Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat gaat er gebeuren met Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93840)

DebianFox 25 augustus 2007 19:23

Wat gaat er gebeuren met Brussel

Wat denkt u wat er gaat gebeuren met Brussel indien Vlaanderen onafhankelijk wordt. Het is dus wat u denkt, niet uw persoonlijke voorkeur dus.:-)

Bhairav 25 augustus 2007 19:25

Gaat ontploffen. Of overgenomen worden door de moslims!!

Cunning linguist 25 augustus 2007 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2879569)
Wat denkt u wat er gaat gebeuren met Brussel indien Vlaanderen onafhankelijk wordt. Het is dus wat u denkt, niet uw persoonlijke voorkeur dus.:-)

Een deel van de Brusselse politieke toplaag zal de EU-kopstukken een bezoek brengen en Brussel aan de EU aanbieden als de Europese DC. De EU zal ze voor de eer bedanken, maar gaat verder niet op het aanbod. Tegelijkertijd wordt Brusel benaderd door Vlaanderen met het aanbod om de hoofdstad van het onafhankelijke Vlaanderen te worden, met bepaalde taalgaranties voor inwoners. De meeste Brusselse politici zullen eieren voor hun geld kiezen en een pro-Vlaamse campagne voeren voorafgaand aan het Brusselse referendum over de staatkundige toekomst van de stad. De meeste politici zijn nou eenmaal opportunist.

Bovenbuur 25 augustus 2007 19:49

Ik heb geen flauw idee, het zou wel eens een lang slepend conflict kunnen worden. Ik zie het niet zo snel op zijn Berlijns verdeeld worden, ik denk alleen dat Brussel nog best een tijdje 'België' kan blijven tot er een goede deal ligt, confederatie met Vlaanderen ofzo.

DenKempenzoon 25 augustus 2007 19:52

Ik gok op een soort mengeling van Europees Brussels DC en de onafhankelijke staat Brussel met tevens aanwezigheid van beide taalgemeenschappen (bvb Nederlandstalig én Franstalig onderwijs) om de boel gedeeltelijk mee te helpen financieren.

EDIT: En Vlaamse centen erbij in ruil voor taalgaranties (die hopelijk dan wél nageleefd worden anders.... kraantje dicht).

Keats 25 augustus 2007 21:31

Bij Frankrijk natuurlijk. Die mensen spreken Frans en iedereen weet dat mensen die Frans spreken niet in staat zijn om een andere taal te leren. Daarnaast zal Frankrijk niet toestaan dat het Brussels-Franse culturele erfgoed verloren zal gaan ten kosten van het Nederlands.

Everytime 25 augustus 2007 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 2879885)
Bij Frankrijk natuurlijk. Die mensen spreken Frans en iedereen weet dat mensen die Frans spreken niet in staat zijn om een andere taal te leren. Daarnaast zal Frankrijk niet toestaan dat het Brussels-Franse culturele erfgoed verloren zal gaan ten kosten van het Nederlands.

Ik ben Franstalig en daarnaast spreek ik ook Nederlands, Engels en ik trek mijn plan in het Duits. Uw stereotiepen over de Franstaligen kan u zetten waar ik denk.

barteke 25 augustus 2007 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon (Bericht 2879648)
Ik gok op een soort mengeling van Europees Brussels DC en de onafhankelijke staat Brussel met tevens aanwezigheid van beide taalgemeenschappen (bvb Nederlandstalig én Franstalig onderwijs) om de boel gedeeltelijk mee te helpen financieren.

EDIT: En Vlaamse centen erbij in ruil voor taalgaranties (die hopelijk dan wél nageleefd worden anders.... kraantje dicht).

Of brussel nu zelfstandig wordt of met walonie wegtrekt, het zal in ieder geval geld genoeg hebben door de rijke vlamingen die er werken.
Taalgaranties zullen helemaal wegvallen. Je zal als vlaming in brussel nu een échte vreemde worden..

barteke 25 augustus 2007 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 2879895)
Ik ben Franstalig en daarnaast spreek ik ook Nederlands, Engels en ik trek mijn plan in het Duits. Uw stereotiepen over de Franstaligen kan u zetten waar ik denk.

