Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   La Libre Belgique gooit olie op het vuur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93525)

Kaal 20 augustus 2007 09:59

La Libre Belgique gooit olie op het vuur

Ik raad elke Vlaming - en dan vooral de federalisten, confederalisten en belgicisten onder ons - om het editoriaal van La Libre Belgique van vandaag eens door te lezen. Ik heb het voor het gemak ook in het NL vertaald.

Franse versie te lezen op http://www.lalibre.be/article.phtml?...&art_id=365170

Citaat:

Franstaligen, het is allemaal uw schuld

Francis Van de Woestyne

Het is de schuld van de franstaligen. Van U, dus. Wisten jullie dat dan niet? Inderdaad, vanderlandslievende Walen en Brusselaars, die niets anders willen dan in vrede te kunnen leven en werken, vrouw en kind lief te hebben en ontspanning te zoeken met vrienden, hebben het niet nodig geacht om nog eens te sleutelen aan het kader en de mechanismen van een al zo klein land. Jullie dachten naïef dat het geluk in de eenvoudige dingen in het leven gezocht moest worden, en niet in institutionele hervormingen. Jullie waren de mening toegedaan dat het belachelijk zou zijn om een land op te delen terwijl men elders bezig is aan de opbouw van Europa. Welnu, het is net omdat jullie het principe van een nieuwe, grote en mooie staatshervorming - waarmee komaf gemaakt wordt met de laatste federale bevoegdheden en het verleden definitief betaald wordt gezet - niet willen aanvaarden dat de brave confederalistische en hardwerkende Vlamingen (terwijl jullie allemaal federalistische luilakken zijn) separatisten zullen worden. Dit is de essentie van wat de Vlaamse editorialisten en politici dit weekend hebben geschreven : de roep voor een zelfstandig Vlaanderen klinkt steeds luider omdat de franstaligen - jullie dus - bedanken voor een catalogus van vreedzame, vriendelijke en pijnloze eisen.

Wat ? Jullie volharden in de boosheid ? Jullie hebben het lef om op uw beurt eisen te stellen? Jullie stellen de uitzonderlijke bechermingen die de Vlamingen in Brussel genieten in vraag onder het voorwendsel dat de Vlamingen bezwaar hebben tegen de faciliteiten voor de franstaligen in de rand? Jullie willen aan de taalgrens sleutelen?

Hoe durven jullie nu de nek stijf te houden, daar waar jullie in het verleden toch elke hervorming braafjes hebben geaccepteerd. Het is ondertussen al 8 jaar geleden dat de Vlamingen niets meer te knauwen hebben gekregen om hun institutionele honger te stillen. Jullie houding, dat is een tijdbom, jullie gaan het nog zover brengen dat jullie de Belgische staat nog gaan opblazen.

Hoezo jullie willen onze ware intenties kennen en eindtermen bepalen voor ons project? Jullie willen weten of er morgen nog een land zal bestaan en of wij een onafhankelijke, rijke, fiere en au-to-no-me staat willen bouwen? Waar halen jullie het lef vandaan?

En trouwens, de Vlamingen, die vormen wel een volk, zij hebben een natie (Vlaanderen), die zij lief hebben. Wat kunnen jullie daar tegenover plaatsen? Een duur kluwen van bedelende instellingen. Wie zijn jullie ook? Walen of franstaligen? Jullie willen Brussel redden, maar jullie hoofdstad ligt daar zelfs niet. Brussel is bovendien niet een franstalige maar een internationale stad. Allé, het is nu welletjes geweest : bind nu maar in, doe jullie knieval en het komt wel goed.

Isabella 20 augustus 2007 10:14

Amai en dat op mijn nuchtere maag.
nu ja ze doen maar, wat willen ze er eigenlijk mee bereiken?
Hun Waalse ijdelheid nog wat aaien, en hun dikke nek nog wat aandikken?

DenKempenzoon 20 augustus 2007 10:16

ja jongens....

stropdrager 20 augustus 2007 10:21

Prachtig stukje: het zijn inderdaad de Franstaligen die België opblazen en het grappige is dat ze dat zelf nog niet eens beseffen.

De familinienaam van de journalist klinkt trouwens niet echt Franstalig; waarschijnlijk een Franstalige Brusselaar.

P.S.: Heeft er iemand het e-mailadres van meneer Van De Woestyne?

Isabella 20 augustus 2007 10:29

Het grappige is dat als je de tekst niet ironisch opneemt hij erg dicht bij het gevoel van vele Vlamingen aanleunt :lol:

Nederlandse Leeuw 20 augustus 2007 10:30

Ik snap de boodschap van de schrijver niet helemaal... wil hij nu dat Wallonie onafhankelijk wordt?! Of is hij juist pro-Belgisch...

Hans1 20 augustus 2007 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaal (Bericht 2863121)
Ik raad elke Vlaming - en dan vooral de federalisten, confederalisten en belgicisten onder ons - om het editoriaal van La Libre Belgique van vandaag eens door te lezen. Ik heb het voor het gemak ook in het NL vertaald.

Hij heeft gelijk, maar niet wat federalisme betreft. Unitarisme is de enige oplossing.

Kaal 20 augustus 2007 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2863178)
Ik snap de boodschap van de schrijver niet helemaal... wil hij nu dat Wallonie onafhankelijk wordt?! Of is hij juist pro-Belgisch...

De tekst is ironisch bedoelt, maar de auteur is ook duidelijk verbitterd.

stropdrager 20 augustus 2007 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2863178)

Meneer Van De Woestyne heeft heimwee naar België van de 19de eeuw.

