Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wat is nu eigenlijk dat "Dietschland" ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93741)

Lord Snooty 24 augustus 2007 08:47

Wat is nu eigenlijk dat "Dietschland" ?

Daar ik reeds heel mijn leven deeltijds in de States verblijf (moeder Amerikaans, vader Belg) heb ik een vraagje die de meeste onder jullie, mer vertrouwd met de lage landen, wel zullen kunnen beantwoorden. Nu ik hier toevallig op deze site ben terecht gekomen hoor ik sommigen praten over dat begrip "Dietschland" en allerlei katholieke connotaties hiermee. Via Google kom ik er ook niet uit want na 2 minuten lezen heb ik het idee dat dit alles gewoon een soort middeleeuws sprookje is (waanzinnig slaapverwekkend), gereanimeerd door een klein aantal wereldvreemde knakkers die blijkbaar de klok 100 jaar willen terugdraaien. Kan er iemand even een duidelijke uitleg geven aub ?

Vorenus 24 augustus 2007 08:58

Diets was oorspronkelijk een zuidelijk dialect van het Nederlands rond 1000 en 1500.

Dietsland is vandaag de term voor Nederland met Vlaanderen en voor anderen aangevuld met Frans-vlaanderen en Luxemburg.

Tegendradigaard 24 augustus 2007 08:58

slaap lekker aan de overkant van de plas...

Lord Snooty 24 augustus 2007 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 2875207)
slaap lekker aan de overkant van de plas...

Als dit een welgemeende goodnight is : bedankt.

Als dit sarcastisch is : geloof me, de wereld is voor 99% niet op de hoogte van dit begrip en zal er ook nooit van wakker liggen.

Vorenus 24 augustus 2007 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Snooty (Bericht 2875211)
Als dit een welgemeende goodnight is : bedankt.

Als dit sarcastisch is : geloof me, de wereld is voor 99% niet op de hoogte van dit begrip en zal er ook nooit van wakker liggen.

Hoe laat is het daar?

Lord Snooty 24 augustus 2007 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2875215)
Hoe laat is het daar?

02.10 aan de westkust. Ben momenteel in België (Brasschaat).

Vorenus 24 augustus 2007 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Snooty (Bericht 2875219)
02.10 aan de westkust. Ben momenteel in België (Brasschaat).

Brasschaat, Ferm jonge dingskes daar (en met geld).

Lord Snooty 24 augustus 2007 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2875224)
Brasschaat, Ferm jonge dingskes daar (en met geld).

HéHé, dit zijn rasechte Californian girls, dat vind je hier niet vrees ik ;-)
Van dat Dietschland naar Californian girls... now that's a change for the better ! :lol: (oeps, nu ga ik hier weer neergesabeld worden...)

Vorenus 24 augustus 2007 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Snooty (Bericht 2875229)
Van dat Dietschland naar Californian girls... now that's a change for the better ! :lol: (oeps, nu ga ik hier weer neergesabeld worden...)

Het wordt tijd dat ik verhuis maar eerst sparen.

Vorenus 24 augustus 2007 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Snooty (Bericht 2875229)

Bwa, in Leuven mag ik niet klagen. :twisted:

Keuze genoeg, vrijwillig en GRATIS

Webcrusader 24 augustus 2007 12:39

Een kunstmatig begrip uitgevonden door Duitsgezinden en collaborateurs uit WOII...
Als volk zijn wij (Franken, Bataven, Menapiërs, Nerviërs) verwant aan Nederlanders en aan de Noord-Fransen en niet aan de Duitsers. (Saxen, Allamannen, Pruisen enz...)
Taal is geen referentie om tot een volksbegrip te komen, genetica is dat wel.

Vorenus 24 augustus 2007 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 2875816)

Een kunstmatig begrip uitgevonden door Duitsgezinden en collaborateurs uit WOII...
Als volk zijn wij (Franken, Bataven, Menapiërs, Nerviërs) verwant aan Nederlanders en aan de Noord-Fransen en niet aan de Duitsers. (Saxen, Allamannen, Pruisen enz...)

