Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   50 euro: milieuvriendelijke wagen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93996)

Ambiorix 29 augustus 2007 16:12

50 euro: milieuvriendelijke wagen
 
29/08 Antwerpenaar maakt voor 50 euro milieuvriendelijke wagen van 2PK

In Zweden, Frankrijk en Duitsland raakt bio-ethanol stilaan helemaal ingeburgerd.

In ons land kun je het milieuvriendelijke alternatief voor benzine om fiscale redenen nog nergens tanken. ”Lang kan dat niet meer duren”, zegt Pieter Francke van Operation 2CV in Deurne. 2PK-eigenaars kunnen er nu al terecht voor een ombouw op ethanol.

Op het eerste gezicht kan het doorleefde geitje voor zijn garage elk moment uit elkaar vallen.Het glanzende plaatje ‘Biopower’ op de kofferklep lijkt als grap bedoeld. ”Dat is het kofferplaatje van de Saab 9-5 BioPower.41 euro vroegen ze daarvoor bij Saab. Bijna evenveel als wat een volledig ombouw kost bij mij”, grijnst Pieter Francke.

Het is geen bluf, want de vaalgele 2PK van zijn vriendin kan wel degelijk op drie verschillende soorten brandstof rijden. ”Ik had er eerder al een hypermoderne LPG-installatie ingebouwd. En sinds kort kan ze ook kiezen of ze op benzine of op bio-ethanol wil rijden.”

Ethanol is een soort alcohol die gewonnen wordt uit suikerriet of suikerhoudende biomassa.Omdat honderd procent bio-ethanol ‘s winters voor startproblemen zou zorgen, ontwikkelden de Zweden E85. Een mengsel van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine dat de Europese standaard is geworden.

”Het enige probleem is dat E85 iets dikker is dan benzine, daarom moeten de brandstofsproeiers worden aangepast”, legt Francke uit. ”Maar zolang je niet overal ethanolpompen vindt,moet je natuurlijk ook nog op benzine kunnen blijven rijden.Een Nederlandse bedrijfje heeft nu verstelbare sproeiers ontwikkeld die je via een hendeltje onder de motorkap kan omschakelen op ethanol. Het onderdeeltje kost 15 euro,met de inbouw erbij is dat 50 euro.”

Probleem is dat de verkoop van ethanol in België fiscaal nog altijd niet is gereglementeerd. Pieter Francke: ”In Brussel staat één ethanolpomp van Octa+, maar die mag alleen gebruikt worden door ingenieurs van Ford, Volvo en Saab voor testdoeleinden. Dus rijd ik geregeld de grens over naar Frankrijk om wat voorraad in te slaan. Bio-ethanol aan de pomp kost daar amper 80 cent per liter. In Nederland is het nog dubbel zo duur.”

Omdat de 27-jarige Antwerpenaar al jaren aan 2PK’s sleutelt beperkt hij zich voorlopig tot het ombouwen van oude Citroëns. ”Maar in principe kunnen alle oude motoren heel makkelijk op ethanol worden omgeschakeld. Het zou het probleem van de milieuvervuilende oldtimers in één klap kunnen oplossen.”
-------------
bron: GVA online

Ik ben eens benieuwd of en wanneer die bio-auto's doorbreken op de markt. Ik kan mij voorstellen dat de huidige industrie ze liever niet ziet, zou er gelobbyd worden om ze voorlopig buiten de scene te houden?
wat denken jullie van deze bio-ethanol als brandstof?

Tavek 29 augustus 2007 17:40

Niet werkbaar op grote schaal. Waar vindt je de plek om al die gewassen te kweken ?

AdrianHealey 29 augustus 2007 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2889738)
Niet werkbaar op grote schaal. Waar vindt je de plek om al die gewassen te kweken ?

Schaf de landbouwsubsidies af in Europa en voila.

Raven 29 augustus 2007 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2889738)
Niet werkbaar op grote schaal. Waar vindt je de plek om al die gewassen te kweken ?

We laten Afrika voor wat het is, en gebruiken de landbouw gronden om biomassa te kweken voor ethanol winst.

1) Wij hebben ethanol en een alternatief
2) Eens ethanol hier ooit een standaard wordt verdient de afrikaanse boer veel meer met z'n nieuwe plantjes, dan met tarwe
3) Afrika kan als populatie terug inkrimpen

Dat is een triple win situatie.

Een goed doordacht voorstel van Ambiorix ;-)

Tavek 29 augustus 2007 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2889848)
Schaf de landbouwsubsidies af in Europa en voila.

