in de vlugte:

*De Bahaï zijn voor de doodstraf.
*Tegen homofilie.
*Misschien wel gelijkheid tussen man en vrouw, maar in de praktijk zijn vrouwen niet toegelaten in hun Universal House of Justice.
*Hoewel het Bahai geloof de eenheid van de mensheid op het oog heeft, is het zelf door intriges en twisten diep verdeeld.

Zo beweert men, maar misschien weet iemand beter.

Bolsjewiek 19 augustus 2007 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2862226)
Inderdaad een mooie godsdienst, zo op het eerste zicht. Toch enkele kleine opmerkingen in de vlugte:

*De Bahaï zijn voor de doodstraf.
*Tegen homofilie.
*Misschien wel gelijkheid tussen man en vrouw, maar in de praktijk zijn vrouwen niet toegelaten in hun Universal House of Justice.

Zo beweert men, maar misschien weet iemand beter.

Die zaken staan niet in hun standpunten, en zullen dus wel zijn uitgevonden door een paar enkelingen.
Kan je even het adres posten waaar deze zaken staan?

system 19 augustus 2007 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 2862376)
Die zaken staan niet in hun standpunten, en zullen dus wel zijn uitgevonden door een paar enkelingen.
Kan je even het adres posten waaar deze zaken staan?

Dan moet u zich toch beter informeren vrees ik. Neem nu het hoogste orgaan van de Bahai.

Ik citeer even uit Wikipedia:

Het Universele Huis van Gerechtigheid, dat voor het eerst in 1963 werd verkozen, is het hoogste bestuursorgaan van het Bahá'�*-geloof. Zijn negen leden worden elke de vijf jaar gekozen door de leden van alle nationale Geestelijke Raden. Iedere mannelijke bahá'�*, 21 jaar of ouder, is verkiesbaar in het Universele Huis van Gerechtigheid te worden gekozen.Alle andere posities zijn open voor mannelijke en vrouwelijke bahá'�*s.

Er kunnen dus geen vrouwen in het hoogste orgaan zetelen. En ik denk dat de andere punten die ik aanhaalde ook waar zijn. Als u even zoekt op het internet vindt u ze zo.

Esperanza 20 augustus 2007 06:28

Citaat:

Bahá'�*'s geloven dat alle profeten (Christus, Mohammed, Zarathustra, Krishna, Mozes, Boeddha, Abraham) van de grote wereldreligies gezonden zijn door dezelde God.

Een, op zijn minst, heel bizarre godheid, gezien zijn/haar volgelingen - aan de hand van de leer van al die verschillende profeten - niets anders doen dan elkaar vermoorden in naam van de Enige Echte Ware God...

Misschien heeft die god dat probleem onderschat? Past niet bepaald in de definitie van een alwetende en almachtige god.

Citaat:

Oude wijn in nieuwe zakken.

Bhairav 20 augustus 2007 06:32

Dat Bahaisme is gewoon een elitair clubje.

Andro 20 augustus 2007 06:44

Een sekte/religie als een ander.

Esperanza 20 augustus 2007 06:44

Citaat:

De religie is gesticht in Iran in 1844 toen Bab predikte

Hoe wist die prekende Bab dat allemaal? Hoe is die aan die "kennis" geraakt?

Via een visioen? Een persoonlijk onderonsje met die god? Een brandend braambos? Een donderslag bij heldere hemel? Een engel die eventjes is afgedaald? Teveel paddestoelen gegeten?

Citaat:

Later bleek Bahá'u'llah dit te zijn.

:rofl:

Aha, het bleek dus die persoon te zijn! Niemand anders!

En die had door die bepaalde god ondertekende geloofsbrieven bij zich om dit te staven of moeten we het maar weer "geloven"?

Citaat:

Allez vooruit, weer 7 miljoen dommekloten erbij.

Andro 20 augustus 2007 06:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 2862927)
....

Allez vooruit, weer 7 miljoen dommekloten erbij.

:lol:

Esperanza 20 augustus 2007 06:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 2862928)
:lol:

Pfff...

Gewoonweg belachelijk om dergelijke onzin te slikken. Het toppunt van stompzinnigheid.

*zucht*

Andro 20 augustus 2007 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 2862932)
Pfff...

Gewoonweg belachelijk om dergelijke onzin te slikken. Het toppunt van stompzinnigheid.

