![]() |
BPlus heeft de enige oplossing voor de crisis
Uit den B Flash:
Editoriaal : naar een band van vertrouwen Dit trimestrieel blad kan de actualiteit niet op de dag volgen, maar het blijkt duidelijk dat het formatieberaad goed klem zit. De Vlaamse onderhandelaars zijn komen aandraven met lijstjes van bevoegdheden die gesplitst moeten worden. De individuele punten op die lijstjes zijn op zich niet choquerend of onbespreekbaar. Evenwel ontstaat een imagoprobleem. De lijstjes wekken de indruk dat de huidige staatshervorming voor de Vlaamse politici een tussenstap is, waarbij het separatisme het einddoel blijft. De Franstalige onderhandelaars vrezen op een glibberige helling te staan, en verkrampen. Een formatie vereist vertrouwen, en het zijn dan ook de Vlaamse partijen die het vertrouwen moeten herstellen. Dit hoeft niet noodzakelijk door de lijstjes weg te gooien. Wel moet het imago verbeterd worden. De onderhandelaars moeten aantonen dat het hun menens is met een versterkte federale staat. Hoe ? Er zijn veel mogelijkheden: de federale kieskring, een versterkte senaat, een normenhiërarchie, het herfederaliseren van eerder gesplitste bevoegdheden, ... Elk van deze voorstellen zou een sterk signaal geven : "Vlaanderen laat België niet los". Maar ook de Franstalige onderhandelaars kunnen het goede voorbeeld tonen. De meeste voorstellen die ze tot nu toe formuleerden, komen neer op een betwisting van de taalgrens. Zij moeten evenwel beseffen dat het verbrusselen en verfransen van de rand geen fictief probleem is, dat enkel in de hoofden van extremisten zou bestaan. Het zou hun sieren begrip op te brengen voor de jonge Brabanders die door de immo-prijzen uit hun geboortedorp worden weggedreven. Ook dit is solidariteit. B Plus heeft al vaak positieve voorstellen geformuleerd, ondermeer rond B-H-V, en zal dat blijven doen. En nu moeten ze nog luisteren … O.C. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn belangrijker dingen in 't leven. Daarbij, le roi de Laeken zal dat zeker approuveren !! |
Citaat:
Heeft B-plus de verkiezingsuitslag in Vlaanderen wel gehoord? |
Patriot!, ik dacht jij zelf bij OpenVLD was?:roll:
Allez, ik zeg het maar he, ik weet het : het is raar, bij zo een partij zijn met verkozenen en zo, maar nu moet je ook leren dat sommige partijen door domme uitspraken ook effectief iets te verliezen hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
ik pleit voor Vlaamse staatsvorming om België op de zo korts mogelijke termijn te laten verdwijnen
dat ze bij devos&lemmens maar al beginnen uit de dokteren hoe ze hun 'belgian pickels' binnenkort gaan noemen ! nu content ? ;-) zoveel durf vroeg dat nu ook weer niet hoor ... |
Citaat:
|
Citaat:
ik ga ze pas kopen nadat d&l die naam veranderde natuurlijk ... ge had van mij toch niet verwacht dat ik zoiets al gekocht had ... is gelijk al die kaas tegenwoordig met belze vodjes op ... doe mij maar Hollandse of Franse dan ! |
Vlaanderen word staat....
duidelijk genoeg bubbelplussers? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ten gronde, Kim en anderen: die programma's zijn het resultaat van partijcongressen, zijn goedgekeurd door de respectievelijke organen van de partijen en dus de toetssteen voor een mogelijk akkoord. Want, en dat blijft de essentie voor mij: gaan de Vlaamse partijen hun eigen programma inslikken voor de Franstaligen? Gaat Leterme kiezen voor een 'Minder goed bestuur' om premier te worden? Het is een kwestie van geloofwaardigheid en hou met één ding rekening: als men nu gaat toegeven krijgt men de rekening dubbel en dik gepresenteerd. |
Citaat:
|
Mij valt vooral op dat onze plussers de schuld voor het stroeve verloop van de formatie ondubbelzinnig bij de vlaamse onderhandelaars leggen. Dat valt op omdat de plussers met deze mening vrij geïsoleerd staan. Zelfs de pers die over geen vlaamse reflex die naam waardig meer beschikt gaat niet meer mee in deze onzin. Het besluit dringt zich op, sterker nog dan vroeger, dat B-plus nog maar weinig voeling met de werkelijkheid heeft.
|
Citaat:
|
NSV! heeft nog een betere oplossing; splits heel België!
|
B plus is wel bijzonder hypocriet eh.
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Terwijl in de politiek elk standpunt moet onderbouwd worden, is dat blijkbaar voor die goddelijk axioma niet nodig. "Vlaanderen laat België niet los": dat is het vaststaand uitgangspunt en daarop zijn alle B-Plus standpunten gebouwd. Maar waarom zou Vlaanderen België in godsnaam moeten vasthouden? Wanneer komen we dat eens te weten van B-Plus? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be