Dimitri |
20 augustus 2007 10:54 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
(Bericht 2863121)
Ik raad elke Vlaming - en dan vooral de federalisten, confederalisten en belgicisten onder ons - om het editoriaal van La Libre Belgique van vandaag eens door te lezen. Ik heb het voor het gemak ook in het NL vertaald.
Franse versie te lezen op http://www.lalibre.be/article.phtml?...&art_id=365170
|
Ik ga iets verrassends zeggen: ik vind dat hij grotendeels gelijk heeft. Vooral dan met de voorlaatste alinea. Ik kan nl. heel goed begrijpen dat de Franstaligen moe worden om de zoveel jaar met een staatshervorming geconfronteerd te worden. Men heeft aan Franstalige kant blijkbaar de indruk dat de Vlaamse partijen niet open en eerlijk zeggen wat ze echt willen. En daar hebben de Franstaligen gelijk in.
De Vlaamse partijen willen nl. niet alleen de punten overhevelen die ze nu eisen, ze willen ook nog heel wat andere zaken. Maar die bewaren ze voor een staatshervorming over vier jaar, of acht jaar, of twaalf jaar, of zestien jaar. Niet vreemd dat men aan Franstalige kant zich dan afvraagt: waar gaat dit eindigen? De Vlaamse partijen zouden inderdaad eens eerlijk tegen zichzelf en tegen de Franstalige partijen moeten zijn over hun werkelijke bedoelingen, wat nou echt hun ideale staat is. Als de Vlamingen eerlijk zijn, zullen ze moeten toegeven dat ze eigenlijk allemaal volledig zelfbestuur willen voor Vlaanderen. Dat ze eigenlijk allemaal van dat verstikkende federale niveau af willen. Dat ze eigenlijk het Belgische niveau alleen nog nuttig vinden vanwege koudwatervrees over hoe het verder moet na België en omdat er dan niet over een oplossing voor Brussel hoeft worden nagedacht.
Ik ben blij met dit voortschrijdend inzicht van de Franstaligen. Als de grote Vlaamse partijen niet eerlijk willen zijn, misschien de Franstaligen dan wel. Misschien dat z�*j degene zullen zijn die beseffen dat België een doodlopende weg is, dat het geen zin meer heeft er nog langer aan te sleutelen. Dan zou die splitsing weleens heel snel kunnen gaan.
|