![]() |
Strafsessie Chirojongen in strijd met mensen en kinderrechten
Strafsessie Chirojongen/ernstige schending Kinderrechten
Met haar strafsessie van een 11 jarige jongen dd 2006, die zich schuldig zou hebben gemaakt aan aanhoudend pestgedrag, hebben leiding en volwassenenwerker van Chirojeugd Buizingen zich schuldig gemaakt aan een ernstige schending van de Kinderrechten 1. Bij alle maatregelen betreffende kinderen, ongeacht of deze worden genomen door openbare of particuliere instellingen voor maatschappelijk welzijn of door rechterlijke instanties, bestuurlijke autoriteiten of wetgevende lichamen, vormen de belangen van het kind de eerste overweging. Artikel 3, 1, Kinderrechtenverdrag Zie http://www.defenceforchildren.nl/ariadne/loader.php/dci/kinderrechten/ki... Geachte Redactie en lezers van Politics.be, Uiteraard bent u op de hoogte van een door de leiding en een volwassenenwerker van Chirojeugd Buizingen genomen strafmaatregel dd 2006 tegen een 11 jarige jongen, die 's avonds laat van zijn bed werd gelicht, werd geblinddoekt, en slechts gekleed in zwembroek, buiten op een bootje werd gedwongen, maden te eten Eveneens zou hij onderworpen geweest zijn aan ''fysieke oefeningen'' en was er met een felle zaklamp in zijn gezicht geschenen De aanleiding: Aanhoudend pestgedrag Het is u uiteraard duidelijk, dat ik van mening ben, dat pestgedrag, zeker wanneer het aanhoudend is, streng moet worden bestraft, maar wel binnen de kanalen van respect en humaniteit, die door een jeugdleiding zowel jegens de pestslachtoffers als pestdaders in acht dient te worden genomen Weliswaar heeft de leiding erkend, dat de straf ''overdreven'' geweest is, maar ik ben van mening, dat hier sprake is van een vererregaande bagatellisering van de gebeurtenis, die getuigt van machtsmisbruik van volwassenen tegenover een kind en eveneens van een ''vernederende en onmenselijke behandeling'' Deze hopelijk bij Chirojeugdverenigingen sporadisch genomen strafmaatregel, betreft niet alleen het onrecht, deze 11 jarige aangedaan, maar vertrekt vanuit een fundamentele minachting van kinderrechten en is dus een directe schending van het eveneens door Belgie getekende Kinderrechtenverdrag Geachte Redactie en lezers, kinderen zijn in iedere samenleving een kwetsbare groep, aangezien zij bij het opgroeien, geheel afhankelijk zijn van volwassenen, hetzij ouders, pleegouders, lesgevers, hulpverleners en jeugdbegeleiders Gezien hun minderjarigheid zijn zij tevens betreffende hun juridische belangenbehartiging, afhankelijk van volwassenen Het is mijns inziens dan ook, afgezien van de schending van de mensenrechten in het algemeen, een daad van morele lafheid, vanuit de aan volwassenen eigen machtspositie [in dit geval de leiding van een Jeugdkamp], kinderen te onderwerpen aan een dergelijke vernederende en inhumane behandeling Vanuit dat standpunt heb ik dan ook de leiding en volwassenenwerker van Chirojeugd Buizingen, de onder P/S vermelde brief toegezonden Vriendelijke groeten Astrid Essed Amsterdam P/S De aan Chirojeugd Buizingen geschreven brief: De Staten die partij zijn, waarborgen dat: a. geen enkel kind wordt onderworpen aan foltering of aan een andere wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing....... Artikel 37, Kinderrechtenverdrag Zie http://www.defenceforchildren.nl/ariadne/loader.php/dci/kinderrechten/ki... Aan de leiding en volwassenenwerker van ChiroJeugd Buizingen Geachte heer/mevrouw, Ik wil graag uw aandacht vragen voor het volgende: Ik heb met verontwaardiging en verontrusting kennisgenomen van een in de Belgische nieuwsmedia verschenen bericht, dat uw leiding tijdens een door u georganiseerd kamp, als straf voor pestgedrag, een 11 jarige jongen, 's avonds laat van zijn bed hebt gelicht. Vervolgens zou u hem, geblinddoekt en slechts gekleed in onderbroek, ertoe hebben verplicht, maden te eten Eveneens zou u, volgens mijn berichtgeving, met een felle lamp in zijn gezicht hebben laten schijnen. Inmiddels heb ik vernomen, dat de nationale leiding van Chirojeugd Vlaanderen dit bericht heeft bevestigd en er, terecht, zeer zwaar aan tilt Eveneens heeft uw leiding gesteld, dat de straf ''overdreven'' is geweest Als motivatie heeft zij en de betreffende