Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Het begint te branden op het Palaizenplein in Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93891)

giserke 27 augustus 2007 11:50

Het begint te branden op het Palaizenplein in Brussel

Dat dit gebeurd, moet er serieus teken aan de wand zijn
Citaat:

Ministers van Staat moeten koning bijstaan

foto 1/2

gbr

BRUSSEL - De koning stelt voorlopig geen nieuwe bemiddelaar/informateur aan om de gestrande formatie opnieuw vlot te trekken. Het paleis maakte even na elven bekend dat Albert de hulp inroept van 'een aantal ministers van Staat die bijzondere ervaring hebben gehad tijdens de communautaire crisissen in ons land'.
Contacten met deze deze politici moeten de koning meer inzicht verschaffen over hoe het nu verder moet. De koning en zijn raadgevers zien momenteel zelf geen oplossingen meer om de impasse te doorbreken.

De beslissing is ronduit uniek en geeft aan hoe moeilijk de kaarten liggen. De keuze voor gesprekken met ministers van Staat doet denken aan een mogelijke samenroeping van de Kroonraad. Die raad, bestaande uit de ministers van Staat en de ministers van de huidige regering en voorgezeten door de vorst, komt heel uitzonderlijk samen wanneer het land in grote moeilijkheden verkeert. Dat gebeurde voor het laatst in 1960, naar aanleiding van de onafhankelijkheid van Congo.

Voorlopig blijft onbekend wie de koning zal uitnodigen. België kent vijftig ministers van Staat, heel wat onder hen hebben ervaring met het oplossen van communautaire crissisen. Voor de hand liggende namen zijn in elk geval Jean-Luc Dehaene, (CD&V), Wilfried Martens (CD&V), Gérard Deprez (MR), Louis Tobback (SP.A), Karel Van Miert (SP.A) en Guy Spitaels (PS).

Gisterenavond werd alvast duidelijk dat het scenario om twee bemiddelaars het veld in te sturen, Raymond Langendries (CDH) en Herman De Croo (Open VLD), een heilloze optie zou worden. Zeker bij CD&V was er maar weinig animo voor een mogelijke opdracht van De Croo. De gewezen kamervoorzitter vergeleek enkele maanden geleden Vlaams-nationalisten nog met 'mentaal gehandicapten'.

De Kroonraad is tot nu toe vijf keer bijeengeroepen. Een overzicht:

16 juli 1870 : uitbreken van de Frans-Duitse oorlog
2 en 3 augustus 1914 : Duits ultimatum aan België
2 mei 1919 : Verdrag van Versailles
23 maart 1950 : Koningskwestie
18 februari 1960 : Onafhankelijkheid van Congo.

santos 27 augustus 2007 12:27

Leterme is en blijft een arm schaap.
Hij mag wel zeggen dat franstalige intellectueel onbekwaam zijn om nederlands te leren en dan verbaasd zijn dat ze niet willen onderhandelen.
Maar owee als De Croo iets zegt, nu De Croo heeft wel gelijk. :p

Montalcino 27 augustus 2007 12:29

Het gaat NIET om de kroonraad, maar om een paar ministers die ervaring hebben met communautaire problemen, apart. De Kroonraad is als alle ministers van staat samen komen tegelijkertijd.

Nyquist 27 augustus 2007 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2883357)
Leterme is en blijft een arm schaap. Hij mag wel zeggen dat franstalige intellectueel onbekwaam zijn om nederlands te leren

Lieg niet.

santos 27 augustus 2007 12:32

ik lieg nie aap, ik ben een waal en ik kan anders evengoed nederlands als u

vrijevlaming 27 augustus 2007 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2883369)

gaan we persoonlijke verwijten beginnen doen ja? Het begint jullie precies wel serieus naar de kop te stijgen hé.

santos 27 augustus 2007 12:35

Mij beschuldigen van leugens is niet persoonlijk zeker?

DebianFox 27 augustus 2007 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 2883372)
gaan we persoonlijke verwijten beginnen doen ja? Het begint jullie precies wel serieus naar de kop te stijgen hé.

Op iedere regels zijn er uitzonderingen 8-)

Er zijn inderdaad toch een paar Franstaligen die meertalig zijn. :-o

1handclapping 27 augustus 2007 12:37

De jeugd van tegenwoordig bakt er niets van, de oude venten moeten het nu komen oplossen ...

giserke 27 augustus 2007 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2883361)
Het gaat NIET om de kroonraad, maar om een paar ministers die ervaring hebben met communautaire problemen, apart. De Kroonraad is als alle ministers van staat samen komen tegelijkertijd.

