![]() |
Hoe gaat het nog met het gat in de ozonlaag
Heel mijn jeugd ben ik op school geïndoctrineerd geweest over het gat in de ozonlaag. Dat als we niet oppasten met graffiti te spuiten op de stationsmuren, we het gat in de ozonlaag zo groot gingen maken, dat er een grote, vieze meneer met een lange jas, zonder iets onder van uit dat gat ging komen om heel de mensheid uit te roeien.
Nu hoor je daar niets meer over. Volgt iemand dat nog? Is deze dreiging nog reëel? Of is klimaatsverandering zoveel ernstiger dan dat gat, dat het eigenlijk niet meer zo speelt? |
Citaat:
Ben je zeker dat het bij 'geïndoctrineerd' is gebleven? |
Citaat:
Nyn??? Neen maar, hoe is het eigenlijk gesteld met het gat in de ozonlaag? Is dat nog dreigend. Als ik me niet vergis waren er internationaal maatregelen genomen in de zin van internationaal verbod tegen PCB's. Heeft dat dan geholpen? Heeft dat het probleem opgelost? En echt serieus, dat werd bij ons op school wel als een van de meest dreigende problemen op Aarde aanzien. Allé, zo kwam dat toch over. |
dat hangt ergens boven de Zuidpool :oops:
|
Citaat:
Neen serieus: Rapport in het kort De aantasting van de ozonlaag wordt voornamelijk veroorzaakt door de toename in emissie van chloor- en broomhoudende verbindingen als CFK's, halonen, koolstoftetrachloride, methylchloroform en methylbromide. Emissies van broeikasgassen kunnen de aantasting van de ozonlaag be-invloeden via atmosferische interacties. In deze studie hebben wij de interacties in de atmosfeer onderzocht tussen het broeikaseffect en de aantasting van de ozonlaag vanuit het oogpunt van emissies van antropogene stoffen in het verleden en in de toekomst: CFK's, halonen, CH4, N2O, NOx, CO en CO2. De toename in emissies van chloor- en broomhoudende verbindingen is verantwoordelijk voor een trend in ozon kolom van -5,8% per decennium op gematigde breedte van 1980 tot 1990. De toename in CH4 emissies vermindert deze ozontrend met +1,4% per decennium tot -4,4% per decennium, hetgeen goed overeenkomt met TOMS- en Dobsonmetingen. De toename in N2O emissies heeft nauwelijks effect op deze ozontrend. De afname in temperatuur in de stratosfeer door een stijging van CO2 emissies vermindert de ozonafbraak eveneens, wat ook kan gebeuren door een toename in NOx emissies. Deze interacties kunnen het herstel van de ozonlaag in de komende decennia bespoedigen. Door een toename in CH4 emissies volgens het IS92a scenario kunnen 1980 ozonniveaus in ongeveer 2060 bereikt worden vergeleken met 2080 als CH4 emissies niet toenemen. De temperatuurafname in de stratosfeer kan initieel het herstel van de ozonlaag met een aantal jaren versnellen. Hierbij wordt een mogelijke extra ozonafbraak door de vorming van polaire stratosferische wolken over grote delen van de aarde niet meegenomen. Bron: RIVM - Bilthoven - Nederland http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/722201011.html Na een poging bovenstaande tekst te lezen/begrijpen, zie ik wat je bedoelt met 'een grote, vieze meneer'. |
Citaat:
Het gat in de ozonlaag is dankzij grootschalige maatregelen een minder acuut probleem geworden. Het voornaamste waren de stoffen in bijvoorbeeld frigo's, die enorm problematisch waren. Maar geïndoctrineerd? helemaal niet! Als de mens niet had ingegrepen waren zonnestralen binnen een honderdtal jaar enorm schadelijk voor ons. |
Mss heeft Raf dat gat gevuld... ;-)
|
Citaat:
met PCB's bedoelde ik dan ook CFK's :oops: |
Citaat:
Citaat:
|
Vroeger bestond daar nog een thread over, door mensen die zich hetzelfde afvroegen als jij. Alleen weet ik even niet waar en laat de zoekfunctie me in de steek.
|
het gaat heel goed met dat gat,dank U :lol:
Laat ons zeggen dat het een van de "mindere" problemen is,door het stelselmatig verhinderen van een verdere toename van chemicalien als CFC's (die pas in de heel hoge atmosfeerlagen afbraken en daarbij ozon verbruikten,waardoor de anti-UV-laag van de atmosfeer verminderde) lost het probleem zich op |
ik vind het eigelijk ergens wel heel sjiek dat de mens krachtig heeft ingegrepen en zichzelf voor een ramp heeft behoed.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be