Dit is geen zaak van subsidies of niet, dit is een zaak van fysiek genoeg plek te hebben om de gewassen te verbouwen ? Indien je op grote schaal biobrandstof wilt invoeren heb je MASSAS landbouwgrond nodig, die er gewoon niet is.

AdrianHealey 29 augustus 2007 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2890023)
Dit is geen zaak van subsidies of niet, dit is een zaak van fysiek genoeg plek te hebben om de gewassen te verbouwen ? Indien je op grote schaal biobrandstof wilt invoeren heb je MASSAS landbouwgrond nodig, die er gewoon niet is.

Alle landbouwgrond in Europa is niét genoeg?

Enfin, toch om een deel op zijn minst renderend te maken.

alharb 29 augustus 2007 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2890039)
Alle landbouwgrond in Europa is niét genoeg?

Enfin, toch om een deel op zijn minst renderend te maken.

Om in België de norm van 2.75 % biobrandstof te halen, moet letterlijk de helft van het landbouwareaal ingezet worden.

Nog los van bevolkingsdichtheid, voedselbehoefte en dergelijke: door het vermogen van de zonnestralen die ons bereiken en de efficiëntie van fotosynthese in hogere planten, kan er maximaal 30 ton droge stof per hectare per jaar geproduceerd worden, in de tropen welteverstaan.
Dit is dan nog zonder hindernissen zoals het beperkt voorradig zijn van water en nutriënten in rekening te brengen.

AdrianHealey 29 augustus 2007 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alharb (Bericht 2890105)
Om in België de norm van 2.75 % biobrandstof te halen, moet letterlijk de helft van het landbouwareaal ingezet worden.

Dat is geen probleem.

Citaat:

Nog los van bevolkingsdichtheid, voedselbehoefte en dergelijke
Voedselbehoefte kan door het buitenland geregeld worden. De relevantie van bevolkingsdichtheid snap ik niet als je zélf zegt dat de helft van het huidige landbouwgebied gebruikt dient te worden.
(Of snap ik iets niet?)

Citaat:

: door het vermogen van de zonnestralen die ons bereiken en de efficiëntie van fotosynthese in hogere planten, kan er maximaal 30 ton droge stof per hectare per jaar geproduceerd worden, in de tropen welteverstaan.
Dit is dan nog zonder hindernissen zoals het beperkt voorradig zijn van water en nutriënten in rekening te brengen.
Ja, en?

Ambiorix 29 augustus 2007 20:03

Ik denk anderzijds dat het wel werkbaar is op grote schaal. En het is ook CO2-neutraal, wat voor de industrielanden zeer interessant is om hun emissierechten niet te moeten kopen. Daarbij kunnen die zelfs gemakkelijk verstrengd worden en zou er een nieuw Kyotoprotocol opgesteld kunnen worden.

Raven 29 augustus 2007 20:14

In een wereld van hongersnood en uitdroging van de bestaande landbouwgronden...

Vergeet niet dat we binnenkort 7 miljard bekken te eten moeten geven. En het zal nog meer worden ook. Nochtans gaat elk jaar een oppervlakte ter grootte van spanje verloren aan landbouwgronden. Ons energieverbruik stijgt echter exponentieel (zelfs met alle inspanning in de wereld krijgen we dat nooit lineair).

Op grote schaal kan dit dus onmogelijk haalbaar zijn.

Ambiorix 29 augustus 2007 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2890172)
In een wereld van hongersnood en uitdroging van de bestaande landbouwgronden...

Vergeet niet dat we binnenkort 7 miljard bekken te eten moeten geven. En het zal nog meer worden ook. Nochtans gaat elk jaar een oppervlakte ter grootte van spanje verloren aan landbouwgronden. Ons energieverbruik stijgt echter exponentieel (zelfs met alle inspanning in de wereld krijgen we dat nooit lineair).

Op grote schaal kan dit dus onmogelijk haalbaar zijn.

Er zijn enorm veel gronden die voor vee gebruikt worden. Argentinië bv..
Uitgestrekte landerijen met een paar runderen erop..
Als die landen een nationale prioriteit maken en zélf deze brandstof gaan genereren (wanneer die internationaal ingeburgerd is) zou dat bovendien een goeie impuls geven voor de nationale economie daar.

Mambo 29 augustus 2007 20:20

In elk geval te laat want jaren geleden heb ik eens wat aandelen gekocht van een amerikaans bedrijf die daar mee bezig was maar de laatste tijd staat dat aandeel ergens rondom nul of er onder mss.
Southern states power....m'n kl'ten comp.