Ze vinden misschien nog maar een paar oud-ministers die geïnteresseerd zijn?

giserke 27 augustus 2007 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 2883381)
De jeugd van tegenwoordig bakt er niets van, de oude venten moeten het nu komen oplossen ...

Oude venten die zich in de tijd hebben laten omkopen, om zich onvoorwaardelijk aan Belgie en de koning te laten lijmen.

Nyquist 27 augustus 2007 12:41

Citaat:

Ik weet dat je een waal bent, en ik weet even goed als Leterme (die ook als Waal geboren is) dat jullie Nederlands kunnen leren.

Wat Leterme zei is dat de franstaligen in de Rand ofwel niet kunnen, ofwel niet willen Nederlands leren. Heb jij misschien een derde optie om hem tegen te spreken?

Op geen enkel moment heeft hij het persoonlijke geloof uitgedrukt dat walen dom zijn, wel dat ze van slechte wil zijn. Dat weet jij perfect, en is niet vergelijkbaar met de uitspraken van De Croo.

DebianFox 27 augustus 2007 12:41

Zelfs voor 1 miljoen euro en een buitenverblijf aan de Costa Brava zou ik mij nog niet laten omkopen om "Belgie" te redden.

1handclapping 27 augustus 2007 12:41

Citaat:

U is waal ? Wel Leterme ook : een waal die 2talig opgevoed is. Indien Vlaanderen een 20 tal jaar geleden "onafhankelijk" geworden zou zijn, zou deze man met een waalse identiteitskaart in Vlaanderen een "vreemdeling" geweest zijn en zou zijn politiek talent nu waarschijnlijk op Wallonië losgelaten zijn. Overigens had hij het over de onwil van franstalige Brusselaarsin de Vlaamstalige randgemeenten die geen Nederlands wensen te leren.. Dat er een verband bestaat tussen onwil en gebrek aan intellect is ook duidelijk. tot nader order zijn we nog allemaal landgenoten
& remember : een halve waarheid is in feite de ergste leugen.

santos 27 augustus 2007 12:42

Ga jij dat dan maar tegen een Waal zeggen. En sorry de uitspraken zijn perfekt vergelijkbaar.

Everytime 27 augustus 2007 12:45

Citaat:

Ik ben Franstalig en ben drietalig, ik kan ook mijn plan in het Duits trekken maar ik beschouw niet dat ik het Duits ken. Laat maar Grote Hofnar denken wat hij wil; als hij daarmee tevreden is, goed voor hem, on s'amuse comme on peut.

1handclapping 27 augustus 2007 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 2883389)
Oude venten die zich in de tijd hebben laten omkopen, om zich onvoorwaardelijk aan Belgie en de koning te laten lijmen.

Alle politiekers die het tot een mandaat brengen verdienen geld, dus ook de oude venten van het VB, NV-A "laten zich omkopen" door jouw en mijn belastinggeld. Ze zouden beter hun geld verdienen door "goed bestuur" uit te oefenen, die "oude venten" hebben dat puur pragmatisch gezien (cfr. de welvaartstaat waarin we leven) nog niet zooo slecht gedaan.

Alles kan vanzelfsprekend beter - maar dat behoeft nog wel enige bewijskracht...

Nyquist 27 augustus 2007 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2883398)
En sorry de uitspraken zijn perfekt vergelijkbaar.

Alleen als je bewust publiek ervan wil blijven uitgaan dat Leterme walen dom heeft genoemd, ook al ben je je zeer bewust van het tegendeel. En dat is liegen.

Metternich 27 augustus 2007 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2883357)
Hij mag wel zeggen dat franstalige intellectueel onbekwaam zijn om nederlands te leren

Dat heeft Leterme helemaal niet gezegd. Hij stelde dat Franstaligen in de Rand die geen Nederlands kennen of het willen leren oftewel van slechte wil zijn oftewel intellectueel incapabek zijn daartoe, waarbij hij het laatste betwijfelde.

Everytime 27 augustus 2007 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist (Bericht 2883418)
Alleen als je bewust publiek ervan wil blijven uitgaan dat Leterme walen dom heeft genoemd, ook al ben je je zeer bewust van het tegendeel. En dat is liegen.

Hij zegt en denkt wat hij wil maar dat hij dan niet verbaasd is dat hij geen grote populariteit in Franstalig België heeft.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be