Doki |
24 augustus 2007 12:16 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst
(Bericht 2874216)
"Homo" zeggen tegen een hetero is beledigend, net zoals "vrouw" zeggen tegen een man beledigend is.
|
(Oef! Ik begon al ongerust te worden, zo lang was het al geleden dat nog eens iemand een vers homodraadje had opgestart. De interesse is blijkbaar nog steeds springlevend.)
Niet akkoord hiermee. Eender welk woord kan in een bepaalde context, en door een bepaalde persoon, als een belediging worden opgevat. Het is dus niet zo eenvoudig om te zeggen dat dit woord een belediging is en dat woord niet. De belediging zit hem namelijk veelal niet in het woord zelf, maar in de manier waarop het wordt gebruikt. Dat maakt taal ook zo fascinerend.
Een voorbeeldje : Laatst zie ik in een metrostation 2 groepen Marokkaanse jongens elkaar tegenkomen. Blijkbaar kenden ze elkaar goed, maar de begroeting was even verrassend als lachwekkend : "Fils de pute!!". Binnen hun groep was "fils de pute" ("hoerenjong" dus) dus blijkbaar een aanvaarde begroeting (die uiteraard niet letterlijk werd genomen). Nu, ik kan je ervan verzekeren dat mocht ik één van die jongens op dezelfde manier begroeten, dat niet als een begroeting maar als een grove belediging zou worden geïnterpreteerd. Ik behoor namelijk niet tot hun groep, en deel dus niet in de afspraak dat "fils de pute" een toegelaten term is. Waarschijnlijk heb ik dit voorbeeld onzorgvuldig geselecteerd, en zullen bepaalde forumdeelnemers hier zich weer niet kunnen inhouden om uit dit voorval een en ander af te leiden dat niets met de zaak te maken heeft. Dat neemt niet weg dat het een goed voorbeeld is van hoe de betekenis van taal context-gebonden is.
In principe kan dus elk woord een belediging zijn, en als gevolg daarvan kan dus ook elk woord géén belediging zijn. Zelfs bij woorden die een zeer negatieve connotatie dragen is dat zo, zoals in het voorbeeld hierboven. De vraag of het een belediging is om iemand "homo" te noemen is dus niet zo eenvoudig te beantwoorden. Gebruikt in bepaalde omstandigheden, door bepaalde personen, en tegen bepaalde personen, zou het zeker als een belediging worden gezien, maar als de ene homo "homo" zegt tegen de andere is dat natuurlijk een compleet andere situatie. Als iemand zich beledigd voelt en klacht indient, zal de rechter dus steeds terdege rekening moeten houden met die omstandigheden en de eigenlijke betekenis van het woord moeten trachten te interpreteren.
|