Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Terug naar één 'Groot-Nederland'? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93607)

Groentje-18 21 augustus 2007 20:28

Terug naar één 'Groot-Nederland'?

Citaat:

'Twee derde Nederlanders voor fusie met Vlaanderen'
Uitgegeven: 21 augustus 2007 18:39
Laatst gewijzigd: 21 augustus 2007 18:40

AMSTERDAM - Twee derde van de Nederlanders ziet een samenvoeging van Nederland en Vlaanderen wel zitten. Ruim 85 procent is voor intensievere samenwerking met de Belgen. Dat blijkt dinsdag uit een onderzoek dat TNS Nipo in opdracht van RTL heeft uitgevoerd.

In België woedt een politieke discussie over het hervormen van Vlaanderen en Wallonië.

Fusie
Meer dan 60 procent van de ondervraagden denkt dat beide landen beter worden van een fusie. Een op de vijf Nederlanders denkt dat Nederland en Vlaanderen na samenvoeging geleid moeten worden door de Oranjes.
Afschaffing van beide koningshuizen is volgens 16 procent de beste optie. 17 Procent denkt dat beide landen hun eigen koninklijke familie moeten behouden.

Zelfstandig
Ongeveer vijf van de zes respondenten (83 procent) denkt dat België zelfstandig blijft voortbestaan. Ongeveer 14 procent denkt dat dit niet het geval is. Een kwart van de Nederlanders denkt dat Vlaanderen en Wallonië gescheiden moeten worden.
(c) ANP
In Nederland volgen ze de Belgische politiek nauwgezet blijkbaar.
De Nederlanders zijn dus geïnteresseerd in een fusie. Maar de vraag is hoe hun leiders erover denken? En hoe de onze natuurlijk. Onze politieke crisis is voor hun eerder een gedroomd scenario precies. ;)

Bhairav 21 augustus 2007 20:37

Waarom niet meteen naar het Romeinse rijk?

DebianFox 21 augustus 2007 20:42

Er is hier al een topic over geopend in communautaire discussies.

Bhairav 21 augustus 2007 20:44

Waarom voor de gezelligheid nog eentje?

Bovenbuur 21 augustus 2007 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 2867662)

Leve Julius Civilis?

Karma 21 augustus 2007 21:08

Ik zie het wel zitten om terug met de Nederlanders scheep te gaan. Eigenlijk zitten Nederlanders en Vlamingen voor veel meer zaken op één lijn dan Vlamingen en Walen. Vraag is of ze ook onze staatsschuld willen mee afbetalen natuurlijk.

Chipie 21 augustus 2007 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 2867767)
Ik zie het wel zitten om terug met de Nederlanders scheep te gaan. Eigenlijk zitten Nederlanders en Vlamingen voor veel meer zaken op één lijn dan Vlamingen en Walen. Vraag is of ze ook onze staatsschuld willen mee afbetalen natuurlijk.

Mss wel... Maar dat ze kabouter Flop willen overnemen, dat is een ander paar mouwen...

Karma 21 augustus 2007 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2867780)
Mss wel... Maar dat ze kabouter Flop willen overnemen, dat is een ander paar mouwen...

Samen met zijn vriendjes ... misschien wel.
Geloof jij niet in sprookjes misschien?

dewanand 22 augustus 2007 09:28

leuk, alle belgen en nederland samen in een groot nederland en allemaal weer lekker verkassen in grotten en berevellen. klinkt zo romantisch. komt er een belgisch nederland of een nederlands belgie?

Hier is oorlog voor nodig, geloof ik.

dewanand

Bovenbuur 22 augustus 2007 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 2867844)
Samen met zijn vriendjes ... misschien wel.
Geloof jij niet in sprookjes misschien?

Misschien wel? Die hele studio 100 bende word hier al jaren ingevoerd via de tros. Qua kinder'entertainment' bestaat groot Nederland al mede dankzij Samson en Gert en K3, en ik durf te wedden dat ze in Vlaanderen ook naar chipz en kus luisteren. Het is allemaal troep, maar het is wel gedeelde troep. En gedeelde troep is halve troep toch?

carlgustaaf 22 augustus 2007 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 2867767)

een Groot Nederland zie ik wel zitten.Trouwens, "Belgica" wil "nederland" zeggen in het latijns...
Zelfs Wallonië mag er bij, maar alle Walen en allochtonen moeten wel uitgewezen worden, behalve de blanken die perfekt Nederlands praten.

