Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Haalt België 2010? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93797)

kroa 24 augustus 2007 22:35

Haalt België 2010?

Een oude vraag uit 2004 die nu terug bovenkomt!

Citaat:

“Haalt België 2010?”

15.11.2004 15.11u - De Russische dissident Andrej Amalrik werd beroemd met zijn boek ‘Haalt de Sowjetunie 1984?’. Hij zat er slechts enkele jaren naast. In 1984 leek de Sowjetunie nog een stabiele en vreeswekkende supermacht, maar enkele jaren later ging ze roemloos ten onder.

Rolf Falter volgt in het klein het voorbeeld van Amalrik na. In een opiniestuk stelt hij luidop de verboden vraag: “Haalt België 2010?”.
Dat artikel kreeg – misschien onbedoeld – een extra provocerende dimensie doordat het gepubliceerd werd op 15 november, de dag van de Belgische dynastie. Voor de echte ‘oude Belgen’ is dat ongetwijfeld een soort heiligschennis. Falter voorspelt verschillende politieke evoluties. Om te beginnen verwacht hij een verdere groei van het Vlaams Belang als opvolgpartij van het Vlaams Blok. Dat zal in 2006 onvermijdelijk leiden tot machtsdeelname op gemeentelijk niveau. Maar ook op federaal niveau ziet Falter de groei van het Vlaams Belang als een bijna onafwendbare bedreiging voor het voortbestaan van België.

Falter stelt vier opties voor om de ineenstorting van België nog te vertragen of te verzachten:

* het voortzetten van het huidige beleid, met zijn cordon sanitaire dus
* het vormen van asymmetrische regeringen
* het doorbreken van het cordon door het Vlaams Belang in een coalitie op nationaal niveau te betrekken
* het “uitkleden” van België.

Maar Rolf Falter beseft zeer goed dat die twee laatste opties op zoveel taboe’s en Waalse veto’s botsen, dat zij waarschijnlijk niet in ernst toegepast zullen worden. Falter is er duidelijk van overtuigd dat het einde van België bijna onafwendbaar is, want elk van die ‘opties’ eindigt met het uiteenvallen van het land… Wat de unitaire partijen ook doen, ze verliezen altijd. Ze kunnen hoogstens nog wat tijd winnen. Met die hoopgevende gedachte is 15 november ook voor republikeinen zoals wij toch nog een beetje een feestdag geworden.
Bron: http://www.vlaamsbelang.be/0/10/

end 24 augustus 2007 22:48

2010 misschien wel. Ik denk echter dat we zo goed als zeker kunnen zijn dat België zijn 200ste verjaardag niet zal kunnen vieren, althans als dit communautair tempo wordt aangehouden.

edit: er is ook de 'mogelijkheid' dat deze regeringsonderhandelingen totaal falen en er geen regering meer mogelijk is, waarna men tot een splitsing van het land gedwongen wordt. In dat geval kan het dit jaar/volgend jaar al zo ver zijn.

baseballpolitieker 24 augustus 2007 22:50

Natuurlijk halen ze dat niet...

liberalist_NL 24 augustus 2007 22:55

Zijn het niet deze verkiezingen dat België onderuit gaat, dan wel de volgende... ;-)

MaGNiFiCaT 24 augustus 2007 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2877622)
Natuurlijk halen ze dat niet...

Ma bbp toch! Doe niet zo mal!:roll: Natuurlijk haalt België dit. UI-TER-AARD!
België zou over 3 jaren ophouden te bestaan?:-o Komaan!:-)

Het valt mij toch zo op dat mensen zich hier in deze zaak zo gaan vergalloperen en de anderen aansteken. Naïef toch!:-o Ik denk dat de teleurstelling groot zal zijn bij velen hier.:roll:

MaGNiFiCaT 24 augustus 2007 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2877635)
Zijn het niet deze verkiezingen dat België onderuit gaat, dan wel de volgende... ;-)

Een vraagje aan Liberalist NL. Hoe komt het dat je zich zo aantrekt van de zaken hier in België? Niet dat ik er kritiek op heb, ik vroeg mij het gewoon af. ;-) Ik ga bijv NOOIT naar Nederlandse fora. Ten eerste: ik heb er al gewoon de tijd niet voor.

liberalist_NL 24 augustus 2007 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 2877656)
Een vraagje aan Liberalist NL. Hoe komt het dat je zich zo aantrekt van de zaken hier in België? Niet dat ik er kritiek op heb, ik vroeg mij het gewoon af. ;-) Ik ga bijv NOOIT naar Nederlandse fora. Ten eerste: ik heb er al gewoon de tijd niet voor.

