Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Filip Dewinter wil de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitroepen ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93596)

Max van Dietschland 21 augustus 2007 18:59

Filip Dewinter wil de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitroepen !

Citaat:

Vlaams Belang meent dat het Vlaams parlement het lot in eigen handen moet nemen. Fractieleider Filip Dewinter vraagt de dringende bijeenroeping van het Uitgebreid Bureau van het Vlaams parlement na de vaststelling "dat de federale regeringsonderhandelingen onder meer door het 'non' van de Franstaligen op niets uitdraaien". Er is nog nooit zoveel steun geweest voor de Vlaamse onafhankelijkheid als nu, stelde Dewinter op de Nederlandse radiozender Radio 1
Citaat:

Citaat:

Catalonië
Het Vlaams Belangkopstuk verwijst naar Catalonië, waar het parlement soeverein een autonomiestatuut heeft aangenomen en door een volksraadpleging heeft laten bekrachtigen. "Het Vlaams Parlement is het enige legitieme parlement van Vlaanderen en moet zich zelf desnoods een aantal bevoegdheden toe-eigenen (gezondheidszorg, het volledige mobiliteitbeleid, het volledige energiebeleid, volledige fiscale autonomie, het volledige werkgelegenheidsbeleid, het sociale zekerheidsbeleid, enz.) en dit in uitvoering van de Vlaamse resoluties. Dit Vlaams 'autonomiestatuut' dient voorgelegd te worden aan de Vlaamse bevolking door middel van een referendum", aldus Filip Dewinter.

Brussel
In zijn antwoord op een vraag van de Nederlandse journalist stelde Dewinter dat Brussel de hoofdstad van Vlaanderen is en moet blijven. De Franstaligen die er leven zijn volgens hem overigens geen Walen maar verfranste Vlamingen die zich niet zullen afkeren van Vlaanderen.

Impasse
Volgens hem hebben de kaarten nog nooit zo goed gelegen als vandaag door de communautaire impasse die heerst. "De Franstaligen willen met hun eis voor uitstel tot na de regeringsvorming voor alle dossiers waarvoor een tweederde meerderheid nodig is, nogmaals duidelijk maken dat zij absoluut gekant blijven tegen een ernstige staatshervorming met echte bevoegdheidsoverdrachten. Van het realiseren van de Vlaamse communautaire resoluties van het Vlaams parlement komt dus helemaal niets in huis", stelt de Vlaams Belanger vast.

CD&V
Maar Dewinter stelt dat er binnen de CD&V steeds meer parlementsleden te vinden zijn om de weg van de onafhankelijkheid te bewandelen. Kartelpartner N-VA is de onafhankelijkheid van Vlaanderen genegen. "In het Vlaams parlement is een meerderheid van de leden de onafhankelijkheid genegen, maar ze moeten wel van hun partij mogen", aldus nog Dewinter in het KRO-programma.

Deadline
Op een deadline liet hij zich niet vastpinnen op de Nederlandse radio. Zoals het nu loopt, hoeft het uitroepen van de Vlaamse republiek niet lang op zich laten wachten, "maar binnen de week kan de toestand helemaal veranderen en kunnen de Vlaamse partijen en Yves Leterme plat op hun buik gaan voor de Franstaligen zoals in het verleden altijd is gebeurd", besloot hij. (belga/hln)
</STRONG></EM></U></I></B>
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...bron=hlnMatrix

Eigenlijk is dit een unieke kans voor formateur Leterme om dit de gebruiken in de regeringsonderhandelingen. Ofwel geven de Franstaligen toe, ofwel keert Leterme terug naar het Vlaams Parlement om er de onafhankelijkheid te laten uitroepen.

Een onafhankelijk Vlaanderen met een conservatieve droomregering CD&V, NVA en Vlaams Belang. Uiteraard is dit nog geen katholiek nationaal solidarisme, maar dat zou wel een serieuze stap in de goede richting betekenen.

Komaan Yves, u kunt geschiedenis schrijven, laat deze historische kans niet liggen. De Vlamingen zouden u massaal ook steunen, moest u het voorstel van Filip Dewinter gebruiken.

AdrianHealey 21 augustus 2007 19:00

Dewinter is een grappig man.

Den Ardennees 21 augustus 2007 19:06

Hmm, het gevolg zou wel es zijn dat de Walen nog starder worden in hun "neen", nu kunnen ze roepen "zie je wel dat ze gewoon Belgie kapot willen". Ik vind dit geen gelukkige zet van Dewinter.

Max van Dietschland 21 augustus 2007 19:07

Er moet een alliantie komen tussen deze drie zeer belangrijke mensen.

Op die manier kunnen we een conservatief en echt Vlaams beleid krijgen, zonder ultra liberale uitwasemingen op economisch vlak. Vergeet niet dat de persoon Leterme zeker echt Vlaams denkt en handelt, alleen helaas heeft zijn partij nog een sterke Belgicistische stroming ook, bijvb Marc Eyskens is een rabiaat Belgicist. Deze mensen moeten ze afstoten, alsook de ACW'ers die de nieuwe Vlaamse realiteit niet onder ogen willen zien.

