Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Tuvalu wil verhuizen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9404)

Pelgrim 16 februari 2004 15:40

Net op teletekst gelezen:

Tuvalu, een eilandenstaatje van zo'n 11500 inwoners, vreest dat een komend springtij zowat heel de staat onder water zal zetten. Het hoogste punt is immers slechts 5 meter boven de zeespiegel.

De opwarming van de aarde zal voor dit land een zwaar gevaar in houden. De regering heeft alvast aan Nieuw Zeeland gevraagd om de migratieregeling te versoepelen voor de bewoners van Tuvalu.

Dit is bij mijn weten de eerste keer dat een regering van een land zo openlijk spreekt over het verhuizen van de eigen bevolking.

Tantist 17 februari 2004 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim

Tuvalu, een eilandenstaatje van zo'n 11500 inwoners, vreest dat een komend springtij zowat heel de staat onder water zal zetten. Het hoogste punt is immers slechts 5 meter boven de zeespiegel.

De opwarming van de aarde zal voor dit land een zwaar gevaar in houden. De regering heeft alvast aan Nieuw Zeeland gevraagd om de migratieregeling te versoepelen voor de bewoners van Tuvalu.

Dit is bij mijn weten de eerste keer dat een regering van een land zo openlijk spreekt over het verhuizen van de eigen bevolking.

Verhuizing? Evacuatie lijkt mij een correcter woord!

Verdorie zeg, dat is kweetniet hoe erg. Kan men vanuit de VN geen soort Deltaplan opzetten (want ik denk dat de financiën van dat eilandje niet echt je dat zijn om het zelf te bekostigen). Met de Nederlande know-how ter zake...

boer_bavo 17 februari 2004 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Verdorie zeg, dat is kweetniet hoe erg. Kan men vanuit de VN geen soort Deltaplan opzetten (want ik denk dat de financiën van dat eilandje niet echt je dat zijn om het zelf te bekostigen). Met de Nederlande know-how ter zake...

Waarom zoveel geld verspillen? Ik denk dat ze beter ergens anders onderdak krijgen. Met een fractie van dat eerste bedrag kunnen ze daarmee waarschijnlijk een veel beter leven opbouwen.

Nr.10 17 februari 2004 23:23

Was Tuvalu niet het landje met de lucratieve domeinnaam .tv :)

Pelgrim 18 februari 2004 10:39

Ik was onlangs nog aan het overwegen om een nieuwe staat te stichten op een platform in de stille oceaan, maar als de zee inderdaad gaat stijgen, zal ik het maar laten zeker?

RomeoAvioli 18 februari 2004 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10

Sure, maar net als .nu, .to, .vu en andere Stille Oceaan gaat de winst voor een groot deel naar de uitbater. Hebben ze stroom en Internet-toegang op Tulalu en co ?

filosoof 18 februari 2004 16:30

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim

Tuvalu is geen armeluizen land: één der minder bekende fiscale paradijzen van deze wereld...Google maar eens <tuval> en <paradis fiscal> :lol:

filosoof 18 februari 2004 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RomeoAvioli
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10

Sure, maar net als .nu, .to, .vu en andere Stille Oceaan gaat de winst voor een groot deel naar de uitbater. Hebben ze stroom en Internet-toegang op Tulalu en co ?

Eén van de minder bekende (fiscale) paradijzen in deze wereld: google maar eens tuvalu, paradis, fiscal
:wink:

Tantist 18 februari 2004 19:56

(quote hersteld)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:

Tuvalu is geen armeluizen land: één der minder bekende fiscale paradijzen van deze wereld...Google maar eens <tuval> en <paradis fiscal> :lol:

Ik heb het eens opgezocht, en niet op Google, maar op het CIA Factbook.

Hun BNP bedraagt 12,2 miljoen dollar, hun BNP per hoofd 1100 dollar. Ter vergelijking: in Nederland -wegens Deltawerken en landwinning vergelijk is het hiermee- is dat 437,8 MILJARD dollar, en 27200 dollar per hoofd. Hun BNP per hoofd is te vergelijken met dat van straatarme Afrikaanse landen als Tsjaad, Burkina Faso, Mozambique en Kenia. Hun BNP zelf staat op de derde laatste plaats in de wereld, enkel gevolg door Niue en Tokelau.

