![]() |
Flamands vs Francophones
Dit is nu iets wat mij immens stoort...
En vooral de 'Waalse' media en politici kunnen er nogal wat van: ze spreken dus steeds van 'Francophones' en van 'Flamands'. Niet van Wallons en Flamands of van Francophones et Néerlandophones. Neen, we zijn nog steeds de Flamands of Flamins. De keuterboerkes van de vorige eeuw, of van de Neo-fascisten van deze eeuw. In Vlaanderen zeggen we gewoon: Vlamingen en Walen. We gaan nooit beginnen over Nederlandstaligen en Franstaligen... Ben net nog op het Forum van Le Soir gaan snuisteren en daar is het nog erger... |
Citaat:
Zij zijn degenen die die rotzak van een maingain hebben gestemd he... Nu inderdaad het is fout want ik ben ook "francophone" en zo sterk sta ik ook niet achter wallonië. (ook niet achter vlaams nationalisme maar dat terzijde ;-) ). Ze denken nog steeds in termen van "l'union fait la force" en ze hebben gelijk! In vlaanderen is dat minder en dat weten ze! Maar we krijgen ze wel op de knieën ;-) |
Citaat:
Nog nooit naar de VRT gekeken of geluisterd ?? "Vlamingen en Franstaligen" deze week regelmatig gehoord my friend. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tot het in de "hippe" neobelgicistische yuppiekringen bon ton werd om te spreken van Nederlandstalige Brusselaars, werden die Brusselse Vlamingen genoemd. De gewone Brusselse Vlaming doet dat overigens nog steeds.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vlamingen zowel als Walen vergeten blijkbaar dat de Franse en de Nederlandse taal beiden hun oorsprong hebben bij de Franken...
En wie waren de Franken? WIJ!!!! Het oud-Frankisch werd het West-Nederfrankisch en later werd dat het Vlaams...In Frankrijk ontstond het Frans uit een mengsel van oud Frankisch, Latijn en de oude Belgische (keltische/gallische) talen. Taal is slechts een instrument voor communicatie, in de grond zijn Walen en Vlamingen echter hetzelfde volk met dezelfde oorsprong. |
Citaat:
Dus de Franstalige kranten hebben gelijk in deze. |
Citaat:
|
Citaat:
binnekort is ook in Vlaanderen de populairste jongensvoornaam 'Mohammed' |
Citaat:
Overigens altijd op een vreemde manier verfrissend om iemand te zien die er geen doekjes om windt en z'n volksbegrip blijkbaar door afstammingsprincipes laat bepalen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Walen als Vlamingen identificeren zich nu in onze tijd op een andere manier. |
Citaat:
Wat mij stoort, is de oppositie in de media van "Vlamingen" en "Franstaligen". Zowel in noord als zuid. Het zou moeten zijn: Nederlandstalige partijen tegen Franstalige partijen of nog beter: het Vlaams-nationale kartel CD&V-NVA en de Nederlandstalige liberale partij VLD tegen de Franstalige christen-democratische en liberale partijen. De B.U.B. is een tweetalige, nationale partij en valt daar dus volledig buiten. De bevolking grotendeels ook want die kreeg alleen informatie van door de particratie gestuurde media. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be