Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Groot gat gevonden in ons heelal. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93775)

KrisKras 24 augustus 2007 16:45

Groot gat gevonden in ons heelal.

Citaat:

WASHINGTON (Reuters) - A giant hole in the Universe is devoid of galaxies, stars and even lacks dark matter, astronomers said on Thursday.

The team at the University of Minnesota said the void is nearly a billion light-years across and they have no idea why it is there.

"Not only has no one ever found a void this big, but we never even expected to find one this size," said astronomy professor Lawrence Rudnick.

Writing in the Astrophysical Journal, Rudnick and colleagues Shea Brown and Liliya Williams said they were examining a cold spot using the Wilkinson Microwave Anisotropy Probe satellite, and found the giant hole.

"We already knew there was something different about this spot in the sky," Rudnick said. The region stood out as being colder in a survey of the Cosmic Microwave Background -- the faint radio buzz left over from the Big Bang that gave birth to the Universe.
Science Daily
NRAO
Reuters

Wat zou dit zijn, een onvolmaaktheid in de schepping, een "glitch in de matrix", een raakpunt met een andere dimensie, een vergevorderde beschaving die een 'onschuldig' zwart gat wou recreëren (ahem, CERN :twisted: ), gewoon niets? :-D

Ik vind het persoonlijk wel een interessante vondst en ben benieuwd wat ervan gemaakt gaat worden.

Derk de Tweede 24 augustus 2007 16:54

Een gat is leeg, dus "gebakken lucht" wellich?
Overgens wel goed dat je "ons heelal" noemde, want ik ga ervan uit dat er oneindig veel heelallen zijn!

KrisKras 24 augustus 2007 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2876672)

Zelfs dat niet ;)

Citaat:

Overgens wel goed dat je "ons heelal" noemde, want ik ga ervan uit dat er oneindig veel heelallen zijn!

:thumbsup: volledig mee eens.

Derk de Tweede 24 augustus 2007 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras (Bericht 2876756)
Zelfs dat niet ;)

:thumbsup: volledig mee eens.

En de wiskunde leert ons dat er dan teminste één heelal moet zijn die exact identiek is als die van ons.
Wie weet is daar ook een melkweg, zon, Aarde en een politics.be en wordt er daar ook over grote lege gaten geforumd!

Wase wolf 24 augustus 2007 17:35

Bizar zo'n zwart gat, de ene moment ben je hier iets aan het typen op het forum, het ander moment ben jezelf, samen met het hele zonnestelsel mischien aan flarden getrokken zonder je het zelf beseft of sta je mischien inderdaad gewoon in een ander heelal met compleet andere natuurwetten.

Kallikles 24 augustus 2007 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2876780)
En de wiskunde leert ons dat er dan teminste één heelal moet zijn die exact identiek is als die van ons.
Wie weet is daar ook een melkweg, zon, Aarde en een politics.be en wordt er daar ook over grote lege gaten geforumd!

Neen, dat klopt niet. De verzameling reële getallen is oneindig, en toch is elk reëel getal uniek.

Abba Kovner 24 augustus 2007 17:59

Citaat:

Een gat is leeg, dus "gebakken lucht" wellicht?

Jeps, zoiets als de weblog van Jurgen Verstrepen. Laatste topic en comment van de Streep op de huidige ontwikkelingen in de politiek: "iets wat ik al wist terwijl ik naar de wijnboer moest huppelen om het bidonneke te laten vullen (met wijn)" Hij publiceert zelfs zijn foto erbij: http://jurgenverstrepen.typepad.com/...d_frankrij.jpg

Jongens... dat LDD is toch ook niet helemaal je dadde.... :roll:

KrisKras 24 augustus 2007 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wase wolf (Bericht 2876783)
Bizar zo'n zwart gat, de ene moment ben je hier iets aan het typen op het forum, het ander moment ben jezelf, samen met het hele zonnestelsel mischien aan flarden getrokken zonder je het zelf beseft of sta je mischien inderdaad gewoon in een ander heelal met compleet andere natuurwetten.

