![]() |
Gesluierd?Zelfs in islamitische landen geen werk!
Gesluierde moslima's vinden in heel de wereld moeilijk werk
![]() ![]() Overal ter wereld hebben gesluierde vrouwen het moeilijk een job te vinden, ook in een moslimsamenleving en zeker als het om jobs gaat waarbij de vrouwen in contact komen met het cliënteel. Zo rapporteert het Britse persagentschap Reuters. Vrouwen waarbij enkel de haren bedekt zijn, worden nog getolereerd. Maar een boerka (waarbij het lichaam volledig bedekt is en ook de ogen niet zichtbaar zijn), een nikaab (volledige bedekking, waarbij enkel de ogen vrij zijn) of een chador (een lange hoofddoek die ook de bovenste helft van het lichaam bedekt) worden niet aanvaard. De wens Verschillende vrouwen hebben al besloten de sluier af te leggen om toch maar te kunnen werken. Zelfs als vrouwen in nikaab worden aangenomen, raken ze niet verder dan administratieve jobs. Het is evenwel niet geheel duidelijk of dit tegen de wens van de vrouwen zélf ingaat. Vooral in Dubai en Turkije vinden zwaar gesluierde vrouwen moeilijk werk. In Indonesië, toch een streng islamitisch land waar de sharia heerst, is de nikaab een zeldzaamheid. Maar in Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië kunnen vrouwen niet veel anders dan de strenge kledijregels te volgen. Geen sluier? Niet werken! De keerzijde van het weigeren van gesluierde vrouwen op de werkvloer, is niet alleen een dalende tolerantie en respect, maar ook dat de vrouwen zelf minder vaak gaan werken. In Turkije vinden gesluierde vrouwen enkel werk als poetsvrouw of andere slecht betaalde, lage statusjobs. Gevolg? Amper 27 procent van de vrouwen is aan het werk. Om toch een universitair diploma te halen, dragen Turkse meisjes een pruik. Al stoppen er elk jaar velen met hun studies omdat ze vrezen toch geen werk te vinden. Cijfers hierover zijn evenwel nog niet voor handen. De uitzondering Al zijn er ook verhalen die het tegendeel bewijzen. De Pakistaanse Zerqa Abid getuigt dat het dragen van de nikaab haar carrière niet echt in de weg heeft gestaan. De communicatiespecialiste werkte als journaliste voor de Amerikaanse zender NBC en ze leidde ook al een televisiestation in Pakistan. “Ik ben het levende bewijs dat ook gesluierde meisjes succesvolle carrièrevrouwen kunnen worden”, maakt ze zich sterk. Al moest ze toegeven dat een carrière als eerste gesluierde ankervrouw op de Amerikaanse televisie er niet meteen in zit. “Maar de Amerikaanse wetgeving laat me ten minste toe te werken in nikaab én een carrière op te bouwen.” (hln) http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...bron=homeArt11 Dit vind ik nu toch wel sterk. Reeds jaren is er hier een verhit hoofddoekendebat aan de gang, waarbij de politiek correcten ons graag laten geloven dat islamofobie aan de basis ligt van het verbod op hoofddoeken op de werkvloer, blijkt het probleem even erg in islamitische landen. Zouden ook in die landen politiek correcte stromingen bestaan die de racistische islamitische werkgevers en werknemers beschuldigen van discriminatie van gesluierde vrouwen? Toont dit niet klaar en duidelijk aan dat de in zelfgenoegzaamheid zwelgdende poco's hier gewoon weer eens ferm de bal misslaan in al hun wereldvreemdheid? Straks mogen Carry Goossens en al die anderen die onlangs op affiches poseerden om het hoofddoekenverbod in Antwerpen aan te klagen, hun affiches gan erspreiden in Turkije, Indonesië, Dubai, etc...:lol: |
De hoofddoekjes die je in Antwerpen ziet hebben niets met moslim-zijn te maken, de veelal jeugdige moslima's lopen er allerminst religieus "halal" gekleed
bij - het is eerder een uiting van tribalisme, die als je het gewoon straal negeert vanzelf zal verdwijnen (zoals trouwens volgens jouw verichtgeving in moslimlanden wel degelijk gebeurt, alhouwel de vrouwelijke politieagenten in Teheran veel gelijkenissen vertonen met gemaskerde bandieten) |
Citaat:
|
Citaat:
Tja - het beeld dat wij hier hebben van moslimstaten is dat van een troep enggeestige fundamentalisten - dat beeld klopt dus niet : dat zijn ook mensen die in een "moderne" technologisch geavanceerde maatschappij leven. Er is daar ook een golf van verstedelijking aan de gang & de plattelanders en fundaentalisten dragen .. sluiers, dus zijn gemakkelijk herkenbaar in een hokje te plaatsen slachtoffers van discriminatie. Ik kan me dus best voorstellen dat vooral de jongeren vert<ijfeld op zoek zijn naar een "middenweg" een hooddoekje met dan voor de rest "moderne" kleding.. De balans moet zowel daar als hier gevonden worden : vroeger droegen jonge dames al eens hoofddoeken zonder in de verste verte iets met moslima zijn ed te maken te hebben .. heden ten dage durft er bijna niemand een lapje op haar hoofd te zetten uit panische angst om voor moslima versleten te worden. In haar onschuld zette een kleindochter van me eens een hoofddoekje (freestyle) op haar kopje.. onmiddelijk waren er mensen die haar voor moslim gingen aanzien.. wat dus belachelijk is. Ook in mijn jeugd waren er "verboten" klederdrachten & toen mijn spruiten middelbaar scholierden waren er de millet en convers uniformen in zwang, dat waait over ! Van een hoofdoek die mooi kan zijn hoeft men geen "clash of cultures" te maken... Goed : er zijn gevallen waar die doek een vod wordt die symbool staat voor een intolerabele graad van vrouwonvriendelijkheid en onderdrukking; dat zijn uitzonderingen in de meeste gevallen dragen ook de zeer traditionele echt "halal" gekleden die kleding vrijwillig - het is alsof de joden vrijwillig een jodenster gaan dragen... maar geen moslim die dat begrijpen kan ! |
