Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Al die polls over Rattachisme naar Nederland en Frankrijk... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93711)

Montalcino 23 augustus 2007 18:13

Al die polls over Rattachisme naar Nederland en Frankrijk...

Ook Het Belang van Limburg heeft een poll georganiseerd:

Vlaanderen met Nederland: 39% pro

Wallonië met Frankrijk: 59% pro

Of de lezers dachten of Vlaanderen en Wallonië beter werden van die fusies? : 55% dacht van wel.

Zou u willen dat Vlaanderen fusioneert met Nederland?Ja
(39,07%)Nee
(60,81%) Zou u willen dat Wallonië fusioneert met Frankrijk?Ja
(59,37%)Nee
(40,49%) Denkt u dat Vlaanderen en Wallonië beter zouden worden van bovenstaande fusies?Ja
(54,77%)Nee
(45,08%)

Ik vraag me af waar al die steun vandaan komt. Eén jaar geleden werd hier niet over gesproken en anno 2007 halen ze de steun van minstens 30 tot maximum 51% van de Vlaamse bevolking.

Die opiniepeilingen zijn wel niet erg representatief. Ik had graag geweten of er recent onderzoek naar gedaan is.

Nederlandse Leeuw 23 augustus 2007 18:32

2 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2873994)

Of de lezers dachten of Vlaanderen en Wallonië beter werden van die fusies? : 55% dacht van wel.

(39,07%)Nee
(59,37%)Nee
(40,49%) Denkt u dat Vlaanderen en Wallonië beter zouden worden van bovenstaande fusies?Ja
(54,77%)Nee
(45,08%)

Ik vraag me af waar al die steun vandaan komt. Eén jaar geleden werd hier niet over gesproken en anno 2007 halen ze de steun van minstens 30 tot maximum 51% van de Vlaamse bevolking.

Die opiniepeilingen zijn wel niet erg representatief. Ik had graag geweten of er recent onderzoek naar gedaan is.

Ik vind de cijfers die u geeft een beetje verwarrend... U zegt 39% pro, maar de cijfers zeggen 39% nee:? . Wat is het nu...?

Cijfers die ik verzameld heb, zeggen iets anders:

Wiley E Coyote 23 augustus 2007 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2874054)
Ik vind de cijfers die u geeft een beetje verwarrend... U zegt 39% pro, maar de cijfers zeggen 39% nee:? . Wat is het nu...?

Slechte vormgeving: het is eerst het antwoord dan het percentage.

Der is ook de poll van de VRT die een gelijkaardig resultaat geeft als die van HBVL.

dunno 23 augustus 2007 19:01

http://www.9lives.be/forum/showthread.php?t=520826

Peiling op een games/jongeren forum.

Bekijk resultaten enquête: Hoe sta jij tegenover een fusie tussen Nederland en Vlaanderen?

Ik zie een fusie Nederland-Vlaanderen zeker zitten 62 38,75%
Houden zoals het is: België blijft Belgïe 45 28,13%
Vlaanderen moet 1 land op zich worden 40 25,00%
ik weet het nog niet, geen mening 13 8,13%

Stemmers: 160.

Patriot! 23 augustus 2007 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2873994)

(39,07%)Nee
(59,37%)Nee
(54,77%)Nee
(45,08%)

Internetpolls. Waardeloos.

Kazan 23 augustus 2007 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2874150)

Net zoals peilingen van De Standaard en Le Soir

Nederlandse Leeuw 23 augustus 2007 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2874150)

Toevallig he? Als 80% voor Belgie was klopten internetpeilingen ineens wel he?

Patriot, wordt het niet eens tijd voor jou om de waarheid onder ogen te zien, en toe te geven dat Belgie op springen staat?

Knuppel 23 augustus 2007 19:44

Citaat:

Het is je misschien niet opgevallen maar sinds de spanningen rond BHV gaat er bijna geen dag voorbij of ergens verschijnt er iets over het einde van Belgique. Zelfs Karel de Gucht liet in de buitenlandse pers horen dat 'Belgium should split'.

Je mag die polls wegwuiven zoveel je wil omdat het internetpolls zijn. Dat ze plots massaal opduiken in zowat alle kranten én op tv, plus dat de cijfers min of meer overeen stemmen zou je tot nadenken moeten stemmen.
Je kan er hoe dan ook niet naastkijken dat het zeer vlug gaat eens de media de bestaande taboes doorbreken.