Het is geen zwart gat, vergis je niet. Het is gewoon niets. Een zwart gat heeft massa en is niet zo groot, dit is gewoon absoluut niets. Gestoord als je eraan denkt he.

evilbu 24 augustus 2007 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 2876827)
Neen, dat klopt niet. De verzameling reële getallen is oneindig, en toch is elk reëel getal uniek.

Inderdaad, waarom zou de wiskunde zeggen dat er zo een kopie moet zijn?

Ik moet zeg dat ik niet zo thuis ben in anti-materie en donkere materie (ik ben zo meer iemand die "de holle bol rolt van een helling"-fysica doet:lol: ) maar wat is dat dan, zo een gat? Kan er licht doorheen?8O

Wat ik me soms afvraag is : stel dat één of andere beschaving miljarden jaren geleden een foutje heeft gemaakt in een laboratorium waardoor een scheur ontstond die zich steeds verder verspreidt. En dat het hele universum uiteindelijk aan de snelheid van het licht er zal aan moeten geloven?:hm:

:-o

KrisKras 24 augustus 2007 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2876850)
Wat ik me soms afvraag is : stel dat één of andere beschaving miljarden geleden een foutje heeft gemaakt in een laboratorium waardoor een scheur ontstond die zich steeds verder verspreidt. En dat het hele universum uiteindelijk aan de snelheid van het licht er zal aan moeten geloven?:hm:

:-o

haha, stel je voor:

Citaat:

Physicist working to whip up black holes on demand

...But that accelerator is just shy of having the power necessary to produce what Landsberg believes will hold critical keys to the unexplained universe — miniature black holes with a mass several thousands times that of a proton. If the theory of extra dimensions is correct, the crushing speed and energy of the Large Hadron Collider, expected to go online in 2006, will produce tiny black holes at a rate as high as one a second, giving scientists their first look at these mysterious entities. They’ll have to look fast though; if current theories hold up — Hawking radiation in particular — black holes this small will live and die in a split second.
http://www.brown.edu/Administration/.../26GSJ10a.html

In een later stadium van het experiment of zo :twisted: of mischien is het gewoon een foutje van god :lol:

Havana 24 augustus 2007 18:13

Kom, Natalia is nu toch al een tijdje bekend.

evilbu 24 augustus 2007 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 2876863)
Kom, Natalia is nu toch al een tijdje bekend.

:rofl:

Havana 24 augustus 2007 18:20

Citaat:

Not only has no one ever found a void this big, but we never even expected to find one this size," said astronomy professor Lawrence Rudnick.
Ze zal er blij mee zijn...

KrisKras 24 augustus 2007 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 2876873)
Ze zal er blij mee zijn...

:rofl:

Dinkietoy 24 augustus 2007 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras (Bericht 2876847)
Het is geen zwart gat, vergis je niet. Het is gewoon niets. Een zwart gat heeft massa en is niet zo groot, dit is gewoon absoluut niets. Gestoord als je eraan denkt he.

Dat is waar ze al die afleveringen van Star Trek hebben opgenomen enzo...:roll:

Jazeker 24 augustus 2007 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras (Bericht 2876847)

Het wordt dan ook erg afgeraden in toeristische gidsen.

KrisKras 24 augustus 2007 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2877016)
Het wordt dan ook erg afgeraden in toeristische gidsen.

Wedde dat ge er toch Duitsers en minstens 1 Hollander met de caravan tegen gaat komen :lol:

Derk de Tweede 24 augustus 2007 19:27

Geen ruimte, dan ook geen tijd.
Kan Dronkoers daar eindelijk flink gasgeven!

circe 24 augustus 2007 19:36

De troon van Allah eindelijk gevonden?

Andro 24 augustus 2007 19:36

Citaat:

2

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be