Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   racisme neemt toe (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93949)

drosophila 28 augustus 2007 19:11

racisme neemt toe

Racisme toegenomen in minstens acht EU-landen

Racistisch gemotiveerde gewelddaden zijn in de afgelopen zes jaar in minstens acht van de 27 lidstaten van de Europese Unie toegenomen. Ook discriminatie en ongelijke kansen op de arbeidsmarkt zijn in veel landen een alledaagse realiteit. Dat stelt het EU-bureau voor de bescherming van grondrechten in een rapportage aan het Europese Parlement.

Het in Wenen gevestigde bureau zegt geen volledig beeld van het racistische geweld te kunnen schetsen, omdat niet alle lidstaten duidelijke informatie kunnen verschaffen. Tot de landen waar het geweld in de periode 2000-2006 toenam behoren Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Denemarken en Polen. In Oostenrijk, Zweden en de Tsjechische Republiek zou het zijn afgenomen.

Het op 1 januari gelanceerde bureau voor grondrechten is een voortzetting van het Europese monitorcentrum voor racisme en vreedemlingenhaat. (novum/dm)

-----------------------------------------------------------------

Zeer verontrustend!

AdrianHealey 28 augustus 2007 19:14

Raar dat er een verschil is tussen een racistische daad en een daad tout court.

migrantenjong 28 augustus 2007 19:15

Yep. Racisme neemt toe. Ik heb gehoord van Belgen dat ze in scholen in Antwerpen slachtoffer zijn van discriminatie. Zo vertelde een jongen aan mij dat toen hij in de klas wou antwoorden, werd hem door zijn allochtone klasgenoten toegewezen dat enkel een "strever" zijn hand opsteekt, en dat indien deze jongen niet zou zwijgen er maatregelen die fysiek geweld inhielden genomen gingen worden.

Online 28 augustus 2007 19:17

Raar dat er een verschil tussen een racistische moord en een moord tout court.

AdrianHealey 28 augustus 2007 19:19

Na-aper.:(

drosophila 28 augustus 2007 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2887192)
Raar dat er een verschil is tussen een racistische daad en een daad tout court.

Verzamelingenleer, mijn beste. Verzamelingenleer.

migrantenjong 28 augustus 2007 19:21

Yep.

"Alle Duitsers Sieg-Heilen in de achtertuin, maar niet iedereen die Sieg-Heilt in de achtertuin is een Duitser"

Bhairav 28 augustus 2007 19:22

Best niet naar die landen gaan...

AdrianHealey 28 augustus 2007 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2887210)
Verzamelingenleer, mijn beste. Verzamelingenleer.

Het een is een onderdeel van het ander. Maar daarom moet er toch geen onderscheid maken.

drosophila 28 augustus 2007 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong (Bericht 2887212)
"Alle Duitsers Sieg-Heilen in de achtertuin, maar niet iedereen die Sieg-Heilt in de achtertuin is een Duitser"

...het kan immers ook een VB'er zijn :-)

drosophila 28 augustus 2007 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2887220)
Het een is een onderdeel van het ander. Maar daarom moet er toch geen onderscheid maken.

Dan wordt het wel héél moeilijk om de criminaliteit aan te pakken. Of denk je dat het efficiënt is om een verkrachter zijn rijbewijs af te pakken? En een snelheidsduivel chemisch te castreren?

AdrianHealey 28 augustus 2007 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2887227)
Dan wordt het wel héél moeilijk om de criminaliteit aan te pakken. Of denk je dat het efficiënt is om een verkrachter zijn rijbewijs af te pakken? En een snelheidsduivel chemisch te castreren?

Natuurlijk niet.

Maar kun je mij eens zeggen waarom iemand die een neger neerslaat anders bestraft moet worden dan een blanke die een blanke neerslaat?

born2bewild 28 augustus 2007 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2887222)
...

da's genieten voor u eh, zo'n "nieuws"

Herr Oberst 28 augustus 2007 19:32

De allochtone populatie in onze multiculturele samenleving is stijgende, dus stijgt het racisme.

Kay_ 28 augustus 2007 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 2887198)
Raar dat er een verschil tussen een racistische moord en een moord tout court.

Gek dat bij een misdaad volgens sommigen de afkomst van de dader ertoe doet.

Pietje 28 augustus 2007 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 2887237)
De allochtone populatie in onze multiculturele samenleving is stijgende, dus stijgt het racisme.

of hoe eenvoudig simplisme kan zijn.

Online 28 augustus 2007 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2887259)
Gek dat bij een misdaad volgens sommigen de afkomst van de dader ertoe doet.

Gek dat bij het formuleren van streefcijfers, quota en maatregelen van positieve discriminatie de afkomst van de begunstigden ertoe doet.

Gek dat bij de inschrijving in sommige scholen de afkomst van de kandidaten er tegenwoordig toe doet.

Gek dat bij de uitdeling van subsidies de afkomst van de begunstigde verenigingen ertoe doet.

drosophila 28 augustus 2007 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2887232)
Maar kun je mij eens zeggen waarom iemand die een neger neerslaat anders bestraft moet worden dan een blanke die een blanke neerslaat?

Ik vind die Amerikaanse toestanden ook niet rechtvaardig
(ter info: in de VS krijgen De Negers voor dezelfde feiten zwaardere straffen dan De Bleken, statistisch gezien)

AdrianHealey 28 augustus 2007 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2887325)
Ik vind die Amerikaanse toestanden ook niet rechtvaardig
(ter info: in de VS krijgen De Negers voor dezelfde feiten zwaardere straffen dan De Bleken, statistisch gezien)

Dat is logischerwijze ook schandalig.

born2bewild 28 augustus 2007 19:58

qua rechtvaardigheid kunnen ze in Europa nog een puntje zuigen aan de States.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be