Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   Wenst u een referendum? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93861)

Bertt 26 augustus 2007 11:46

Wenst u een referendum?

?

lombas 26 augustus 2007 11:52

Ik wens referenda over alles, met de mogelijkheid niet gebonden te zijn aan de uitkomst ervan als ik er niet voor heb gestemd.

Jos Verhulst 26 augustus 2007 18:01

Ik wens dat referendum.

Alleen is me niet duidelijk wat Vlaanderen juist is. Is Brussel erbij of niet? Wordt om te beginnen dat referendum ook in Brussel gehouden? Dat zal niet gaan.

Ik denk dat er, indien de uitkomst van zo'n referendum pro-onafhankelijkheid is, er nadien lokale referenda moeten komen, in alle Belgische gemeenten en deelgemeenten waar voldoende burgers dit vragen, om uit Vlaanderen te stappen of er juist bij aan te sluiten.

Ik denk ook dat alle faciliteiten moeten afgeschaft worden, niet uit principe, doch vanuit de pragmatische vaststelling dat in deze contreien faciliteiten niet blijken te werken. Indien de lokale referenda in bepaalde landsgedeelten worden geweigerd, zou de deelstaatgrens tot staatsgrens gepromoveerd worden, doch ik vermoed dat dit niet de meest gunstige situatie zou zijn. Het zou beter zijn om met name in en rond Brussel door lokale stemmingen, eventueel per gehucht, tot de nodige grenscorrecties te komen. De splitsing van Bern/Jura, waar vaak per gehucht werd gekozen, is een goed precedent. Dus: ieder gehucht dat wel/niet bij een faciliteitenloos Vlaanderen wil, kan dit langs direct-democratische weg laten weten.

Open vragen blijven: moeten de na WO I wederrechtelijk door België aangehechte Oostkantons niet tegelijk de mogelijkheid krijgen om referendumsgewijs naar hun heimat terug te keren; wat met Brussel, in zover het zich niet bij Vlaanderen aansluit enz. Maar die kwesties staan de onafhankelijkheid niet in de weg.

De onafhankelijkheid van Vlaanderen interesseert me niet om nationalistische redenen, maar wel omwille van het feit dat in deze kontreien de invoering van enige vorm van democratie, plus een radicale ontstaatsing, principieel onmogelijk blijken in een Belgisch kader.

De schoofzak 26 augustus 2007 21:15

Ik ben voor een referendum.
Maar wel met de juiste vragen.

Bijvoorbeeld:
hoeveel wenst u jaarlijks te blijven betalen voor het Waalse ps-profitariaat
mag een koning/kroonprins meer dan 98 prosent wereldvreemd zijn, of slechter Vlaams spreken dan een illiegale migrant met hoofddoek, die hier al drie maanden verblijft ...

Garry 26 augustus 2007 22:09

Een referendum willen? ja, maar zal het er ooit komen? neeeeeeeee, en mocht het er toch komen, zouden de rezultaten betrouwbaar zijn? Mag je zelf invullen.
Als je ziet wat politiekers in dit land, inc. leden van de koninklijke fam. zonder het minste schaamtegevoel uitspoken, heb ik er sterk mijn bedenkingen bij.
Maar veel beter zou zijn dat we met zen allen de vlaamse leeuw aan onze gevel zouden ophangen om onze mening kracht bij te zetten. Dat is niet manipuleerbaar.

Eddy B 26 augustus 2007 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 2882541)
Maar veel beter zou zijn dat we met zen allen de vlaamse leeuw aan onze gevel zouden ophangen om onze mening kracht bij te zetten. Dat is niet manipuleerbaar.

Die oproep had ik al een tijdje gelanceerd, en het kan geen kwaad die te herhalen :)
De mijne hangt dus buiten!

Libro 28 augustus 2007 15:05

Ik heb nee gestemd, omdat een referendum een maat voor niets zal zijn. Zie de koningskwestie.

100% VLAMING 28 augustus 2007 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst (Bericht 2881897)
Ik wens dat referendum.

Alleen is me niet duidelijk wat Vlaanderen juist is. Is Brussel erbij of niet? Wordt om te beginnen dat referendum ook in Brussel gehouden? Dat zal niet gaan.

Ik denk dat er, indien de uitkomst van zo'n referendum pro-onafhankelijkheid is, er nadien lokale referenda moeten komen, in alle Belgische gemeenten en deelgemeenten waar voldoende burgers dit vragen, om uit Vlaanderen te stappen of er juist bij aan te sluiten.

Ik denk ook dat alle faciliteiten moeten afgeschaft worden, niet uit principe, doch vanuit de pragmatische vaststelling dat in deze contreien faciliteiten niet blijken te werken. Indien de lokale referenda in bepaalde landsgedeelten worden geweigerd, zou de deelstaatgrens tot staatsgrens gepromoveerd worden, doch ik vermoed dat dit niet de meest gunstige situatie zou zijn. Het zou beter zijn om met name in en rond Brussel door lokale stemmingen, eventueel per gehucht, tot de nodige grenscorrecties te komen. De splitsing van Bern/Jura, waar vaak per gehucht werd gekozen, is een goed precedent. Dus: ieder gehucht dat wel/niet bij een faciliteitenloos Vlaanderen wil, kan dit langs direct-democratische weg laten weten.

Open vragen blijven: moeten de na WO I wederrechtelijk door België aangehechte Oostkantons niet tegelijk de mogelijkheid krijgen om referendumsgewijs naar hun heimat terug te keren; wat met Brussel, in zover het zich niet bij Vlaanderen aansluit enz. Maar die kwesties staan de onafhankelijkheid niet in de weg.

De onafhankelijkheid van Vlaanderen interesseert me niet om nationalistische redenen, maar wel omwille van het feit dat in deze kontreien de invoering van enige vorm van democratie, plus een radicale ontstaatsing, principieel onmogelijk blijken in een Belgisch kader.

Als gij in elk dorp dat het wil, een referendum gaat houden over het al dan niet aansluiten bij Vlaanderen, wat voor een farce gaat dat zijn? Stel Reppel, een dorp van 800 inwoners in Bocholt, zegt neen. Wat zou er dan met zo'n dorp moeten gebeuren?

Bovenbuur 28 augustus 2007 19:34

Ja, en over 5 jaar weer één, en dan is er een meerderheid. /mix van optimist en pessimist

Jos Verhulst 29 augustus 2007 17:50

Nu is er in Knack een referendum over het referendum.
http://www.knack.be/webpoll/getpollC...%20EN%20CONTRA

duveltje382 29 augustus 2007 17:53

Voor mij een referedum AUB,Vlaanderen onafhankelijk,op termijn zal het niet anders kunnen....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be