Nonsens het begrip Dietsland bestaat veel langer dan dat.

largo_w 24 augustus 2007 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 2875816)

Een relict van het "ras-denken" dus? Of gewoon een andere naam voor een "ras"?:-o
Je gaat de gevaarlijke tour op...

Maar raakt wel iets belangerijks aan denk ik zo...

AdrianHealey 24 augustus 2007 12:47

Een volk is die groep mensen - op basis van arbitraire kenmerken - waar een individu zich mee wilt associeren, onafhankelijk van het feit of iedereen waarmee dat individu zich mee wilt associeren daar zelf akkoord mee is gegaan.

Webcrusader 24 augustus 2007 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 2875847)
Een relict van het "ras-denken" dus? Of gewoon een andere naam voor een "ras"?:-o
Je gaat de gevaarlijke tour op...

Maar raakt wel iets belangerijks aan denk ik zo...

Is de angst voor het racisme een reden om de genetische wetenschap te ontkennen? Met genetica valt nogal wat te ontkrachten tegenwoordig.

Webcrusader 24 augustus 2007 12:58

Via genetica kun je de oorsprong en de migratie van een deel van je genen traceren, het rassenbegrip heeft binnen de menselijke soort echter weinig zin.
Bepaalde van je genen zijn bvb eerder van een bepaalde streek afkomstig dan van een andere.
Zo heeft men bvb kunnen natrekken dat de Britse bevolking meer verwant is aan de Scandinavische-Saxische genetische pool dan aan de oorspronkelijke keltische Britten.

Vorenus 24 augustus 2007 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 2875866)
Is de angst voor het racisme een reden om de genetische wetenschap te ontkennen? Met genetica valt nogal wat te ontkrachten tegenwoordig.

Met genetica kan men biologische verschillen herkennen en aanduiden maar een volk is meer dan dat. Cultuur, traditie taal enz.. zijn geen kenmerken die genetisch bepaald kunnen worden.

largo_w 24 augustus 2007 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 2875866)

Ja! Genetica bij mensen is nergens voor nodig!

Trouwens wat ga je er toch mee doen...
Historisch is belgië een bijeenpoepsel van spanjaarden, hollanders, fransen, italianen, duitsers,...:?

vb. uw:

Citaat:

Zo heeft men bvb kunnen natrekken dat de Britse bevolking meer verwant is aan de Scandinavische-Saxische genetische pool dan aan de oorspronkelijke keltische Britten.
Nogal wiedes aangezien de denen daar wel wat hebben afgeneukt in hun (kleine) periode daar...

Webcrusader 24 augustus 2007 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2875884)
Met genetica kan men biologische verschillen herkennen en aanduiden maar een volk is meer dan dat. Cultuur, traditie taal enz.. zijn geen kenmerken die genetisch bepaald kunnen worden.

Culturen evolueren gedurig, talen veranderen gedurig... is onze huidige leefcultuur dezelfde als die van 50 jaar terug? Nee! Spreken we nog grootvaders dialect? Nee! Zou je overgrootvader je taalgebruik nog kunnen volgen? Nee!
Tradities? Welke? Kerstfeest, Sinterklaas? Paaseieren? Dat is allemaal internationaal.
Deze begrippen hebben met het 'volksbegrip' niets te maken, taal is slechts een communicatiemiddel in evolutie.

Vorenus 24 augustus 2007 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 2875908)
Culturen evolueren gedurig, talen veranderen gedurig... is onze huidige leefcultuur dezelfde als die van 50 jaar terug? Nee! Spreken we nog grootvaders dialect? Nee! Zou je overgrootvader je taalgebruik nog kunnen volgen? Nee!
Tradities? Welke? Kerstfeest, Sinterklaas? Paaseieren? Dat is allemaal internationaal.
Deze begrippen hebben met het 'volksbegrip' niets te maken, taal is slechts een communicatiemiddel in evolutie.

Deze hebben echter wel met Volksbegrip te maken. Met genetica kan je niet bepalen of iemand van het Vlaamse volk is of van het Duitse volk. Hiervoor bestaan er genen voor.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be