Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Moslimlessen in Katholieke scholen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93997)

Travis66 29 augustus 2007 16:22

Moslimlessen in Katholieke scholen?

wo 29/08/07 - Mieke Van Hecke, de directeur-generaal van het katholiek onderwijs, vindt dat ook op katholieke lagere scholen islamlessen kunnen worden gegeven. Van Hecke doet haar uitspraken in het weekblad Knack van deze week.
(PhotoNews) Een aantal katholieke scholen biedt nu al lessen islam aan. Maar het is de eerste keer dat ook de top van het katholiek onderwijs daar openlijk voor pleit.
Van Hecke vindt wel dat de leerplannen van alle levensbeschouwelijke vakken openbaar moeten worden gemaakt, om alle misverstanden over de inhoud ervan te vermijden.
"Er gaan zo veel geruchten over de islam, dat het haaks staat op onze cultuur en op de fundamentele rechten en vrijheden", zegt het hoofd van het katholieke onderwijs. (VRT) Volgens Van Hecke moet de inhoud van de levensbeschouwelijke vakken wel de verantwoordelijkheid van de religieuze en levensbeschouwelijke instanties blijven.
“Maar als de overheid inzage krijgt, kan ze ook in gesprek gaan met die instanties als daar iets zou instaan wat indruist tegen de algemeen aanvaarde waarden en vrijheden", luidt het.
In de praktijk kunnen katholieke scholen die nu twee uur godsdienst aanbieden, een uur daarvan voorbehouden voor islamlessen. Het andere uur godsdienst zou wel behouden blijven.

Op zich vind ik het geen slecht initiatief. Hoe beter je elkaars achtergrond kent, hoe beter het begrip.
Maar ik ben absoluut verontwaardigd over het feit dat kinderen 2 uur per week fabeltjesles moeten volgen. Of het nu over een katholiek fabeltje gaat of over een islamitisch fabeltje. Zijn we nu nog altijd niet ontwikkeld genoeg om godsdienslessen te schrappen? Ik dacht dat het de bedoeling was kinderen slimmer te maken in scholen.
Ach, ik weet dat in de laatste jaren godsdienstles meer en meer over moraliteit gaat. Maar ten eerste, het wordt tijd dat we stoppen "moraal" en "godsdienst" met elkaar te verbinden. En ten tweede, de kleinste kinderen moeten wel naar die fabeltjes luisteren, en ze krijgen er zelfs examen over. Laat die kinderen nu eens hun eigen mening vormen. Liefst als ze volwassen zijn.

Nynorsk 29 augustus 2007 16:47

http://forum.politics.be/showthread.php?t=93994

duveltje382 29 augustus 2007 16:50

Idd,het word wel een beetje veel hé,mensen ff rond kijken voor je iets post AUB
Sluiten maar .......

Jo Creten 29 augustus 2007 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 2889486)
Ach, ik weet dat in de laatste jaren godsdienstles meer en meer over moraliteit gaat. Maar ten eerste, het wordt tijd dat we stoppen "moraal" en "godsdienst" met elkaar te verbinden. En ten tweede, de kleinste kinderen moeten wel naar die fabeltjes luisteren, en ze krijgen er zelfs examen over. Laat die kinderen nu eens hun eigen mening vormen. Liefst als ze volwassen zijn.

Kijk misschien eens in het leerplan van (katholieke) godsdienst. Alle grote godsdiensten komen erin aan bod. Verder gaat het over positieve levenshouding, iets wat jongeren best kunnen ontwikkelen en waar ze wat steun kunnen gebruiken. Dat is heel wat anders dan de moraliteitsdril van vijftig jaar geleden. Er zijn ouwe knarren die dat jammer vinden

Islamlessen en zelfs moslimscholen moeten kunnen, zolang het geen dril is en zolang de kwaliteit van het onderwijs behoorlijk is. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in islamlessen in katholieke scholen en katholieke lessen in gemeenschapsscholen en lessen sociale vaardigheid in moslimscholen dan in eender welk onderwijsproject waar de godsdienst primeert op de kwaliteit van het onderwijs.

Marlboro 29 augustus 2007 22:40

What the fuck?
Nooit van z'n leven laat ik toe dat als ik kinderen heb beetje moslimles moeten gaan volgen,hell no,over mijn doodlijk.Wij hebben daar geen zak mee te maken en ik wil er ook niets mee te maken hebben.
Een schande dat m'n zelfs jonge zeg maar al heel jonge mensen wil brainwashen mee al dienen zever.
Zouden ze gelijkheid tusse man en vrouw bespreken en zeggen zoals het is?Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Beetje die gasten een rad voor de ogen gaan duwen,ts.

Als het ooit toch zo zou zijn dat het in iedere school zo zou zijn dan zorg ik er wel voor dat mijnen kleinen het niet moet volgen,zo simpel is datte.

Nynorsk 29 augustus 2007 22:44

Ik heb zelfs nog in de catechese 'geleerd' dat de man het hoofd van het gezin is en dat vrouwen dienen te gehoorzamen aan hun man.

mijn moeder is het die vent eens goe gaan zeggen :D

Marlboro 29 augustus 2007 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 2890651)
Ik heb zelfs nog in de catechese 'geleerd' dat de man het hoofd van het gezin is en dat vrouwen dienen te gehoorzamen aan hun man.

mijn moeder is het die vent eens goe gaan zeggen :D

Godsdienst heb ik altijd gelul gevonden maar dat dan nog liever dan een godsdienst die totaal geen fluit maar dan echt geen fluit met onze westerse maatchappij heeft te maken.
En een godsdienst die gelijkheid tussen man en vrouw niet respecteert.
Verschil is dat het in de praktijk word omgezet bij hen,bij ons is dat nauwelijks het geval.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be