Aanstellerke van een topicstarterke. ^^
Het is niemand zijn probleem, dat jij het niet goed snapt. Enfin, on topic. Werkgever doet wat werkgever wilt. Da's evident. |
Citaat:
Mij is het hier om te doen: Citaat:
|
Pm's zijn voor zieligaards. :)
Maar het feit blijft. Het feit dat hoofddoeken geweigerd worden gaat ten grondslag aan een niet objectief te rechtvaardigen on-verdraagzaamheid. (Als in: het wordt niet verdragen.) Wat niet weg neemt dat een werkgever nog altijd mag doen wat hij zelf wil. En als hij wilt dat zijn werknemers géén hoofddoek dragen, dan mag en kan hij dat. Da's evident. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Dat geloof ik niet. Ik geloof eerder dat er een adaptatieprobleem van de zogeheten onverdragenen aan de grondslag ligt van het probleem, (als in: zich niet kunnen aanpassen aan een moderne maatschappij) of het nou om Antwerpen of om Timboektoe gaat. Religie laat je thuis, punt. De werkvloer is neutraal. Als je het tegendeel wil beweren, dan mag een moslim morgen eisen dat hij een aantal keren per dag pauze mag nemen om te bidden (ik zie het aan een produktieband al gebeuren) en mag met hetzelfde gemak eisen dat uit respect voor zijn overtuiging de niemand van zijn collega's overdag tijdens de ramadan mag eten. De werkgever zal neen zeggen. Volgens jouw definitie is hij hierin onverdraagzaam. :magniet: |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volgens jouw definitie is hij hierin onverdraagzaam.[/quote] Dat klopt niet. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb wel dit: Kun je mij eens zeggen waarom je vindt dat je met recht en rede een hoofddoek niet kunt verdragen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit is bidden: handen gekruisd gaan neerzitten op je knieeën (of op je knieeën en helemaal doorbuigen richting Mekka) Dit is een hoofddoek: Een doek op je kop Ik zie een verschil? |
Citaat:
Citaat:
Om het dus met jouw woorden te zeggen: Ik vind wel dat men een uitingen van een totalitaire ideologie op het werk mag verbieden. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe eenzaam je met jouw standpunt moet staan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb hetzelfde standpunt als het Vlaamse Belang, op dat vlak. Dus zo alleen voel ik me niet. :) Citaat:
Citaat:
Citaat:
'Hey, die heeft een bidden op haar hoofd.' 'Hey, die is aan het hoofddoeken.' Enfin, ja. Citaat:
|
In Turkije zijn hoofddoeken niet toegelaten in alle openbare diensten, scholen en universiteiten.
In Marokko zijn hoofddoeken niet toegelaten voor vrouwen die werken in het toerisme (een suppoost in een museum met hoofddoek kan NIET, ook niet in de luchthavens). Ook in de gezondheidszorg is er een beperking op de hoofddoek evenals in grote banken. In overheidsdiensten werft men bij voorkeur ongehoofddoekte vrouwen aan. De Marokkaanse regering wil immers haar land naar buiten toe een moderne uitstraling geven. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het lijkt kristalhelder, en toch blijf je kronkelen als een aal. Ik begrijp écht niet waarom... |
Citaat:
Dat beslist de werkgever. En niemand anders. Citaat:
Wat er op de werkvloer gebeurt, dat beslist de werkgever. Duh. Citaat:
Er staat dat vrouwen met een hoofddoek minder goed werk vinden. En niet veel meer dan dat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben ook nog nooit gebeten door een swastika. Daar ga ik dus ook niet aan tillen als klant. |
Citaat:
De conclusies van het Rapport-Stasi maken zeer duidelijk dat het niet zo maar gaat om een doekje, zoals alle fundi's en hun fellow travellers en useful idiots het willen voorstellen, maar bevestigen dat het een politiek symbool is, bedoeld als provocatie. Ook werkgevers kunnen zich beroepen op de regelgeving die bestaat voor het openbare onderwijs. Het wordt hoog dringend dat er in België dergelijke wetgeving komt, zodat de werkgevers niet langer in de angst moeten leven om voor bijvoorbeeld racisme vervolgd te worden. En ja, ik zou er mee kunnen leven dat de racismewetgeving wordt afgeschaft, maar dan blijft men nog met de sociale druk die wordt uitgeoefend door de fundi's, hun fellow travellers en useful idiots. |
1hanclapping stelde :
Citaat:
De echtgenote (vrouw) van de nieuwe Turkse Baas is dus een : - tribaliste ? Beste Groeten ! |
Citaat:
|
Uh-HuH stelde :
Citaat:
Maar wees gerust UH-HUH, wanneer ze in Istamboel rondloopt, toch de feitelijke hoofdstad, dan zal ze géén "vodje" dragen. De "vod" wordt daar beschouwd al een "teken van achterlijkheid" ... (dixit : maandagmiddag, Duitste Turken in Aken). Beste Groeten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be