Kortaf 23 augustus 2007 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2874204)
Patriot, wordt het niet eens tijd voor jou om de waarheid onder ogen te zien, en toe te geven dat Belgie op springen staat?

Hij geeft dat al lang toe, door nog maar zeer zelden tussen te komen en dan nog uiterst schaars met woorden te zijn.

De onderlip hangt de Belgicisten tot op de knieën momenteel, het is niet meer om aan te zien.

Knuppel 23 augustus 2007 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 2874199)
Net zoals peilingen van De Standaard en Le Soir

En deze:http://forum.politics.be/showthread.php?t=50802

Zwartengeel 23 augustus 2007 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2874214)
Je mag die polls wegwuiven zoveel je wil omdat het internetpolls zijn. Dat ze plots massaal opduiken in zowat alle kranten én op tv, plus dat de cijfers min of meer overeen stemmen zou je tot nadenken moeten stemmen.

Daarom ook dat we verstoken blijven van polls over een onafhankelijk Limburg. Nietwaar, System? 8-)

Knuppel 23 augustus 2007 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2874220)
Hij geeft dat al lang toe, door nog maar zeer zelden tussen te komen en dan nog uiterst schaars met woorden te zijn.

De onderlip hangt de Belgicisten tot op de knieën momenteel, het is niet meer om aan te zien.

Ik denk dat de belgicisten moeilijk kunnen ontkennen dat ook zij de bui zien dichterbij komen.

Public energy 23 augustus 2007 20:10

Op zattevrienden.be stond ook een (zeer tendieuse, zoals gewoonlijk) poll met ongeveer 7000 deelnemers en daar kwam men aan 46 percent. Natuurlijk zijn deze polls niet representatief maar ik denk dat velen toch verrast zijn door de scores die consistent hoog uitvallen. Ook het profiel van de bezoekers van deze sites (meestal jonger, redelijk goed opgeleid met een interesse voor wat er in de wereld gaande is) geeft een idee van wat voor mensen de Groot-Nederlandse gedachte genegen zijn.
Had men dezelfde poll op seniorennet.be georganiseerd, dan hadden we de uitslag al wel kunnen voorspellen. Maar het is maar een kwestie van tijd voor dat probleem zichzelf oplost.

Patriot! 23 augustus 2007 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2874204)
Toevallig he? Als 80% voor Belgie was klopten internetpeilingen ineens wel he?

Nee, ik heb nog NOOIT een internetpeiling geciteerd. Als sociale wetenschapper walg ik van dergelijke propaganda-instrumenten.

Metternich 23 augustus 2007 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2874362)
Als sociale wetenschapper walg ik van dergelijke propaganda-instrumenten.

En terecht ook. Beter zou zijn om ineens alle peilingen te verwerpen.

deryz 23 augustus 2007 20:37

Waarom zouden Vlamingen een minderheid in de Nederlanden willen vormen??

Spinoza 23 augustus 2007 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2874412)
Waarom zouden Vlamingen een minderheid in de Nederlanden willen vormen??

Nederland is een land van minderheden, wordt wel gezegd. In een gezond land is het helemaal niet erg om een minderheid te zijn.

Tavek 23 augustus 2007 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 2874423)
Nederland is een land van minderheden, wordt wel gezegd. In een gezond land is het helemaal niet erg om een minderheid te zijn.

Ik zie het wel zitten om met 2 minderheden een grote minderheid te maken. Viva Limburg !

Burry 23 augustus 2007 21:26

U kan nu stemmen voor Waalse onafhankelijkheid: http://www.7sur7.be/hlns/cache/actualiteshome_fr.html

Knuppel 23 augustus 2007 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2874362)
Nee, ik heb nog NOOIT een internetpeiling geciteerd. Als sociale wetenschapper walg ik van dergelijke propaganda-instrumenten.

Er komen dan ook veel te weinig resultaten uit die propaganda-instumenten die jou bevallen, nietwaar? Geen wonder dat ze voor voor jou ziekmakend zijn. Niemand verplicht je echter om ze ernstig te nemen, dus rustig maar.
De volksgeest van de Belgen is sterk, onbreekbaar, altijd aanwezig. Belg zijn is een eretitel, want het impliceert deel uitmaken van een staat die de parel is van Europa, het epicentrum van de Europese politieke en economische activiteit. Waarom zou een Eendrachtig Volk zoals de Belgen al dat fraais te grabbel gooien?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be