Online 21 augustus 2007 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2867368)
Hmm, het gevolg zou wel es zijn dat de Walen nog starder worden in hun "neen", nu kunnen ze roepen "zie je wel dat ze gewoon Belgie kapot willen". Ik vind dit geen gelukkige zet van Dewinter.

Eri s toch niets mis mee om België kapot te willen?
Was is die meerwaarde van België voor Vlaanderen weer? Niets! Nada.

Als ik Letherme was zou ik dit wel gebruiken. Ofwel slikken de franstaligen het softe pakket dat voorgelegd werd, ofwel kiezen ze zelf resoluut voor de scheiding door hun arrogante NON.

Max van Dietschland 21 augustus 2007 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2867368)

Een gewaagde, maar moedige zet van Dewinter dat is zeker. Bovendien zal de reactie van Yves Leterme bepalen of dit intiatief van Dewinter positieve gevolgen zou hebben. Moest Leterme dat nu eens gebruiken als pasmunt.

Staatshervorming of Dewinter ?

Je zou de Franstaligen nogal horen roepen zekers, maar uiteindelijk zullen ze wel toegeven hoor. Ze hebben er alles bij te winnen dan.

Online 21 augustus 2007 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 2867370)

Op die manier kunnen we een conservatief en echt Vlaams beleid krijgen, zonder ultra liberale uitwasemingen op economisch vlak. Vergeet niet dat de persoon Leterme zeker echt Vlaams denkt en handelt, alleen helaas heeft zijn partij nog een sterke Belgicistische stroming ook, bijvb Marc Eyskens is een rabiaat Belgicist. Deze mensen moeten ze afstoten, alsook de ACW'ers die de nieuwe Vlaamse realiteit niet onder ogen willen zien.

Of Leterme echt Vlaams denkt, betwijfel ik. Son pappa, c'est un Wallon. En op de koop toe een niet-geïntegreerde Wallon. Hij praat nog steeds Frans in het West-Vlaams dorpke waar hij woont.

Voor de rest geef ik je gelijk : ze moeten van die verdomde ACW'ers en lintjesjagers af.

Winterhamer 21 augustus 2007 19:14

Citaat:

Twee derde van de Nederlanders ziet een samenvoeging van Nederland en Vlaanderen wel zitten. Ruim 85% is voor intensievere samenwerking met de Belgen. Dat blijkt vandaag uit een onderzoek dat TNS Nipo in opdracht van RTL heeft uitgevoerd. In België woedt een politieke discussie over het hervormen van Vlaanderen en Wallonië.

Meer dan 60% van de ondervraagden denkt dat beide landen beter worden van een fusie. Een op de vijf Nederlanders denkt dat Nederland en Vlaanderen na samenvoeging geleid moeten worden door de Oranjes. Afschaffing van beide koningshuizen is volgens 16% de beste optie. 17% denkt dat beide landen hun eigen koninklijke familie moeten behouden.

Ongeveer vijf van de zes respondenten (83%) denkt dat België zelfstandig blijft voortbestaan. Ongeveer 14% denkt dat dit niet het geval is. Een kwart van de Nederlanders denkt dat Vlaanderen en Wallonië gescheiden moeten worden.
http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2..._met_vlaa.html

Den Ardennees 21 augustus 2007 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 2867379)
Een gewaagde, maar moedige zet van Dewinter dat is zeker. Bovendien zal de reactie van Yves Leterme bepalen of dit intiatief van Dewinter positieve gevolgen zou hebben. Moest Leterme dat nu eens gebruiken als pasmunt.

Staatshervorming of Dewinter ?

Je zou de Franstaligen nogal horen roepen zekers, maar uiteindelijk zullen ze wel toegeven hoor. Ze hebben er alles bij te winnen dan.

maar Max, je weet toch ook dat de CD&V zélf uit elkaar dreigt te vallen indien er een samenwerking zou komen met het Belang. Daarom zal Leterme nooit toenadering zoeken tot hen of zelfs maar die indruk geven.
De CD&V wordt beheerst door die linkse ratten van het ACW, en daar is helaas niets aan te doen op dit moment.

Max van Dietschland 21 augustus 2007 19:16

Mooi om te zien dat een meerderheid van de Nederlanders een Diets project zien zitten. 8-)

Maar één ding met een keer en laat Vlaanderen gedurende een bepaalde tijd maar eerst zelfstandig zijn, later kan er zeker gepraat worden om tot een groot-Nederlands project te komen, misschien later zelfs Heel-Nederlands, als de Walen wat tot bezinning zijn gekomen. Maar ik spreek nu over een termijn van vele decennia.