*zucht*

Zo zie je weer eens wat sommige gelovigen zo graag willen, ze willen zich onderwerpen,
ze willen knechtje zijn, stof eten, knielen, vleien, en gestraft worden door hun strenge Heer. Ze w�*llen onderdaan zijn, een Führer hebben, of die nu God, Paus, Allah, Stalin, Hitler, OBL heet doet er niet toe. Kruipen door het stof, dat willen ze. Pure SM.

Zyp 20 augustus 2007 08:08

Citaat:

-Universeel onderwijs,

www.bahai.be

De zoveelste zielige zever poging om uit al die eeuwen oude sprookjesboeken toch nog iets te creeren dat de huidige kritische mens kan logischerwijs kan aannemen.... tevergeefs...
Nu enkel nog wat volgelingetjes die zwaar geloven, en we hebben er weer een groepje bij die onder naam van hun god mensen de lucht inblazen...

Men zal het ook nooit leren...:roll::roll:

Bolsjewiek 20 augustus 2007 18:53

Aan sommige antwoorden op deze topic zou ik kunnen opmaken dat een nieuw soort fundamentalisme in opmars is: het atheïstisch fundamentalisme.

alharb 20 augustus 2007 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 2864686)
Aan sommige antwoorden op deze topic zou ik kunnen opmaken dat een nieuw soort fundamentalisme in opmars is: het atheïstisch fundamentalisme.

Ja, na deze post kom ik eindelijk tot inzicht dat ik fout bezig ben, smijt ik alle rede en wetenschap overboord om vervolgens blindelings onder de knoet te liggen van een of ander sprookjesfiguur.

Het is eigenlijk wel grappig dat religieuzen atheïsten bestrijden door hen fundamentalisme te verwijten. De balk in je eigen oog versus de splinter in de ander zijn oog, zegt je dat iets ? Of, wie zonder zonde is, werpe de eerste steen ?

Bolsjewiek 20 augustus 2007 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alharb (Bericht 2864716)
Ja, na deze post kom ik eindelijk tot inzicht dat ik fout bezig ben, smijt ik alle rede en wetenschap overboord om vervolgens blindelings onder de knoet te liggen van een of ander sprookjesfiguur.

Het is eigenlijk wel grappig dat religieuzen atheïsten bestrijden door hen fundamentalisme te verwijten. De balk in je eigen oog versus de splinter in de ander zijn oog, zegt je dat iets ? Of, wie zonder zonde is, werpe de eerste steen ?

Iedereen heeft het recht zijn eigen religie, geloof of atheïsme te belijden.
Maar niemand, dus ook de atheïsten niet, heeft het recht anderen hun godsdienst te verbieden.

StevenNr1 20 augustus 2007 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 2864686)

oei

StevenNr1 20 augustus 2007 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 2864736)
Iedereen heeft het recht zijn eigen religie, geloof of atheïsme te belijden.
Maar niemand, dus ook de atheïsten niet, heeft het recht anderen hun godsdienst te verbieden.

dat doen we toch niet

Bolsjewiek 20 augustus 2007 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2864739)
oei

Het is geen groot gevaar denk ik, de meeste atheïsten zijn mensen met gezond verstand.
Daarom zei ik ook "zou ik KUNNEN opmaken..."

Bolsjewiek 20 augustus 2007 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2862558)
Dan moet u zich toch beter informeren vrees ik. Neem nu het hoogste orgaan van de Bahai.

Ik citeer even uit Wikipedia:

Het Universele Huis van Gerechtigheid, dat voor het eerst in 1963 werd verkozen, is het hoogste bestuursorgaan van het Bahá'�*-geloof. Zijn negen leden worden elke de vijf jaar gekozen door de leden van alle nationale Geestelijke Raden. Iedere mannelijke bahá'�*, 21 jaar of ouder, is verkiesbaar in het Universele Huis van Gerechtigheid te worden gekozen.Alle andere posities zijn open voor mannelijke en vrouwelijke bahá'�*s.

Er kunnen dus geen vrouwen in het hoogste orgaan zetelen. En ik denk dat de andere punten die ik aanhaalde ook waar zijn. Als u even zoekt op het internet vindt u ze zo.

Bij de katholieken kan een vrouw niet eens priester worden.
Dan zou ik dus kunnen zeggen dat het katholicisme een verschrikkelijk vrouwendiscriminerende religie is die de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw ontkent?

StevenNr1 20 augustus 2007 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 2864765)
Bij de katholieken kan een vrouw niet eens priester worden.
Dan zou ik dus kunnen zeggen dat het katholicisme een verschrikkelijk vrouwendiscriminerende religie is die de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw ontkent?

inderdaad

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be