Dit is een heel serieus forum. In Nederland vind je die niet zo snel. ;-)

Al googlende kwam ik terecht op dit forum, vraag me niet over welk onderwerp. Toen ik ''communautaire discussies'' zag staan, terwijl ik de betekenis van dat woord nog niet eens wist (:lol: ), raakte ik wel geïnteresseerd. Dat dit forum Vlaams is, dat maakte me sowieso niet zoveel uit, ik kom best regelmatig in Vlaanderen en beschouw het als mijn tweede thuis. ;-)

MaGNiFiCaT 24 augustus 2007 23:07

aha, zozo.;-) maar écht serieus zou ik dit forum toch niet noemen hoor.:-D

liberalist_NL 24 augustus 2007 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 2877671)
aha, zozo.;-) maar écht serieus zou ik dit forum toch niet noemen hoor.:-D

Nee, maar relatief gezien toch echt wel hoor! ;-)

Kallikles 24 augustus 2007 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2877661)
Dit is een heel serieus forum.

8O 8O 8O

Vorenus 24 augustus 2007 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 2877679)
8O 8O 8O

Inderdaad, deze forum is zeer serieus.

De berichten das iets anders.

the outlaw torn 24 augustus 2007 23:15

2010 ? denk ik niet. 2009 echter wel.

op voorwaarde dat er nu nog een regering komt, tenzij dat de onafhankelijkheid vroeger word utigesproken, hetzij eenzijdig hetzij anders .....

mr ik denk dus ..... 2009 ja, 2010 nee.

baseballpolitieker 24 augustus 2007 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 2877646)
Ma bbp toch! Doe niet zo mal!:roll: Natuurlijk haalt België dit. UI-TER-AARD!
België zou over 3 jaren ophouden te bestaan?:-o Komaan!:-)

Het valt mij toch zo op dat mensen zich hier in deze zaak zo gaan vergalloperen en de anderen aansteken. Naïef toch!:-o Ik denk dat de teleurstelling groot zal zijn bij velen hier.:roll:

Magnificat, één ding, ik zal je steunen eens het zo ver is. :hug:

end 24 augustus 2007 23:39

http://www.demorgen.be/dm/main/showW...on=0&pNodeId=2

:-)

jOOSt 25 augustus 2007 00:19

Ik heb altijd gedacht dat Belgie een snel sterven zal hebben en volgens mij zitten we al in de stroomversnelling. Van een dag op een ander zullen we een vrij Vlaanderen hebben.

the outlaw torn 25 augustus 2007 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 2877833)
Ik heb altijd gedacht dat Belgie een snel sterven zal hebben en volgens mij zitten we al in de stroomversnelling. Van een dag op een ander zullen we een vrij Vlaanderen hebben.

droom rustig verder, ik droom met u mee.

dromen is gezond, nr 't schijnt,dus ja, ....

baseballpolitieker 25 augustus 2007 00:34

Iemand zin in een weddenschap, ik zeg dat Vlaanderen dit jaar nog de onafhankelijkheid zal uitroepen!

C uit W 25 augustus 2007 00:37

2010 is misschien nog vroeg, 2015 zit er dik in.

baseballpolitieker 25 augustus 2007 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2877868)
2010 is misschien nog vroeg, 2015 zit er dik in.

Weddenschapje dat Vlaanderen onafhankelijk wordt in 2007?:-D

Eddy B 25 augustus 2007 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2877859)
Iemand zin in een weddenschap, ik zeg dat Vlaanderen dit jaar nog de onafhankelijkheid zal uitroepen!

Ik wed dat WALLONIË zijn onafhankelijkheid zal bewerken... Gewoon door hun domme koppigheid. Ze zullen uiteindelijk inzien dat ze de strijd niet kunnen winnen met hun NON, omdat ze dan van ons ook NON krijgen. Ze geven het (belgië) dus op, want anders moeten ze vervlaamsen, en dat kunnen ze nu eenmaal niet, die waalse POLITIEKERS, de walen wél, maar daar houden ze zoals gewoonlijk, géén rekening mee...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be