Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   verkeersvraagje : dwarse witte lijnen op snelwegen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93586)

Anna List 21 augustus 2007 14:14

verkeersvraagje : dwarse witte lijnen op snelwegen

op veel plaatsen in Vlaanderen (ook in Wallonië?) zie ik , in de rijrichting, steeds op een honderdtal meter voor een brug drie dwarse volle witte lijnen opduiken : één enkele en een twintigtal meter verder nog eens twee dwarse lijnen ...

iemand enig idee wat dat is ?

heb al overwogen om eens te stoppen voor die volle witte lijn (zoals ik verplicht ben denk ik) ... maar t lijkt mij toch wat gevaarlijk ...

iemand hier die weet waarover het gaat ? (en of we daar nu over mogen rijden;-) ) of vraag jij het eens na, Nynorsk ?

Dronkoers 21 augustus 2007 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2866585)
op veel plaatsen in Vlaanderen (ook in Wallonië?) zie ik , in de rijrichting, steeds op een honderdtal meter voor een brug drie dwarse volle witte lijnen opduiken : één enkele en een twintigtal meter verder nog eens twee dwarse lijnen ...

heb al overwogen om eens te stoppen voor die volle witte lijn (zoals ik verplicht ben denk ik) ... maar t lijkt mij toch wat gevaarlijk ...

iemand hier die weet waarover het gaat ? (en of we daar nu over mogen rijden;-) ) of vraag jij het eens na, Nynorsk ?

Volgens mij was dat om hun flitscamera's af te stellen of zoiets, als ze op een brug staan, maar dit kan een fabeltje zijn ;-)

Anna List 21 augustus 2007 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 2866610)
Volgens mij was dat om hun flitscamera's af te stellen of zoiets, als ze op een brug staan, maar dit kan een fabeltje zijn ;-)

dacht dat ook eerst ... maar ze staan vóór de bruggen in de rijrichting ... wat zou betekenen dat ze ofwel uw voornummerplaat flitsen (wat niet gebruikelijk is in België want de officiële plaat is de achterste) ... oftewel dat ze aan een kant van de brug de snelheid meten en aan de andere kant flitsen (wat me wat omslachtig lijkt) ...

nog iemand suggesties ?

Dronkoers 21 augustus 2007 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2866635)
dacht dat ook eerst ... maar ze staan vóór de bruggen in de rijrichting ... wat zou betekenen dat ze ofwel uw voornummerplaat flitsen (wat niet gebruikelijk is in België want de officiële plaat is de achterste) ... oftewel dat ze aan een kant van de brug de snelheid meten en aan de andere kant flitsen (wat me wat omslachtig lijkt) ...

nog iemand suggesties ?

Voor blokrijders?

Derk de Tweede 21 augustus 2007 14:40

Citaat:

Verboden in te halen? :?

Anna List 21 augustus 2007 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2866651)
Verboden in te halen? :?

volle witte lijnen DWARS op de rijrichting (net zoals bij verkeerslichten, maar dan zonder lichten ... zou eigenlijk nog zo geen slechte grap zijn, daar een rood licht bij gaan zetten ;-) )

fb718882 21 augustus 2007 15:07

Citaat:

Ik denk dat die lijnen er zijn om de bestuurders - vooral bij slecht zicht zoals 's nachts of bij mist - te waarschuwen dat er een verandering in het wegdek zit aan te komen . In dit geval een brug , maar ik heb dit ook al eens tegengekomen honderd meters vóór een verkeersdrempel of bij het naderen van een dorpskern , waar een snelheidslimiet van 50 km geldt . Maar ik weet dus niet of dit de juiste uitleg is . Ik zou er niet voor stoppen , want als we dat allemaal gaan doen staat binnen de kortste keren heel België stil !

Derk de Tweede 21 augustus 2007 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2866663)
volle witte lijnen DWARS op de rijrichting (net zoals bij verkeerslichten, maar dan zonder lichten ... zou eigenlijk nog zo geen slechte grap zijn, daar een rood licht bij gaan zetten ;-) )

Oh...overdwars....
Dat kunnen teststroken zijn om speciale wegverf te testen.
Hier bij Hilversum liggen ze er ook en dan staat er een bord bij "Teststrook asfalt".
Maar misschien een nepverkeersdrempel?

Dronkoers 21 augustus 2007 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 (Bericht 2866734)
Ik denk dat die lijnen er zijn om de bestuurders - vooral bij slecht zicht zoals 's nachts of bij mist - te waarschuwen dat er een verandering in het wegdek zit aan te komen . In dit geval een brug , maar ik heb dit ook al eens tegengekomen honderd meters vóór een verkeersdrempel of bij het naderen van een dorpskern , waar een snelheidslimiet van 50 km geldt . Maar ik weet dus niet of dit de juiste uitleg is . Ik zou er niet voor stoppen , want als we dat allemaal gaan doen staat binnen de kortste keren heel België stil !

Ziet er mij nog geen slechte logica uit ;-)

Anna List 21 augustus 2007 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 (Bericht 2866734)

een verandering van het wegdek als je onder een brug doorrijdt ?? ...

Dronkoers 21 augustus 2007 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2866798)
een verandering van het wegdek als je onder een brug doorrijdt ?? ...

Tegenwoordig zwieren ze ook met betonblokken eh

Gun 21 augustus 2007 15:36

Citaat:

Om de afstand tussen vooral vrachtwagens te meten. Vanop bruggen kunnen ze makkelijk meten of de vrachtwagesn de afstand respecteren die ze moeten houden tegenover hun voorligger.

Dronkoers 21 augustus 2007 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2866812)
Om de afstand tussen vooral vrachtwagens te meten. Vanop bruggen kunnen ze makkelijk meten of de vrachtwagesn de afstand respecteren die ze moeten houden tegenover hun voorligger.

Wat zijn die geschilderde pijlen dan op het rechtervak? ;-)

Gun 21 augustus 2007 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 2866815)

Kan een foto posten want ik weet nu niet waar jij het over hebt?

Dronkoers 21 augustus 2007 15:45

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2866821)
Kan een foto posten want ik weet nu niet waar jij het over hebt?

Effe geduld, 'k vind het niet direct

Foert, 'k heb een tekeningske gemaakt:

KrisKras 21 augustus 2007 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 2866815)

Die zijn er om je snelheid aan te passen bij mist. Hangt er vanaf hoeveel pijlen je nog kan zien.
In Oostenrijk en Italië doen ze bv hetzelfde met halve bollen in de pechstrook te schilderen.

Pieke 21 augustus 2007 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 2866832)
Effe geduld, 'k vind het niet direct

bedoel je die halve driehoeken die oorspronkelijk bedoelt waren voor in de mist?

KrisKras 21 augustus 2007 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2866812)

klopt :thumbsup:

Gun 21 augustus 2007 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras (Bericht 2866835)
Die zijn er om je snelheid aan te passen bij mist. Hangt er vanaf hoeveel pijlen je nog kan zien.
In Oostenrijk en Italië doen ze bv hetzelfde met halve bollen in de pechstrook te schilderen.

Dronkoers 21 augustus 2007 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras (Bericht 2866837)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2866840)

Klopt inderdaad als het over de pijlen gaat, maar we hebben het over die 3 dwarsliggende volle strepen op de autosnelweg op zo een 10 meter van een brug ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be