Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wie zal het eerst onafhankelijk worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93843)

DebianFox 25 augustus 2007 19:44

Wie zal het eerst onafhankelijk worden

Wie zal het eerst onafhankelijk worden?

vlijmscherp 25 augustus 2007 19:51

Kosovo hé, daar zitten ze al ver.

Metternich 25 augustus 2007 19:53

Twijfelen tussen Catalonië en Vlaanderen. Ik hoop op Vlaanderen, maar denk Catalonië.

DebianFox 25 augustus 2007 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2879645)
Kosovo hé, daar zitten ze al ver.

Ze mogen daar al blij zijn met veel autonomie, Servië en hun bondgenoot Rusland zullen zich altijd verzetten tegen een onafhankelijk Kosovo.

DaBlacky 25 augustus 2007 22:56

Volgens mij gaat Schotland binnen de 10 jaar onafhankelijk zijn. Vlaanderen zal nog zeker 20 jaar duren. Catalonië krijgt het nooit (de Spaanse regering is te koppig omwille van het "terrorisme"). Friesland zal ook nog wel heel lang duren. Ik denk trouwens niet dat er een democratische meerderheid is binnen Friesland zelf. Ik denk idem Québec. Tibet is letterlijk geannexeerd en zolang de westerse wereld geen druk uitoefent op China zullen die blijven onderworpen blijven.

Over de rest ben ik niet genoeg op de hoogte.

AdrianHealey 25 augustus 2007 23:06

'k ben toch geneigd - puur op gevoel - om Schotland te zeggen.

baseballpolitieker 25 augustus 2007 23:27

Eens op 'gevoel' afgaan eh:

Vlaanderen (0-3 jaar)
Schotland (3-6 jaar)
Kosovo (0-2 jaar)
Baskenland (4-15 jaar)
Tibet (5-20 jaar)
Tsjetsjenië (10-25 jaar)
Catalonië (10-30 jaar)

Al de rest blijft afhankelijk...

Binnen 30 jaar gaan jullie zeggen dat hij een genie was!:lol: ;-)

stropdrager 25 augustus 2007 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky (Bericht 2880113)
Volgens mij gaat Schotland binnen de 10 jaar onafhankelijk zijn. Vlaanderen zal nog zeker 20 jaar duren. Catalonië krijgt het nooit (de Spaanse regering is te koppig omwille van het "terrorisme"). Friesland zal ook nog wel heel lang duren. Ik denk trouwens niet dat er een democratische meerderheid is binnen Friesland zelf. Ik denk idem Québec. Tibet is letterlijk geannexeerd en zolang de westerse wereld geen druk uitoefent op China zullen die blijven onderworpen blijven.

Over de rest ben ik niet genoeg op de hoogte.

Je verwart Catalonië met Baskenland.

DaBlacky 26 augustus 2007 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 2880216)
Je verwart Catalonië met Baskenland.

Oei, sorry. Het zou me nog steeds verbazen. Zijn er reeds concrete stappen gezet naar onafhankelijkheid ginder?

DaBlacky 26 augustus 2007 01:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2880180)

Vlaanderen (0-3 jaar)

Is nu echt iedereen zo naïef? In het huidige institutioneel kader kan Vlaanderen niet eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen (ook al liet de RTBf dat uitschijnen). Verder dan langzame staatshervormingen komen er dus niet. Er zullen nog minstens drie staatshervormingen nodig zijn eer wij uit elkaar zijn, dus nog minstens 12 jaar, en dat is zeer optimistisch gesproken. En dan heb ik dus nog geen rekening gehouden met het gegeven dat de Walen bijna-nooit een tweederderheid zullen helpen geven naar een confederale staat (dus naar een kader waar Vlaanderen wel eenzijdig de onafhankelijkheid kan uitroepen) of een dergelijke vergaande hervorming dat de Walen zelf geen baat meer hebben met België.

baseballpolitieker 26 augustus 2007 01:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky (Bericht 2880335)
Is nu echt iedereen zo naïef? In het huidige institutioneel kader kan Vlaanderen niet eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen (ook al liet de RTBf dat uitschijnen). Verder dan langzame staatshervormingen komen er dus niet. Er zullen nog minstens drie staatshervormingen nodig zijn eer wij uit elkaar zijn, dus nog minstens 12 jaar, en dat is zeer optimistisch gesproken. En dan heb ik dus nog geen rekening gehouden met het gegeven dat de Walen bijna-nooit een tweederderheid zullen helpen geven naar een confederale staat (dus naar een kader waar Vlaanderen wel eenzijdig de onafhankelijkheid kan uitroepen) of een dergelijke vergaande hervorming dat de Walen zelf geen baat meer hebben met België.