Bovenbuur 23 augustus 2007 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf (Bericht 2870465)
een Groot Nederland zie ik wel zitten.Trouwens, "Belgica" wil "nederland" zeggen in het latijns...
Zelfs Wallonië mag er bij, maar alle Walen en allochtonen moeten wel uitgewezen worden, behalve de blanken die perfekt Nederlands praten.

*Heeft onderduikadres in de aanbieding voor persoon met spraakgebrek, liefst vrouwelijk 18-20 jaar*

m.r. 23 augustus 2007 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf (Bericht 2870465)

Op de site www.latijnnederlands.nl vind ik :
Belgium, ī n en Belgica, ae f (vul aan: provincia) (ook Gallia Belgica) Belgisch Gallië.

Verder :
Horum omnium fortissimi sunt Belgae. De Belgen zijn de dappersten van alle Galliërs. En hiermee worden de Nederlanders echt niet mee bedoeld.

En Vlaanderen en Nederland samen : uit het diepste van mijn hart : NEEN

Bovenbuur 23 augustus 2007 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door m.r. (Bericht 2871999)
Belgium, ī n en Belgica, ae f (vul aan: provincia) (ook Gallia Belgica) Belgisch Gallië.

Verder :
Horum omnium fortissimi sunt Belgae. De Belgen zijn de dappersten van alle Galliërs. En hiermee worden de Nederlanders echt niet mee bedoeld.

Belgica was een Romeinse provincie, en hield dus op bij de Rijn, het is echter wel zo dat de Leo Belgicus precies dezelfde is als de Nederlandse leeuw en als zodanig ook enkele kaarten uit de gezamelijke tijd siert. Daarnaast is men er geloof ik nog steeds niet uit hoe de Zuidelijke Nederlanden heetten in het jaar dat ze zich onafhankelijk van oostenrijk hadden verklaard: moderne Belgische boeken reppen over de verenigde Belgische staten, maar elders worden ze net zo gemakkelijk de verenigde Nederlandse staten genoemd. In zekere zin zijn het dus synoniemen. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een Groot-Nedertland België zouden willen noemen, maar geschiedkundig is het een optie.

eno2 23 augustus 2007 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 2867636)
In Nederland volgen ze de Belgische politiek nauwgezet blijkbaar.
De Nederlanders zijn dus geïnteresseerd in een fusie. Maar de vraag is hoe hun leiders erover denken? En hoe de onze natuurlijk. Onze politieke crisis is voor hun eerder een gedroomd scenario precies. ;)

De Nederlanders zijn ons weer tien jaar voor...

m.r. 23 augustus 2007 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2872009)
Belgica was een Romeinse provincie, en hield dus op bij de Rijn, het is echter wel zo dat de Leo Belgicus precies dezelfde is als de Nederlandse leeuw en als zodanig ook enkele kaarten uit de gezamelijke tijd siert. Daarnaast is men er geloof ik nog steeds niet uit hoe de Zuidelijke Nederlanden heetten in het jaar dat ze zich onafhankelijk van oostenrijk hadden verklaard: moderne Belgische boeken reppen over de verenigde Belgische staten, maar elders worden ze net zo gemakkelijk de verenigde Nederlandse staten genoemd. In zekere zin zijn het dus synoniemen. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een Groot-Nedertland België zouden willen noemen, maar geschiedkundig is het een optie.

Als je het geschiedkundig bekijkt, dan moeten we als Belgen een deel van Frankrijk en een heel groot deel van Nederland terug opeisen !

carlgustaaf 23 augustus 2007 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 2867662)

Jaaa! Dan kunnen we bhairav voor de leeuwen gooien!:lol:

carlgustaaf 23 augustus 2007 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door m.r. (Bericht 2872868)
Als je het geschiedkundig bekijkt, dan moeten we als Belgen een deel van Frankrijk en een heel groot deel van Nederland terug opeisen !

de Lage Landen bij de zee, dat gaat van Duinkerke (Dunkerque vandaag) tot in Duitsland.Al de Germaanse volkeren die daar woonden spraken de taal die vandaag "Nederlands" geworden is.

carlgustaaf 23 augustus 2007 16:08

Citaat:

Verder :

lees op www.bruxel.org
"Belgica betekent al 3000 jaar land nabij het water"

Derk de Tweede 23 augustus 2007 16:18

Citaat:

Verder :

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be