Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Flamands vs Francophones (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93746)

SirGalahad_ 24 augustus 2007 09:45

Flamands vs Francophones

Dit is nu iets wat mij immens stoort...

En vooral de 'Waalse' media en politici kunnen er nogal wat van: ze spreken dus steeds van 'Francophones' en van 'Flamands'.
Niet van Wallons en Flamands of van Francophones et Néerlandophones. Neen, we zijn nog steeds de Flamands of Flamins. De keuterboerkes van de vorige eeuw, of van de Neo-fascisten van deze eeuw.

In Vlaanderen zeggen we gewoon: Vlamingen en Walen. We gaan nooit beginnen over Nederlandstaligen en Franstaligen...

Ben net nog op het Forum van Le Soir gaan snuisteren en daar is het nog erger...

largo_w 24 augustus 2007 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ (Bericht 2875309)

En vooral de 'Waalse' media en politici kunnen er nogal wat van: ze spreken dus steeds van 'Francophones' en van 'Flamands'.
Niet van Wallons en Flamands of van Francophones et Néerlandophones. Neen, we zijn nog steeds de Flamands of Flamins. De keuterboerkes van de vorige eeuw, of van de Neo-fascisten van deze eeuw.

In Vlaanderen zeggen we gewoon: Vlamingen en Walen. We gaan nooit beginnen over Nederlandstaligen en Franstaligen...

Ben net nog op het Forum van Le Soir gaan snuisteren en daar is het nog erger...

Franstaligen in de rand van brussel zijn noch waal nog vlaming dusja...
Zij zijn degenen die die rotzak van een maingain hebben gestemd he...

Nu inderdaad het is fout want ik ben ook "francophone" en zo sterk sta ik ook niet achter wallonië. (ook niet achter vlaams nationalisme maar dat terzijde ;-) ).

Ze denken nog steeds in termen van "l'union fait la force" en ze hebben gelijk! In vlaanderen is dat minder en dat weten ze!
Maar we krijgen ze wel op de knieën ;-)

Lord Snooty 24 augustus 2007 09:50

Citaat:

Nog nooit naar de VRT gekeken of geluisterd ??
"Vlamingen en Franstaligen" deze week regelmatig gehoord my friend.

SirGalahad_ 24 augustus 2007 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Snooty (Bericht 2875320)
Nog nooit naar de VRT gekeken of geluisterd ??
"Vlamingen en Franstaligen" deze week regelmatig gehoord my friend.

Wel my friend, voor mij wilt dan zeggen dat wij Vlamingen hoffelijker zijn voor onze Zuiderburen :-)

Jan van den Berghe 24 augustus 2007 10:25

Citaat:

Wij zijn toch Vlamingen, niet?! En in België heb je ook een groep Franstaligen die zich helemaal niet als "Waal" identificeert, nl. de Brusselse Franstaligen.

Zijne Heerlijkheid 24 augustus 2007 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2875430)
En in België heb je ook een groep Franstaligen die zich helemaal niet als "Waal" identificeert, nl. de Brusselse Franstaligen.

Inderdaad.

circe 24 augustus 2007 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2875430)
Wij zijn toch Vlamingen, niet?! En in België heb je ook een groep Franstaligen die zich helemaal niet als "Waal" identificeert, nl. de Brusselse Franstaligen.

en tot welke groep behoren dan de Brusselse Nederlandstaligen? Of zijn die al uitgestorven?

Burkide 24 augustus 2007 11:11

Tot het in de "hippe" neobelgicistische yuppiekringen bon ton werd om te spreken van Nederlandstalige Brusselaars, werden die Brusselse Vlamingen genoemd. De gewone Brusselse Vlaming doet dat overigens nog steeds.

Zijne Heerlijkheid 24 augustus 2007 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 2875566)
Tot het in de "hippe" neobelgicistische yuppiekringen bon ton werd om te spreken van Nederlandstalige Brusselaars, werden die Brusselse Vlamingen genoemd. De gewone Brusselse Vlaming doet dat overigens nog steeds.

Mja. Ik ken er toch ook die zich Vlaamse Brusselaars noemen. ;-)

baseballpolitieker 24 augustus 2007 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ (Bericht 2875336)
Wel my friend, voor mij wilt dan zeggen dat wij Vlamingen hoffelijker zijn voor onze Zuiderburen :-)

s toch gewoon de realiteit, wij zijn een volk, zij niet.. de reden wrm ze België niet kunnen loslaten oa.

Webcrusader 24 augustus 2007 12:17

Vlamingen zowel als Walen vergeten blijkbaar dat de Franse en de Nederlandse taal beiden hun oorsprong hebben bij de Franken...
En wie waren de Franken? WIJ!!!!

