Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Opmars van het obscurantisme in Turkije (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93634)

Jos Verhulst 22 augustus 2007 11:25

Opmars van het obscurantisme in Turkije

EU-kandidaat Turkije heeft de toegang tot Wordpress.com geblokkeerd om creationist Adnan Oktar ter wille te zijn. Wordpress.com herbergt ruim een miljoen blogs die vanuit Turkije zo'n 12 miljoen keer per maand werden bezocht.
Details op de stek van Scientific American:
http://blog.sciam.com/index.php?titl...&c=1&tb=1&pb=1

Weer een stap vooruit richting obscurantisme. En wie zich vragen durft stellen is een 'islamofoob', mag ik aannemen.

DenKempenzoon 22 augustus 2007 11:28

Hier MOET je je zelfs vragen bij stellen vind ik.

AdrianHealey 22 augustus 2007 11:29

Wat voor een idioot is me dat?

styllo_ben 22 augustus 2007 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 2869161)
EU-kandidaat Turkije heeft de toegang tot Wordpress.com geblokkeerd om creationist Adnan Oktar ter wille te zijn. Wordpress.com herbergt ruim een miljoen blogs die vanuit Turkije zo'n 12 miljoen keer per maand werden bezocht.

Weer een stap vooruit richting obscurantisme. En wie zich vragen durft stellen is een 'islamofoob', mag ik aannemen.

zeg, wat ben jij een zieligaard.

Dit is een anti-democratische maatregel en de democraten zullen gepast reageren.

maar hoe slaag jij erin hier iets islamitisch of anti-islamitisch van te maken?

Kay_ 22 augustus 2007 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 2869161)

Nee, bewijs mij dat dan aub.

parcifal 22 augustus 2007 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben (Bericht 2869289)

Dit is een anti-democratische maatregel en de democraten zullen gepast reageren.

Grappig hoe je je hier in bochten wringt, Styllo. :-D :-D

Citaat:

Oktar's books on faith-related topics attempt to communicate the existence and oneness of God according to the Islamic faith, and are written with the main purpose of introducing Islam to those who are strangers to religion. Each of his books on science-related topics stresses his views on the might, sublimity, and majesty of God. These books attempt to display for non-Muslims what Oktar claims to be signs of the existence of God, and the excellence of his creation. A sub-group within this series are the series of "Books Demolishing the Lie of Evolution", a critique of the ideas of Materialism, Evolution, Darwinism, and atheism.
Oktar asserts that Buddhism as being a false religion built upon idolatry and falsehood.[23]

He calls Buddhist rituals "meaningless" and "empty". He has also charged that intelligent design is a tool of Satan.[25]

Praetorian 22 augustus 2007 13:20

He calls Buddhist rituals "meaningless" and "empty".

Ik denk niet dat ik zou passen in zijn groepje. : <

styllo_ben 22 augustus 2007 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 2869469)
Grappig hoe je je hier in bochten wringt, Styllo. :-D :-D

helemaal niet.

het gaat hier om het feit dat toegang tot sommige internetsites onmogelijk gemaakt wordt. Dit is een zaak van democratie tegen anti-democratie.

in de openingpost wordt gesuggereerd dat kritiek hebben op zoiets 'islamofoob' beschouwd zal worden door sommigen...wat impliceert dat de topicstarter 'denkt' dat iedereen denkt dat het belemmeren van vrije verkeer van informatie, indien gebeurd door moslims, gerechtvaardigd is. (het probleem zit dus in het hoofd van de topicstarter)

Blokkeren van internetsites heeft (inhoudelijk) niks met islam te maken. Kritiek hebben op zoiets is niet gelijk aan islamofobie. evenmin heeft het tolereren van zoiets te maken met 'poco zijn'.

Het zijn de eigen complexen van de topicstarter wegens de islam, dat maakt dat hij denkt dat we hem voor islamofoob gaan uitmaken omdat hij dit bekritiseerd heeft. Maar dat is helemaal niet zo. Ik heb ook kritiek op het doorgaans ondemocratische Turkije, maar ik ben niet islamofoob.

Vandaar mijn opmerking :
Citaat:

jezus, wat een effort dat ik moet verrichten om iets duidelijk te maken :roll:

lombas 22 augustus 2007 15:28

Het is juist de democratie die dit soort dingen mogelijk maakt.

styllo_ben 22 augustus 2007 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2870000)
Het is juist de democratie die dit soort dingen mogelijk maakt.

meneer heeft weer zitten lezen in boekskes...

