Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hoe gaat het nog met het gat in de ozonlaag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93689)

Starkan 23 augustus 2007 13:55

Hoe gaat het nog met het gat in de ozonlaag

Heel mijn jeugd ben ik op school geïndoctrineerd geweest over het gat in de ozonlaag. Dat als we niet oppasten met graffiti te spuiten op de stationsmuren, we het gat in de ozonlaag zo groot gingen maken, dat er een grote, vieze meneer met een lange jas, zonder iets onder van uit dat gat ging komen om heel de mensheid uit te roeien.

Nu hoor je daar niets meer over.

Volgt iemand dat nog? Is deze dreiging nog reëel? Of is klimaatsverandering zoveel ernstiger dan dat gat, dat het eigenlijk niet meer zo speelt?

Ovidius 23 augustus 2007 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkan (Bericht 2872857)
Heel mijn jeugd ben ik op school geïndoctrineerd ... dat er een grote, vieze meneer met een lange jas, zonder iets onder van uit dat gat ging komen om heel de mensheid uit te roeien.

Ben je zeker dat het bij 'geïndoctrineerd' is gebleven?

Starkan 23 augustus 2007 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius (Bericht 2872879)
Ben je zeker dat het bij 'geïndoctrineerd' is gebleven?

Mijn trauma's hier wat komen oprakelen ofwat?
Nyn???

Neen maar, hoe is het eigenlijk gesteld met het gat in de ozonlaag? Is dat nog dreigend. Als ik me niet vergis waren er internationaal maatregelen genomen in de zin van internationaal verbod tegen PCB's. Heeft dat dan geholpen? Heeft dat het probleem opgelost? En echt serieus, dat werd bij ons op school wel als een van de meest dreigende problemen op Aarde aanzien. Allé, zo kwam dat toch over.

Anna List 23 augustus 2007 14:09

dat hangt ergens boven de Zuidpool :oops:

Ovidius 23 augustus 2007 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkan (Bericht 2872902)
Mijn trauma's hier wat komen oprakelen ofwat?

Het was mijn dertiende bericht, ik kon het niet laten.

Neen serieus:

Rapport in het kort
De aantasting van de ozonlaag wordt voornamelijk veroorzaakt door de toename in emissie van chloor- en broomhoudende verbindingen als CFK's, halonen, koolstoftetrachloride, methylchloroform en methylbromide. Emissies van broeikasgassen kunnen de aantasting van de ozonlaag be-invloeden via atmosferische interacties. In deze studie hebben wij de interacties in de atmosfeer onderzocht tussen het broeikaseffect en de aantasting van de ozonlaag vanuit het oogpunt van emissies van antropogene stoffen in het verleden en in de toekomst: CFK's, halonen, CH4, N2O, NOx, CO en CO2. De toename in emissies van chloor- en broomhoudende verbindingen is verantwoordelijk voor een trend in ozon kolom van -5,8% per decennium op gematigde breedte van 1980 tot 1990. De toename in CH4 emissies vermindert deze ozontrend met +1,4% per decennium tot -4,4% per decennium, hetgeen goed overeenkomt met TOMS- en Dobsonmetingen. De toename in N2O emissies heeft nauwelijks effect op deze ozontrend. De afname in temperatuur in de stratosfeer door een stijging van CO2 emissies vermindert de ozonafbraak eveneens, wat ook kan gebeuren door een toename in NOx emissies. Deze interacties kunnen het herstel van de ozonlaag in de komende decennia bespoedigen. Door een toename in CH4 emissies volgens het IS92a scenario kunnen 1980 ozonniveaus in ongeveer 2060 bereikt worden vergeleken met 2080 als CH4 emissies niet toenemen. De temperatuurafname in de stratosfeer kan initieel het herstel van de ozonlaag met een aantal jaren versnellen. Hierbij wordt een mogelijke extra ozonafbraak door de vorming van polaire stratosferische wolken over grote delen van de aarde niet meegenomen.

Bron: RIVM - Bilthoven - Nederland http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/722201011.html

Na een poging bovenstaande tekst te lezen/begrijpen, zie ik wat je bedoelt met 'een grote, vieze meneer'.

Ambiorix 23 augustus 2007 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkan (Bericht 2872857)
Heel mijn jeugd ben ik op school geïndoctrineerd geweest over het gat in de ozonlaag. Dat als we niet oppasten met graffiti te spuiten op de stationsmuren, we het gat in de ozonlaag zo groot gingen maken, dat er een grote, vieze meneer met een lange jas, zonder iets onder van uit dat gat ging komen om heel de mensheid uit te roeien.

Nu hoor je daar niets meer over.

