thePiano |
16 februari 2004 14:53 |
Integratie en assimilatie worden te pas en te onpas door elkaar gehaald en ook sommige woordvoerders van Uw partij bezondigen zich daar regelmatig aan, en dat gebeurt ook in Uw propaganda.
Voor nieuwkomers is de slogan "Aanpassen of Opkrassen" dan ook niet geheel duidelijk daarom deze vraag om verduidelijking.
Wanneer Uw voorzitter spreekt over 'Als Vlaming onder de Vlamingen leven', impliceert dit een volledige assimilatie. Dat wil zeggen, het achterlaten en afwijzen van de eigen cultuur, tradities, taal, religie, folklore, keuken, klederdracht, gedrag en dagelijkse omgang enz.... en het zich onvoorwaardelijk eigen maken van al wat U typisch 'Vlaamse Cultuur' pleegt te noemen.
In mijn opinie zou enkel integratie voldoende moeten zijn, en assimilatie een (vrijwillige) optie. Daarmee bedoel ik dat integratie in feite betekent dat de nieuwkomer over een voldoende kennis van de streektaal moet beschikken en zich houden aan de rechten en de plichten van het land zoals die beschreven zijn in de Grondwet.
Mijn vraag is kort:
Wat wordt het nu voor het Vlaams Blok: integratie (taal spreken en recht&plicht en alleen dat) of assimilatie (de harddisc wissen en met een nieuw geheugen beginnen) :?:
|