;-)

Jos Verhulst 22 augustus 2007 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben (Bericht 2869289)

Turkije stelt zich officieel op als islamitisch land. Het is bv lid van de OIC. De christelijke bevolking van het land werd trouwens in de laatste eeuw tamelijk systematisch uitgeroeid, ook al wordt dit somstijds betwijfeld door onze formateur. Turkije werpt zich regelmatig op als behartiger van de islamitische ideologie; zie bv de rol van dat land bij de cartoonaffaire, toen de Turkse ambassadeur in Kopenhagen in actie meende te moeten treden.

De hier aangekaarte door het islamtische regime in Turkije uitgevaardigde censuur staat ten dienste van het moslim-fundamentalisme, en is meer bepaald bedoeld ten gerieve van de daarbij horende creationistische opvattingen.

Ik denk trouwens dat dit geen 'ondemocratische' maatregel is. Het is heel goed denkbaar, zelfs zeer waarschijnlijk, dat voor dit soort censuur een meerderheid te vinden zou zijn bij de Turkse bevolking. Edoch: door een 'democratische' meerderheid goedgekeurde censuur is nog altijd censuur, en nog altijd verwerpelijk. Censuur is een obscurantische en anti-menselijke maatregel, los van meerderheid of minderheid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Organiz...mic_Conference

lombas 22 augustus 2007 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben (Bericht 2870016)
meneer heeft weer zitten lezen in boekskes...

;-)

Zie antwoord van dr. Verhulst.

;-)

netslet 22 augustus 2007 16:43

Dat is onlangs nog eens gebeurd in Turkije. Toen werd youtube afgesloten. Echter, twee weken later, en na behoorlijk wat internationaal rumoer, werd de blokkering opgeheven.

Ik gok erop dat dit opnieuw zal gebeuren.

1handclapping 22 augustus 2007 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 2870205)
Dat is onlangs nog eens gebeurd in Turkije. Toen werd youtube afgesloten. Echter, twee weken later, en na behoorlijk wat internationaal rumoer, werd de blokkering opgeheven.

Waarschijnlijk - een groot deel van de publieke opinie i absoluut pro-liberale lekenstaat : (nog) niet de meerderheid, maar het kan verkeren.
Men weet zeer goed dat een theocratie geen kans maakt op EU lidmaatschap, daarom profileert de Islampartij zich overigens als Islam-Democratische Partij naar analogie met de Christen-Democraten in diverse EU landen.

Polen zit overigens ook dikwijls op het randje van de "Europese democratienorm"..

Alles kan overigens altijd beter !

Praetorian 22 augustus 2007 17:02

De USSR was seculier, maar dat willen die liberalen ook niet. Moeilijke mensen, en dan hebben ze nog de pech om een christen-fundamentalistische opgang in de VS te zien.

:-D

Jos Verhulst 22 augustus 2007 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 2870253)
Waarschijnlijk - een groot deel van de publieke opinie i absoluut pro-liberale lekenstaat : (nog) niet de meerderheid, maar het kan verkeren.
Men weet zeer goed dat een theocratie geen kans maakt op EU lidmaatschap, daarom profileert de Islampartij zich overigens als Islam-Democratische Partij naar analogie met de Christen-Democraten in diverse EU landen.

zich profileren als = zich voordoen als

Citaat:

Polen zit overigens ook dikwijls op het randje van de "Europese democratienorm"..
Welke "Europese democratienorm"? Toch niet van de EU zekerst?

Citaat:

Alles kan overigens altijd beter !
Bv.: minder censuur, minder staat, en minder EU.

Jos Verhulst 22 augustus 2007 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 2870205)

Best mogelijk dat je gelijk krijgt. Maar dit soort gebeurtenissen toont wel aan, hoe diep allerhande fundamentalisten ingegraven zitten in de Turkse staat. Bijna zo erg als de loges hier.

Nierika 22 augustus 2007 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben (Bericht 2869992)

Blokkeren van internetsites heeft (inhoudelijk) niks met islam te maken.

In Iran en Saoedi-arabië om er maat twee te noemen, is het internet volledig in handen van het religieus apparaat. Zij laten niks door dat ook maar in de geringste mate een bedreiging zou kunnen vormen voor hun religieuze dogma's. Me dunkt dan ook dat dit alles inhoudelijk met islam te maken heeft.

lombas 22 augustus 2007 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2870259)
De USSR was seculier, maar dat willen die liberalen ook niet. Moeilijke mensen, en dan hebben ze nog de pech om een christen-fundamentalistische opgang in de VS te zien.

De pastoor van de Carolus Borromeus is ook een seculier.

Stratcat 22 augustus 2007 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2870259)
De USSR was seculier

Het is maar wat je seculier noemt. Verbieden of discrimineren van andere godsdiensten is eigen aan godsdiensten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be