Volgt iemand dat nog? Is deze dreiging nog reëel? Of is klimaatsverandering zoveel ernstiger dan dat gat, dat het eigenlijk niet meer zo speelt?

ge hebt dan niet supergoed opgelet vrees ik.
Het gat in de ozonlaag is dankzij grootschalige maatregelen een minder acuut probleem geworden. Het voornaamste waren de stoffen in bijvoorbeeld frigo's, die enorm problematisch waren.

Maar geïndoctrineerd? helemaal niet! Als de mens niet had ingegrepen waren zonnestralen binnen een honderdtal jaar enorm schadelijk voor ons.

Chipie 23 augustus 2007 14:43

Mss heeft Raf dat gat gevuld... ;-)

Starkan 23 augustus 2007 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius (Bericht 2873042)
Rapport in het kort
De aantasting van de ozonlaag wordt voornamelijk veroorzaakt door de toename in emissie van chloor- en broomhoudende verbindingen als CFK's, halonen, koolstoftetrachloride, methylchloroform en methylbromide. Emissies van broeikasgassen kunnen de aantasting van de ozonlaag be-invloeden via atmosferische interacties. In deze studie hebben wij de interacties in de atmosfeer onderzocht tussen het broeikaseffect en de aantasting van de ozonlaag vanuit het oogpunt van emissies van antropogene stoffen in het verleden en in de toekomst: CFK's, halonen, CH4, N2O, NOx, CO en CO2. De toename in emissies van chloor- en broomhoudende verbindingen is verantwoordelijk voor een trend in ozon kolom van -5,8% per decennium op gematigde breedte van 1980 tot 1990. De toename in CH4 emissies vermindert deze ozontrend met +1,4% per decennium tot -4,4% per decennium, hetgeen goed overeenkomt met TOMS- en Dobsonmetingen. De toename in N2O emissies heeft nauwelijks effect op deze ozontrend. De afname in temperatuur in de stratosfeer door een stijging van CO2 emissies vermindert de ozonafbraak eveneens, wat ook kan gebeuren door een toename in NOx emissies. Deze interacties kunnen het herstel van de ozonlaag in de komende decennia bespoedigen. Door een toename in CH4 emissies volgens het IS92a scenario kunnen 1980 ozonniveaus in ongeveer 2060 bereikt worden vergeleken met 2080 als CH4 emissies niet toenemen. De temperatuurafname in de stratosfeer kan initieel het herstel van de ozonlaag met een aantal jaren versnellen. Hierbij wordt een mogelijke extra ozonafbraak door de vorming van polaire stratosferische wolken over grote delen van de aarde niet meegenomen.

Bron: RIVM - Bilthoven - Nederland http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/722201011.html

Merci. 't is dus op de goede weg.
met PCB's bedoelde ik dan ook CFK's :oops:

Starkan 23 augustus 2007 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2873062)
ge hebt dan niet supergoed opgelet vrees ik.
Het gat in de ozonlaag is dankzij grootschalige maatregelen een minder acuut probleem geworden. Het voornaamste waren de stoffen in bijvoorbeeld frigo's, die enorm problematisch waren.

Bof, niet goed opgelet... Ik associeer elke spuitbus die ik nog zie met een gat in de ozonlaag. Dus ik was in zekere zin wel alert voor die problematiek/leerstof.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2873062)
Maar geïndoctrineerd? helemaal niet! Als de mens niet had ingegrepen waren zonnestralen binnen een honderdtal jaar enorm schadelijk voor ons.

Indoctrinatie kan nuttig zijn.

Groentje-18 23 augustus 2007 15:06

Vroeger bestond daar nog een thread over, door mensen die zich hetzelfde afvroegen als jij. Alleen weet ik even niet waar en laat de zoekfunctie me in de steek.

kelt 23 augustus 2007 17:11

het gaat heel goed met dat gat,dank U :lol:

Laat ons zeggen dat het een van de "mindere" problemen is,door het stelselmatig verhinderen van een verdere toename van chemicalien als CFC's (die pas in de heel hoge atmosfeerlagen afbraken en daarbij ozon verbruikten,waardoor de anti-UV-laag van de atmosfeer verminderde) lost het probleem zich op

Ambiorix 23 augustus 2007 17:57

ik vind het eigelijk ergens wel heel sjiek dat de mens krachtig heeft ingegrepen en zichzelf voor een ramp heeft behoed.

C uit W 23 augustus 2007 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2873937)
ik vind het eigelijk ergens wel heel sjiek dat de mens krachtig heeft ingegrepen en zichzelf voor een ramp heeft behoed.

Nu het liberalisme nog ;-)

DaBlacky 23 augustus 2007 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2873080)
Mss heeft Raf dat gat gevuld... ;-)

Hoh, man... Wat een humor... :?

Mambo 23 augustus 2007 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2872915)
dat hangt ergens boven de Zuidpool :oops:

En waar is het ijs tegenwoordig?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be