Ik wil gerust weddenschappen aangaan als je toch zo zeker bent? Spiegel deze politieke situatie naar het echte leven, veranderingen zijn moeilijk en wij maken ze meestal lang maar als je eens logisch nadenkt dan kan het evengoed in één twee drie gebeurt zijn!

Metternich 26 augustus 2007 01:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky (Bericht 2880335)
Is nu echt iedereen zo naïef? In het huidige institutioneel kader kan Vlaanderen niet eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen (ook al liet de RTBf dat uitschijnen).

Moet ook niet kunnen volgens het institutioneel kader. België is ook niet op die manier onafhankelijk geworden.
Citaat:

of een dergelijke vergaande hervorming dat de Walen zelf geen baat meer hebben met België.
Als de Vlamingen B-H-V eenzijdig splitsen, kan dit bij de Waalse politici wel eens een schrikbeeld oproepen van de Vlamingen die hun numerieke meerderheid beginnen te gebruiken. Dan zullen ze snel genoeg beginnen denken aan "exit-België"-scenario's.

carlgustaaf 26 augustus 2007 01:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2879652)
Twijfelen tussen Catalonië en Vlaanderen. Ik hoop op Vlaanderen, maar denk Catalonië.

Kosovo denk ik, want die worden gesponsord door de Groten van de wereld.Catalonië heeft al zeer veel autonomie in Spanje, die kunnen nog moeilijk meer verlangen, en in Frankrijk staat de beweging zwak om dat daar ontzettend veel mensen wonen die van elders afkomstig zijn, en daarmee bedoel ik niet enkel moslims , maar wel Fransmannen afkomstig uit de grote steden in het Noorden en het binnenland die zich daar vestigen.Die mensen zijn totaal niet geïnteresseerd in een onafhankelijk Catalonië.
En Vlaanderen...Ik denk dat binnen nu, en hoogstens de komende 5 jaar alles geregeld gaat worden:Vlaanderen word wel degelijk onafhankelijk, of die beweging zwakt af, en word vergeten voor een paar tientallen jaren.Men moet het ijzer smeden als het heet is...

Nynorsk 26 augustus 2007 01:31

Wallonië.

DaBlacky 26 augustus 2007 01:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2880340)
Moet ook niet kunnen volgens het institutioneel kader. België is ook niet op die manier onafhankelijk geworden.Als de Vlamingen B-H-V eenzijdig splitsen, kan dit bij de Waalse politici wel eens een schrikbeeld oproepen van de Vlamingen die hun numerieke meerderheid beginnen te gebruiken. Dan zullen ze snel genoeg beginnen denken aan "exit-België"-scenario's.

Alsof wij hier een burgeroorlog gaan ontketenen. Die paar Vlamingen die daarin geïnteresseert zijn, zijn (enfin, dat hoop ik toch) zo miniem dat het Belgisch leger ze snel onder de knoet zal hebben. Ja, zelfs het miezerig Belgisch leger.

DaBlacky 26 augustus 2007 01:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2880337)
Ik wil gerust weddenschappen aangaan als je toch zo zeker bent? Spiegel deze politieke situatie naar het echte leven, veranderingen zijn moeilijk en wij maken ze meestal lang maar als je eens logisch nadenkt dan kan het evengoed in één twee drie gebeurt zijn!

Je vergeet één heel belangrijk detail: de Walen willen niet. En zolang één van de twee kanten niet wil in een federale staat, kom je geen meter vooruit.

PS: voor wat wil je wedden? ;)

Praetorian 26 augustus 2007 01:36

Al die staten zijn overbodig geworden ...:-D

baseballpolitieker 26 augustus 2007 01:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky (Bericht 2880350)
Je vergeet één heel belangrijk detail: de Walen willen niet. En zolang één van de twee kanten niet wil in een federale staat, kom je geen meter vooruit.

PS: voor wat wil je wedden? ;)

Is al honderd keer weerlegd als bullshit, er zullen wat internationale spanningen zijn maar niet meer dan dat. De wereld stond toch ook niet op zijn kop met de abortuswet, of andere 'ongrondwettelijkheden'...

Ik wil wedden voor een bak heineken! :lol:

Praetorian 26 augustus 2007 01:37

En eerst moet Ierland herenigd worden!

carlgustaaf 26 augustus 2007 01:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 2880348)
Wallonië.

:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be