DebianFox 20 augustus 2007 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2863180)
Hij heeft gelijk, maar niet wat federalisme betreft. Unitarisme is de enige oplossing.

Sprookje :lol:

DenKempenzoon 20 augustus 2007 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Isabella (Bericht 2863176)
Het grappige is dat als je de tekst niet ironisch opneemt hij erg dicht bij het gevoel van vele Vlamingen aanleunt :lol:

Inderdaad, maar ik denk niet dat ze dat aan de andere kant van de taalgrens al tenvolle beseffen...

stropdrager 20 augustus 2007 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon (Bericht 2863205)
Inderdaad, maar ik denk niet dat ze dat aan de andere kant van de taalgrens al tenvolle beseffen...

Het zijn de Franstaligen die België opblazen; maar geen enkele Franstalige beseft het. Dit is echt wel lachwekkend. :rofl:

Jantje 20 augustus 2007 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2863180)

Unitarisme zou de volledige doodsteek zijn voor Belgie.

Trouwens wat is er eigelijk unitair in Belgie? de taal! nee. de economie, nee! de levenstijl, nee! de bodem waar we op en van leven, nee!

En ga zo maar verder, het enige dat unitair is, is de stad en zijn inwoners die beide landsdelen verdeeld en in armoede aan het brengen is.

Verder is er niets unitair en is deze vorm van politiek helemaal niet bruikbaar voor België.

C uit W 20 augustus 2007 10:48

Wereldvreemd en idioot.
En zo'n negatief beeld van de Vlamingen ophangen (wat de Vlaamse pers NOOIT doet t.a.v. de Walen), een mens vraagt zich af waarom ze per se samen met ons een land willen blijven vormen.

Hans1 20 augustus 2007 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2863200)
Meneer Van De Woestyne heeft heimwee naar België van de 19de eeuw.

Nee, hij houdt niet van andere die heimwee hebben naar 1302 en ziet de nefaste gevolgen in van het bipolair federalisme (allé, dat hoop ik toch).:-D

Isabella 20 augustus 2007 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2863240)
Wereldvreemd en idioot.
En zo'n negatief beeld van de Vlamingen ophangen (wat de Vlaamse pers NOOIT doet t.a.v. de Walen), een mens vraagt zich af waarom ze per se samen met ons een land willen blijven vormen.

money money money....

Hans1 20 augustus 2007 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2863231)
Unitarisme zou de volledige doodsteek zijn voor Belgie.

Trouwens wat is er eigelijk unitair in Belgie? de taal! nee. de economie, nee! de levenstijl, nee! de bodem waar we op en van leven, nee!

En ga zo maar verder, het enige dat unitair is, is de stad en zijn inwoners die beide landsdelen verdeeld en in armoede aan het brengen is.

Verder is er niets unitair en is deze vorm van politiek helemaal niet bruikbaar voor België.

Het volk moet daarover beslissen. Wat het volk wil, is wet. Niet wat Senielle wil.

Isabella 20 augustus 2007 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2863249)
Het volk moet daarover beslissen. Wat het volk wil, is wet. Niet wat Senielle wil.

Gezien de laatste verkiezingsuitslagen is dat zeker geen unitair België.
Of zelfs niet eens België zoals we t nu kennen.

Er is gekozen pro een onafhankelijk vlaanderen, of een verregaande staatshervorming.
Dus als 's volks wil wet is dan...

DebianFox 20 augustus 2007 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2863249)

Waarom mag uw referendum niet regionaal gebeuren? Er is immers geen "Belgisch" volk :lol:

Dimitri 20 augustus 2007 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaal (Bericht 2863121)

Ik ga iets verrassends zeggen: ik vind dat hij grotendeels gelijk heeft. Vooral dan met de voorlaatste alinea. Ik kan nl. heel goed begrijpen dat de Franstaligen moe worden om de zoveel jaar met een staatshervorming geconfronteerd te worden. Men heeft aan Franstalige kant blijkbaar de indruk dat de Vlaamse partijen niet open en eerlijk zeggen wat ze echt willen. En daar hebben de Franstaligen gelijk in.

De Vlaamse partijen willen nl. niet alleen de punten overhevelen die ze nu eisen, ze willen ook nog heel wat andere zaken. Maar die bewaren ze voor een staatshervorming over vier jaar, of acht jaar, of twaalf jaar, of zestien jaar. Niet vreemd dat men aan Franstalige kant zich dan afvraagt: waar gaat dit eindigen? De Vlaamse partijen zouden inderdaad eens eerlijk tegen zichzelf en tegen de Franstalige partijen moeten zijn over hun werkelijke bedoelingen, wat nou echt hun ideale staat is. Als de Vlamingen eerlijk zijn, zullen ze moeten toegeven dat ze eigenlijk allemaal volledig zelfbestuur willen voor Vlaanderen. Dat ze eigenlijk allemaal van dat verstikkende federale niveau af willen. Dat ze eigenlijk het Belgische niveau alleen nog nuttig vinden vanwege koudwatervrees over hoe het verder moet na België en omdat er dan niet over een oplossing voor Brussel hoeft worden nagedacht.

Ik ben blij met dit voortschrijdend inzicht van de Franstaligen. Als de grote Vlaamse partijen niet eerlijk willen zijn, misschien de Franstaligen dan wel. Misschien dat z�*j degene zullen zijn die beseffen dat België een doodlopende weg is, dat het geen zin meer heeft er nog langer aan te sleutelen. Dan zou die splitsing weleens heel snel kunnen gaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be