Stereotiepen zijn hier idd beter te vermijden. Hoe denk jij soms dat het komt dat 'over het algemeen' nederlandstaligen bereid zijn om frans te spreken, en omgekeerd niet? Ik heb het niet enkel over brussel maar ook in andere streken in vlaanderen worden franstaligen goed in het frans geholpen. Is dit gewoon te danken aan het onderwijs?
Of is het nederlands geen belgische cultuur?

Breda 26 augustus 2007 13:59

voeg het bij Nederland ....als men het niet goed vind dat het bij Vlaanderen komt , dan is het toch weer veilig ;-)

Zwartengeel 26 augustus 2007 14:13

Citaat:

Dus alle Spanjaarden, Italianen, Marokkanen, Turken... in Brussel zijn niet in staat om...

Hans1 26 augustus 2007 16:12

Citaat:

Ja wadde.:roll:

"En iedereen weet dat de Hollanders niet in staat zijn om Frans te spreken."

Bovenbuur 26 augustus 2007 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2881591)

Zoals Keats het zegt is het niet zo overtuigend, maar met dit voorbeeld erbij zit er inderdaad logica in.

DaBlacky 26 augustus 2007 16:32

Het is koffiedik kijken wat er zal gebeuren. Daarom heb ik aangeduid wat voor mij de meest realistische oplossing is en wat ik hoop wat ermee zal gebeuren: Brussels DC (van de EU, welteverstaan).

ZERO 26 augustus 2007 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky (Bericht 2881637)
Het is koffiedik kijken wat er zal gebeuren. Daarom heb ik aangeduid wat voor mij de meest realistische oplossing is en wat ik hoop wat ermee zal gebeuren: Brussels DC (van de EU, welteverstaan).

En gaan de Europese landen willen betalen voor een DC?(overbodige vraag als ze in de Europese "grondwet" al de vlag, volkslied,... geschrapt hebben).
Brussels DC is juist de minst realistische oplossing, maar om de een of andere reden erg populair als chantagemiddel bij beide Belgische kampen.

Keats 26 augustus 2007 16:43

Citaat:

Ik denk dat ik beter Frans spreek dan jij...

evilbu 26 augustus 2007 16:45

Citaat:

Maar Nederlanders spreken naast Engels vaak ook Duits.
Wat van u blijkbaar niet kan gezegd worden :sorry:

DaBlacky 26 augustus 2007 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 2881662)
En gaan de Europese landen willen betalen voor een DC?(overbodige vraag als ze in de Europese "grondwet" al de vlag, volkslied,... geschrapt hebben).
Brussels DC is juist de minst realistische oplossing, maar om de een of andere reden erg populair als chantagemiddel bij beide Belgische kampen.

Ze betalen nu al massa's voor de twee europese parlementen, de europese wijk, alle onkosten om de hele boel iedere week te verhuizen, incl hotelkosten van de parlementariërs etc.

Brussel DC zal goedkoper uitkomen dan heel die poespas. Maar om dat er door te krijgen, is idd niet zo realistisch. Langs de andere kant: indien de boel hier uiteen valt, zal er (hopelijk bij wijze van spreke) gevochten worden voor Brussel. Geografisch behoort het bij Vlaanderen, demografisch bij Wallonië. Altijd miserie. Om het dan door een derde hond te laten nemen, lijkt me een goede oplossing. Soort van Salomons-oordeel. En als de boel hier uiteen valt, ligt dat op de Europese agenda (immers, veel inter- en supranationale instellingen zijn hier gevestigd). Wie weet kiezen ze dan wel voor een Brussels DC. Het lijkt me alleszins realistischer dan dat het zomaar bij Vlaanderen zal terecht komen, de democratische meerderheid in Brussel negerend...

DebianFox 26 augustus 2007 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2881679)
Maar Nederlanders spreken naast Engels vaak ook Duits.
Wat van u blijkbaar niet kan gezegd worden :sorry:

Hans z'n Engels is gewoon "toddler English", zijn grammaticakennis en inzicht van de Engelse taal is nihil. Zijn Duits beperkt zich tot "Wilkommen" :lol:

DebianFox 26 augustus 2007 17:20

Als het Vlaams parlement eenzijdig de onafhankelijkheid uitroept dan is Klein-België (Brussel + Wallonie) een feit. Vreemd dat deze optie zo onpopulair is.

Nuja, "Wat denkt u wat er gebeurd met Brussel na de Vlaamse onafhankelijheid?" was een betere vraag.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be