volwassenenbegeleider er o.a. het volgende aan toegevoegd Ik citeer uw in de pers gedane uitspraak ''"Omdat we ten einde raad waren en niet wisten hoe we het pestgedrag konden stoppen, hebben we de jongen rond 23.00 uur wakker gemaakt en gestraft. De bedoeling van de leiding was het kind tot rede te brengen als het niet omringd werd door andere kinderen. Het kind toonde agressief gedrag en was niet voor rede vatbaar" In de eerste plaats wil ik u er graag op wijzen, dat ik weliswaar waardering heb voor het feit, dat u het verwerpelijke karakter van deze straf hebt erkend Anderszijds echter acht ik de door u omschreven benoeming van de straf als ''overdreven'' in ernstige mate bagatelliserend Evenmin acht ik uw argumentatie voor de straf, dat u en uw leiding, ''ten einde raad'' zouden zijn en dat hier sprake was van het feit, dat de betreffende jongen niet voor rede vatbaar was, steekhoudend en acceptabel Als leiding van een jeugdkamp dient u capabel te zijn, om adequaat en binnen de regels van humaniteit en respect voor alle jongeren, ook de pesters, op te treden tegen eventueel aanhoudend pestgedrag Dienaangaande staan u genoeg middelen open, zoals het geven van een [taak] straf als corvee, sanctie op ontspanningsactiviteiten en eventueel het heenzenden, bij onverbeterlijk gedrag Het ''s avonds uit bed lichten van een elfjarige, deze blinddoeken, een zaklamp in het gezicht schijnen en maden laten eten, wekken remimiscenties op aan door diverse landen en Staten toegepaste arrestatie en verhoortechnieken, die volgens Europees en Internationaal Recht worden gekwalificeerd als ''vernederend en onmenselijk'' Zie ook: http://hrw.org/press/2001/11/TortureQandA.htm#What Hoe verwerpelijk ook, wanneer dit in meerdere of mindere mate volwassenen wordt aangedaan, des te traumatischer is dat bij jongeren Bij jongeren speelt dan ook nog een rol, dat u als volwassenen sowieso in een machtspositie staat tav hen en dat u, met dergelijke praktijken, zich hebt schuldig gemaakt aan een ernstige schending van het o.a. door Belgie, ondertekende Kinderrechtenverdrag Zie http://www.defenceforchildren.nl/ariadne/loader.php/dci/kinderrechten/ki... Leest u er o.a. maar de Preambule en de artikelen 3 en 37 op na Juist van een jeugdbeweging in het algemeen en de uwe in het byzonder, die zich o.a. wil richten op rechtvaardigheid en innerlijk, mag verwacht worden, dat u zelf ook respect en humaniteit opbrengt voor alle jongeren, zowel de gepesten als de pesters Natuurlijk dient pestgedrag te worden bestraft, maar dan wel met middelen, die getuigen van een fundamenteel respect voor mensenrechten voor ''slachtoffers'' en ''daders'' Bovendien gaat van een dergelijke door u toegepaste draconische maatregel geen enkele opvoedkundige waarde uit, aangezien de gestrafte niet alleen traumatisch kan worden, maar eveneens kan verharden Rapportages van gevangenen, die gemarteld zijn of een vernederende en onmenselijke behandeling hebben moeten doorstaan, tonen dat aan Ik spreek de hoop uit, dat u zich in het vervolg van dergelijke draconische strafmaatregelen zult onthouden en dat tegen de direct verantwoordelijken disciplinaire maatregelen worden genomen Hoe denkt u, een kind normen en waarden betr gerechtigheid en engagement bij te brengen, wanneer u als leding deze beginselen schendt? Ik hoop van harte, dat deze brief en de andere kritische reacties, die u ongetwijfeld zult hebben ontvangen, u tot nadenken mogen stemmen Vriendelijke groeten Astrid Essed Amsterdam B Enkele links betr de strafsessie: http://www.hbvl.be/nieuws/Binnenland/default.asp?art=3B9D0151-FABF-4D36-... http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/555085 http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/555607 http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/555085 |
ik kan me voorstellen dat je je brief ongelooflijk belangrijk vind, maar hem 1 keer posten is toch voldoende, niet?
|
en de rechten van de slachtoffers van die pestkop?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle respect en zo maar zet je kinderen dan niet bij de scouts ik heb wel wat ergere dingen moeten eten (/doen eten).
Dit is gewoon overdrijven... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be