Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlaamse staat niet realistisch? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93907)

deryz 27 augustus 2007 18:47

Vlaamse staat niet realistisch?

Vlaamse staat niet realistisch?

27.08.2007 13.11u - De jongste dagen regent het peilingen die aangeven dat de Vlamingen in groten getale kiezen voor onafhankelijkheid, of op zijn minst voor een verregaande autonomie. De slinkende groep tegenstanders haalt steevast hetzelfde argument aan: ‘Vlaanderen is te klein om onafhankelijk te zijn’ of ‘een Vlaamse staat is economisch niet leefbaar’. Deze misvattingen werden reeds weerlegd in de Vlaams Belang-brochure over Vlaamse onafhankelijkheid. Wij vatten graag nog eens samen.

Eerst en vooral: Vlaanderen is helemaal niet te klein om onafhankelijk te zijn. Als Vlaanderen en Wallonië soevereine staten worden, dan zal de uitgebreide Europese Unie twaalf landen kennen die kleiner zijn dan Vlaanderen, en zelfs zes landen die kleiner zijn dan Wallonië. Vlaanderen heeft dan recht op 15 of 16 zetels in het Europees Parlement en 8 of 9 stemmen in de Raad van Ministers, net minder dan Oostenrijk, maar méér dan Slowakije, Denemarken en Finland.

Met zijn 6 miljoen inwoners en zijn internationaal georiënteerde economie past Vlaanderen perfect in het rijtje van kleine, welvarende staten zoals Ierland (3,7 miljoen inwoners), Noorwegen (4,4 miljoen), Finland (5,2 miljoen), Denemarken (5,3 miljoen), Zwitserland (7,1 miljoen), Oostenrijk (8,1 miljoen) en Zweden (8,9 miljoen). En waarom zou Vlaanderen het economisch minder goed doen dan de begin jaren negentig onafhankelijk geworden Baltische staten die respectievelijk 1,5 miljoen (Estland), 2,4 miljoen (Letland) en 3,7 miljoen (Litouwen) inwoners tellen?

Het is bovendien nooit bewezen dat grote landen economisch welvarender zijn dan kleine, wel integendeel. Precies door hun kleinschaligheid worden kleine staten verplicht om verder te kijken dan de eigen grenzen en zich economisch te blijven ontwikkelen. Vlaanderen is – samen met Brussel – goed voor zo’n driekwart van het Belgisch binnenlands product (BBP). Ruim 80 procent van de Belgische export wordt in Vlaanderen gerealiseerd. Bij een rangschikking naar bruto binnenlands product per hoofd laat Vlaanderen onder andere Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Zweden, Ierland, Finland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en uiteraard ook België achter zich. Dat een zelfstandig Vlaanderen economisch onleefbaar zou zijn, is dus eveneens een nepargument. Het is integendeel het vasthouden aan de Belgische constructie dat in ons (economisch) nadeel speelt. Denken we bijvoorbeeld maar aan de meer dan 12 miljard euro Vlaams transfergeld (2.100 euro per Vlaming!) dat jaarlijks in de bodemloze Waalse putten verdwijnt.

bron: vb

- - -
nog nepargumenten Hans?

evilbu 27 augustus 2007 18:48

En zonder Brussel?

Citaat:

Met zijn 6 miljoen inwoners en zijn internationaal georiënteerde economie past Vlaanderen perfect..
VB rekent zelf Brussel niet meer bij Vlaanderen.

AdrianHealey 27 augustus 2007 18:50

Citaat:

De slinkende groep tegenstanders haalt steevast hetzelfde argument aan:
Ik weet niet wie actueel schrijft op het VB, maar ze zouden die kerel moeten ontslaan.

Citaat:

Denken we bijvoorbeeld maar aan de meer dan 12 miljard euro Vlaams transfergeld (2.100 euro per Vlaming!) dat jaarlijks in de bodemloze Waalse putten verdwijnt.
Het grappige is dat een andere brochure - waarin de oorsprong van die 12 miljard wordt uitgelegd - vrij duidelijk stelt dat die 12 miljard niét (geheel, een deel logischerwijze wel) verdwijnt bij onafhankelijkheid. Een beetje intellectuele eerlijkheid mag wel. ^^

De rest zijn dezelfde - correcte - argumenten voor een Vlaamse staat die iedereen al kent.

deryz 27 augustus 2007 18:53

Hans bekeren is nog mogelijk:

http://www.vlaamsbelang.be/files/brochure_175.pdf

:)

Den Ardennees 27 augustus 2007 18:54

de oplossing 8-)

deryz 27 augustus 2007 18:55

geen aanhechting bij Nederland!!!!

Den Ardennees 27 augustus 2007 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2884456)
geen aanhechting bij Nederland!!!!

en waarom niet????:evil:

deryz 27 augustus 2007 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2884461)
en waarom niet????:evil:

een verdere samenwerking wel, maar ik wil absoluut niet een onderdeel zijn van nederland (dan zijn we een minderheid)

Wiley E Coyote 27 augustus 2007 18:58

Zie het half dozijn threads hieromtrent.

evilbu 27 augustus 2007 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2884428)
En zonder Brussel?

VB rekent zelf Brussel niet meer bij Vlaanderen.

Ahum!:twisted: :|

Voor één keer wil ik nu ook niet onmiddellijk over Grootnederland beginnen, want we zijn het er toch allen over eens dat de stabiele Vlaamse staat eerst moet in elk geval.

Hawkeye 27 augustus 2007 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2884449)
Hans bekeren is nog mogelijk:

http://www.vlaamsbelang.be/files/brochure_175.pdf

:)

Die brochure heeft al vele van mijn vrienden overtuigd.:-D

VVouter 27 augustus 2007 19:03

Idd, want dan willen de vlaams - nationalisten zich wsl binnen een paar terug onafhankelijk verklaren. Zo blijf je bezig ntrlk.

Den Ardennees 27 augustus 2007 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2884469)
een verdere samenwerking wel, maar ik wil absoluut niet een onderdeel zijn van nederland (dan zijn we een minderheid)

Niet als we opgaan in dat Groot-Nederland :-D

Zwartengeel 27 augustus 2007 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2884481)
Ahum!:twisted: :|

Tja, en hoe gaat die bekende slogan van N-VA ook alweer?

Hawkeye 27 augustus 2007 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2884491)

Laat Vlaanderen niet verstrikken.

evilbu 27 augustus 2007 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2884491)

Ik weet het niet, zeg het me...

Deze brochure is niet overtuigend, ontwijkt opzettelijk het probleem Brussel in feite.:?

Libro 27 augustus 2007 19:07

Zouden er echt nog mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat Vlaanderen economisch niet leefbaar is? Het is gvd dankzij de uitstekende prestaties van Vlaanderen dat België economisch nog iets presteert! Dan zwijg ik nog over de werkloosheid!

straatrue 27 augustus 2007 19:09

Citaat:

Fantastisch toch: dan kan Vlaanderen weer zijn geliefkoosde slachtoffer/underdog -rol spelen.

Libro 27 augustus 2007 19:14

Citaat:

Misschien dat we in een vereniging met Nederland misschien "die arme Vlaminkskes" worden, maar ik vrees eerlijk gezegd dat de culturele kloof tussen Vlaanderen en Nederland ook niet onderschat mag worden.

Jazeker 27 augustus 2007 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2884509)
Fantastisch toch: dan kan Vlaanderen weer zijn geliefkoosde slachtoffer/underdog -rol spelen.

Het valt echt op hoeveel paniekerige Walen hier de laatste tijd op dit forum aanspoelen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be