Den Ardennees 21 augustus 2007 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 2867401)
Mooi om te zien dat een meerderheid van de Nederlanders een Diets project zien zitten. 8-)

Maar één ding met een keer en laat Vlaanderen gedurende een bepaalde tijd maar eerst zelfstandig zijn, later kan er zeker gepraat worden om tot een groot-Nederlands project te komen, misschien later zelfs Heel-Nederlands, als de Walen wat tot bezinning zijn gekomen. Maar ik spreek nu over een termijn van vele decennia.

Ik stel eerder een Vlaanderen met zekere autonomie voor, binnen Groot-Nederland uiteraard.

Max van Dietschland 21 augustus 2007 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2867393)
maar Max, je weet toch ook dat de CD&V zélf uit elkaar dreigt te vallen indien er een samenwerking zou komen met het Belang. Daarom zal Leterme nooit toenadering zoeken tot hen of zelfs maar die indruk geven.
De CD&V wordt beheerst door die linkse ratten van het ACW, en daar is helaas niets aan te doen op dit moment.

CD&V heeft een splitsing nodig, er zijn heel wat goede en bekwame mensen in die partij die in dat geval kunnen overlopen naar NVA. Stel nu dat mensen als Yves Leterme, Pieter De Crem, Eric en Herman Van Rompuy overlopen naar NVA, samen met heel wat CD&V parlementairen die de Vlaamse realiteit onder ogen willen zien. Het zou heel goed kunnen gebeuren dat NVA groter wordt dan CD&V. En dat kan hé. Daarna CD&V afstoten en een alliantie, geen kartel, aangaan met het Vlaams Belang. Dedecker er alleen maar bij als het echt nodig is, niet zozeer voor Dedecker zelf, maar wel voor die oen van een Verstrepen te vermijden.

4x10E6 21 augustus 2007 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 2867370)

Mijn waarde heer van Dietschland,
Beste Max,

Gewoon uit nieuwsgierigheid en terwijl U toch aan het afstoten geslagen bent: zijn er nog zo van die mensen die U liever niet had willen zien opduiken in het weldra onafhankelijke Dietsland?

Hoe zee,
virmiljoen

Eddy B 21 augustus 2007 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2867405)
Ik stel eerder een Vlaanderen met zekere autonomie voor, binnen Groot-Nederland uiteraard.

Ik stel eerder Vlaanderen met alle autonomie voor, binnen de EU, maar niet zo uiteraard...

willem1940NLD 21 augustus 2007 19:29

Citaat:

..... Meer dan 60% van de ondervraagden denkt dat beide landen beter worden van een fusie .....
NIPO-enquëtes spreken mij minder aan dan die van Maurice De Hond(t); overigens heeft geen van beide(n) mij ooit iets gevraagd dus wie weet, bestaan ze niet eens.

Eigenlijk denk ik dat Vlaanderen zelfstandig beter af zal zijn dan ondergeschikt aan Den Haag/Amsterdam.

Samenwerking geen probleem, dat zag ik al omstreeks 1990 snel ten goede keren.

willem1940NLD 21 augustus 2007 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2867393)

Dat lost zich vanzelf toch op, met de uitzetting van de francophonen?

Max van Dietschland 21 augustus 2007 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 2867414)
Mijn waarde heer van Dietschland,
Beste Max,

Gewoon uit nieuwsgierigheid en terwijl U toch aan het afstoten geslagen bent: zijn er nog zo van die mensen die U liever niet had willen zien opduiken in het weldra onafhankelijke Dietsland?

Hoe zee,
virmiljoen

Uiteraard, de vele hordes vreemdelingen die door de Dietsche Gouwen trekken.

Den Ardennees 21 augustus 2007 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2867437)
NIPO-enquëtes spreken mij minder aan dan die van Maurice De Hond(t); overigens heeft geen van beide(n) mij ooit iets gevraagd dus wie weet, bestaan ze niet eens.

Eigenlijk denk ik dat Vlaanderen zelfstandig beter af zal zijn dan ondergeschikt aan Den Haag/Amsterdam.

Samenwerking geen probleem, dat zag ik al omstreeks 1990 snel ten goede keren.

Neen Willem, op internationaal gebied kunnen Nederland en Vlaanderen veel meer betekenen als ze samensmelten.

4x10E6 21 augustus 2007 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 2867453)

Aangezien de Dietsche Gouwen voorlopig ontbreken op iedere staatkundige kaart is elke horde - of die nu sedentair of migrerend is - vreemd. Uiteraard.

Verder treed ik U volkomen bij dat het triumviraat Leterme-Dewever-Dewinter gedoodverfd is om te regeren over de "nieuwe Vlaamse realiteit" die Dietschland volgens U uitmaakt. De heren Leterme en co geven immers blijk te excelleren in het onwerkelijke.

AyneRand 21 augustus 2007 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 2867453)

Ford Genk, Volvo Gent, Sidmar Mittal, de Australische uitbaters van Zaventem, we zetten ze meteen aan de deur ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be