Uw opmerking over het fiscale paradijs is dus waardeloos, want als je dat kwantitatief bekijkt, zijn ze straatarm.

boer_bavo 18 februari 2004 20:10

Je wordt geen fiscaal paradijs in de Zuidzee als je door het te zijn rijk wordt. Want dan moet je taksen heffen.

filosoof 18 februari 2004 20:14

Citaat:

(quote hersteld)

Citaat:

Hun BNP bedraagt 12,2 miljoen dollar, hun BNP per hoofd 1100 dollar. Ter vergelijking: in Nederland -wegens Deltawerken en landwinning vergelijk is het hiermee- is dat 437,8 MILJARD dollar, en 27200 dollar per hoofd. Hun BNP per hoofd is te vergelijken met dat van straatarme Afrikaanse landen als Tsjaad, Burkina Faso, Mozambique en Kenia. Hun BNP zelf staat op de derde laatste plaats in de wereld, enkel gevolg door Niue en Tokelau.

Uw opmerking over het fiscale paradijs is dus waardeloos, want als je dat kwantitatief bekijkt, zijn ze straatarm.

Juridisch is het een fiscaal paradijs en wordt het ook als dusdanig gebruikt
De mensen zijn er arm, de banken niet, zoals op Vanuatu en de Bahamas...

filosoof 18 februari 2004 20:16

Citaat:

Citaat:

(quote hersteld)

De mensen zijn er arm, de banken niet, zoals op Vanuatu en de Bahamas... evenals Liberia en Nigeria

Tantist 18 februari 2004 20:41

(quote hersteld, het is de bedoeling

Citaat:

De mensen zijn er arm, de banken niet, zoals op Vanuatu en de Bahamas... evenals Liberia en Nigeria

Dat klinkt al heel wat anders dan je originele uitspraak:

Citaat:

Tuvalu is geen armeluizen land
En kun je die rijkdom dan kwantificeren (want daar vind ik geen cijfers over), en deze legaal aanwenden (dus niet via roof) om een kostelijk project te financieren? Ik dacht het niet... Maar u kan nog altijd mijn ongelijk bewijzen.

Neenee, Tuvalu heeft hulp nodig, het kan zichzelf niet redden.

filosoof 18 februari 2004 21:08

Citaat:

(quote hersteld, het is de bedoeling

Citaat:

Dat klinkt al heel wat anders dan je originele uitspraak:

Citaat:

Tuvalu is geen armeluizen land
En kun je die rijkdom dan kwantificeren (want daar vind ik geen cijfers over), en deze legaal aanwenden (dus niet via roof) om een kostelijk project te financieren? Ik dacht het niet... Maar u kan nog altijd mijn ongelijk bewijzen.

Neenee, Tuvalu heeft hulp nodig, het kan zichzelf niet redden.

Het is maar weer een van de vele landen die wel rijk zijn, maar waar de rijkdom niet eerlijk verdeeld is.. D�*t zou misschien vlug iets oplossen...
Dunbevolkte eilanden genoeg in de geburen, en de banken zouden misschien :?:

Tantist 18 februari 2004 21:11

Kunt u de omzet van dat landje kwantificeren heb ik gevraagd?

filosoof 18 februari 2004 23:02

Citaat:

de omzet quantificeren van een fiscaal paradijsje??
4 notarissen, 7 banken en een copra plantage? :idea: Of het dubbel?? :lol: D�*t moet je eens aan de banken ginds vragen: de omzet van de copraplantage zullen ze je wel mededelen..:lol :lol: :lol: Die van de chinese minisupermarkt ook misschien :lol: die van de banken:?:

Tantist 18 februari 2004 23:03

Citaat:

Citaat:

4 notarissen, 7 banken en een copra plantage? :idea: Of het dubbel?? :lol: moet je eens aan de banken ginds vragen: de omzet van de copraplantage zullen ze je wel mededelen..:lol :lol: :lol: Die van de chinese minisupermarkt ook misschien :lol:

Uw vele smileys kunnen dus niet verbergen dat u het niet weet, maar op basis van deze onbekende gegevens wel tot de conclusie komt dat het land bulkt van het geld.

filosoof 18 februari 2004 23:06

Citaat:

Citaat:

4 notarissen, 7 banken en een copra plantage? :idea: Of het dubbel?? :lol: moet je eens aan de banken ginds vragen: de omzet van de copraplantage zullen ze je wel mededelen..:lol :lol: :lol: Die van de chinese minisupermarkt ook misschien :lol:

Uw vele smileys kunnen dus niet verbergen dat u het niet weet, maar op basis van deze onbekende gegevens wel tot de conclusie komt dat het land bulkt van het geld.

Het land-zélf waarschijnlijk niet, maar de banken... Vraag eens bij Barclay's of bij HKSBC

Tantist 18 februari 2004 23:13

Waarom komt u dan tot die conclusie als u het niet weet? Is dat niet erg tendentieus?

Tantist 22 februari 2004 00:45

Citaat:

...

Juist ja... :twisted:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be