Ambiorix 29 augustus 2007 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2890190)
In elk geval te laat want jaren geleden heb ik eens wat aandelen gekocht van een amerikaans bedrijf die daar mee bezig was maar de laatste tijd staat dat aandeel ergens rondom nul of er onder mss.
Southern states power....m'n kl'ten comp.

Tja, het kan zijn dat er serieus wordt tegengelobbyd natuurlijk.. want voordelig zal het wel niet voor iedereen zijn! (cfr traditionele brandstofleveranciers)

Mambo 29 augustus 2007 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2890194)
Tja, het kan zijn dat er serieus wordt tegengelobbyd natuurlijk.. want voordelig zal het wel niet voor iedereen zijn! (cfr traditionele brandstofleveranciers)

idd, nochtans bio brandstof heeft heel wat te bieden en niet alleen voor auto's.
Denk maar aan verwarming of transport sectoren ...enfin noem maar op.

Mambo 29 augustus 2007 20:33

Ik kan begrijpen dat het een dure zaak is alle auto's te verbouwen en een netwerk van tankstations te maken.
Maar ik kan niet begrijpen waarom men niet al bezig is bio brandstof in bulk te verkopen aan bv de industrie of scholen of zelfs particulieren.
Hoogstens een andere sproeier in de brander en tanken maar.
Voordeliger en beter.
En toch zie je daar nergens iets van. En het bestaat al vele jaren nochtans.

Mambo 29 augustus 2007 20:51

En dan heb je ook nog dit, zonder mechanische aanpassingen.
Je maakt het zelf wie dat wil.

willem1940NLD 29 augustus 2007 21:08

Ik denk niet dat je met een goedkope ombouw op alcohol, na afloop van deze zomer je auto'tje nog gestart krijgt, want je zult er een voorverwarming bij moeten installeren.
In Brazilië heeft men inmiddels ruime ervaring met dit spul en sommige Brazilianen die ik wel op fora ontmoet vertelden mij hierover.

ALLE bio-spul is in productie véél duurder dan ex fossiele grondstof en prijsvervalsing middels subsidie en/of manipulatie van belastingen en accijnsen treft vooral de niet-gebruikers.

De bio-brandstoffen bevatten gemeenlijk minder energie per unit, met ethanol vliegt je verbruik in liters per 100km om vergelijking tot benzine flink omhoog en broertje/zusje methanol heeft nòg weer lagere verbrandingswaarde.

De aarde is ook te klein om voldoende energie op te verbouwen voor de wereldvraag.

Ambiorix 29 augustus 2007 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2890354)

ALLE bio-spul is in productie véél duurder dan ex fossiele grondstof en prijsvervalsing middels subsidie en/of manipulatie van belastingen en accijnsen treft vooral de niet-gebruikers.

nogmaals: da's nu zo. Maar niet over 20 jaar.

Citaat:

De bio-brandstoffen bevatten gemeenlijk minder energie per unit, met ethanol vliegt je verbruik in liters per 100km om vergelijking tot benzine flink omhoog en broertje/zusje methanol heeft nòg weer lagere verbrandingswaarde.
"unit"? wat voor "unit"? oppervlakte, massa, massadichtheid,.. ?
verbruik is relatief want afhankelijk van kostprijs.
Citaat:

De aarde is ook te klein om voldoende energie op te verbouwen voor de wereldvraag.
bron?
Ik ben geen voorstander van de industrialisatie van Afrika, btw.

willem1940NLD 29 augustus 2007 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2890367)
nogmaals: da's nu zo. Maar niet over 20 jaar.


"unit"? wat voor "unit"? oppervlakte, massa, massadichtheid,.. ?
verbruik is relatief want afhankelijk van kostprijs.

bron?
Ik ben geen voorstander van de industrialisatie van Afrika, btw.

Unit/eenheid: de hoeveelheid waarmee men gewend is te rekenen; voor brandstoffen hier, meestal: de liter.

Over nog 20 jaar zal vast de prijs voor brandstof wel veel hoger liggen dan nu, maar blijft toch het probleem dat we geen voldoende bio-grondstof kunnen oogsten.

Ambiorix 29 augustus 2007 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2890380)
Unit/eenheid: de hoeveelheid waarmee men gewend is te rekenen; voor brandstoffen hier, meestal: de liter.

okay
maar kan u uw bewering dat er niet genoeg LB oppervlakte is ook staven?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be