Het oud-Frankisch werd het West-Nederfrankisch en later werd dat het Vlaams...In Frankrijk ontstond het Frans uit een mengsel van oud Frankisch, Latijn en de oude Belgische (keltische/gallische) talen.

Taal is slechts een instrument voor communicatie, in de grond zijn Walen en Vlamingen echter hetzelfde volk met dezelfde oorsprong.

Den Ardennees 24 augustus 2007 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2875494)
en tot welke groep behoren dan de Brusselse Nederlandstaligen? Of zijn die al uitgestorven?

Volgens de Vlaamse regering zijn Brusselse Nederlandstaligen ook Vlamingen, Franstalige Brusselaars daarentegen zijn echter geen Walen. Die zouden zich niet zo verbonden voelen met Wallonie, zoals Nederlandstalige Brusselaars zich wél verbonden voelen met Vlaanderen.

Dus de Franstalige kranten hebben gelijk in deze.

baseballpolitieker 24 augustus 2007 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 2875751)
Vlamingen zowel als Walen vergeten blijkbaar dat de Franse en de Nederlandse taal beiden hun oorsprong hebben bij de Franken...
En wie waren de Franken? WIJ!!!!

Het oud-Frankisch werd het West-Nederfrankisch en later werd dat het Vlaams...In Frankrijk ontstond het Frans uit een mengsel van oud Frankisch, Latijn en de oude Belgische (keltische/gallische) talen.

Taal is slechts een instrument voor communicatie, in de grond zijn Walen en Vlamingen echter hetzelfde volk met dezelfde oorsprong.

Dat we dezelfde oorsprong hebben kan zijn, dat we een volk waren kan zijn, maar nu is die periode voorbij vrees ik.

Webcrusader 24 augustus 2007 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2875770)
Dat we dezelfde oorsprong hebben kan zijn, dat we een volk waren kan zijn, maar nu is die periode voorbij vrees ik.

Inderdaad... we maken geen kinderen genoeg, noch de Vlamingen noch de Walen...
binnekort is ook in Vlaanderen de populairste jongensvoornaam 'Mohammed'

Burkide 24 augustus 2007 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 2875780)

Oei, oei, en ik speel al met de gedachte om, als ik ooit een zoon heb, hem Tarik te noemen (niet naar Fraihi of Aziz, hoor). Ik ben zeker een volksvijandig element?

Overigens altijd op een vreemde manier verfrissend om iemand te zien die er geen doekjes om windt en z'n volksbegrip blijkbaar door afstammingsprincipes laat bepalen...

Webcrusader 24 augustus 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 2875806)
Oei, oei, en ik speel al met de gedachte om, als ik ooit een zoon heb, hem Tarik te noemen (niet naar Fraihi of Aziz, hoor). Ik ben zeker een volksvijandig element?

Overigens altijd op een vreemde manier verfrissend om iemand te zien die er geen doekjes om windt en z'n volksbegrip blijkbaar door afstammingsprincipes laat bepalen...

Laten we zeggen cultuurvijandig? Of cultuurverrader?

baseballpolitieker 24 augustus 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 2875780)

Het zullen niet alleen de allochtonen zijn die er voor zorgen dat er meer kinderen geboren worden dan dat er mensen sterven zeker... Quebec is een volk in verval heb ik eens gelezen maar niet wij!

Jan van den Berghe 24 augustus 2007 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Webcrusader (Bericht 2875751)

Wat doet die oorsprong er eigenlijk toe? Het heden telt, niet een of ander obscuur verleden waarover nauwelijks betrouwbaarheid kan geschapen worden.

Walen als Vlamingen identificeren zich nu in onze tijd op een andere manier.

Hans1 24 augustus 2007 14:43

Citaat:

Mja, je hebt het (natuurlijk) niet helemaal begrepen.

Wat mij stoort, is de oppositie in de media van "Vlamingen" en "Franstaligen". Zowel in noord als zuid.

Het zou moeten zijn: Nederlandstalige partijen tegen Franstalige partijen of nog beter: het Vlaams-nationale kartel CD&V-NVA en de Nederlandstalige liberale partij VLD tegen de Franstalige christen-democratische en liberale partijen.

De B.U.B. is een tweetalige, nationale partij en valt daar dus volledig buiten. De bevolking grotendeels ook want die kreeg alleen informatie van door de particratie gestuurde media.

Hans1 24 augustus 2007 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2876194)
Wat doet die oorsprong er eigenlijk toe? Het heden telt, niet een of ander obscuur verleden waarover nauwelijks betrouwbaarheid kan geschapen worden.

Walen als Vlamingen identificeren zich nu in onze tijd op een andere manier.

Raar die opmerking van u. Flaminganten "legitimeren" hun strijd immers hoofdzakelijk op basis van het verleden. Zelfs Dehaene doet dat want hij zegt dat als de Franstaligen nu Nederlands leren "dat toch te laat is."

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be