Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   NMBS nog steeds ambassadeur van de auto-industrie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94189)

Doki 2 september 2007 19:18

NMBS nog steeds ambassadeur van de auto-industrie
 
Dit weekend met de trein naar Namen geweest, en het was weer prijs : trein gemist door niet-werkende ticketautomaten, vertraging, geen informatie, enz. Enfin, business as usual.

Ik heb even de volgende vergelijking gemaakt :

Brussel-Namen met de AUTO :

- afstand = 57km
- duur = 56 min
- prijs per km = 0,15 eur
- gem. snelheid = 98km/u

TOTAAL prijs = 9,6 eur
TOTAAL duur = 56 min


Brussel-Namen met de TREIN :

- afstand = 57km
- duur = 113 min
- prijs = 0,146 eur
- gem. snelheid = 57km/u

TOTAAL prijs = 8,2 eur
TOTAAL duur = 1u 53min

Ik ben een grote fan van openbaar vervoer, maar als men mensen wil motiveren om de trein te nemen, dan moet er wel een zeker voordeel aan verbonden zijn. Ik ben er me van bewust dat de bovenstaande vergelijking gebaseerd is op een abnormale situatie, wegens de opgelopen vertraging, maar regelmatige gebruikers van de trein zullen kunnen getuigen dat die vertragingen eigenlijk dagelijkse kost zijn.

Nynorsk 2 september 2007 19:22

de belangrijkste voordelen lijken me dat je je auto niet moet parkeren en dat je mag drinken wat je wil.
Ik gebruik de trein ofwel voor lange afstanden die me te lastig zijn met de auto, ofwel voor de korte verbindingen zodat je niet met parkeerkosten en -problemen zit.

AdrianHealey 2 september 2007 19:31

Het openbaar vervoer ruled.

Mitgard 2 september 2007 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2898890)
Het openbaar vervoer ruled.

idd.
5 jaar wekelijks met de trein tussen antwerpen en hasselt gependeld.
nooit noemenswaardige problemen gehad.

maarja, ge hebt zo van die gespecialiseerde beroepsklagers en overheidsbedrijven zijn doorgaans hun favoriete doelwit.

Jan van den Berghe 2 september 2007 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2898915)
idd.
5 jaar wekelijks met de trein tussen antwerpen en hasselt gependeld.
nooit noemenswaardige problemen gehad.

Tja, wat verstaat u dan eigenlijk onder "noemenswaardige problemen"? Zelf heb ik een vijftal jaar gespoord en in die tijd talloze zaken meegemaakt gaande van gewone vertragingen waarbij ons, reizigers, niets werd gemeld tot treinen die, bij wijze van spreken, te midden van de velden door panne tot stilstand kwamen waarbij we een halfuur zonder enige informatie te wachten zaten en waarbij we tenslotte hoorden dat we moesten uitstappen; daarna moesten we te voet over het grind van de spoorbedding tot het dichtsbijzijnde station... Geen enkele maal hebben we mogen vernemen wat nu de oorzaak was van dat alles.

Als ik mijn ervaringen met de NMBS vergelijk met die met de DB, dan moet ik zeggen dat het wel heel negatief uitvalt voor de NMBS.

Naar principe ben ik evenwel een groot voorstander van openbaar vervoer, alleen moet het niet gezien worden als concurrend of vervangend maar wel als complementair. In het ene geval is openbaar vervoer wenselijk en nuttig, in een ander geval het persoonlijk vervoer.

Jan van den Berghe 2 september 2007 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doki (Bericht 2898845)
Dit weekend met de trein naar Namen geweest, en het was weer prijs : trein gemist door niet-werkende ticketautomaten, vertraging, geen informatie, enz. Enfin, business as usual.

Ach, de lijn Namen-Brussel lijdt wel meer onder die zaken. Al verschillende keren spoorde ik in het weekeinde naar Dinant (via Namen dus) en daarbij al meerdere keren meegemaakt dat een bepaalde trein gewoon werd afgeschaft, dat er grote vertragingen waren en dat daardoor de aansluitingen werden gemist.

Mitgard 2 september 2007 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2898940)
Tja, wat verstaat u dan eigenlijk onder "noemenswaardige problemen"? Zelf heb ik een vijftal jaar gespoord en in die tijd talloze zaken meegemaakt gaande van gewone vertragingen waarbij ons, reizigers, niets werd gemeld tot treinen die, bij wijze van spreken, te midden van de velden door panne tot stilstand kwamen waarbij we een halfuur zonder enige informatie te wachten zaten en waarbij we tenslotte hoorden dat we moesten uitstappen; daarna moesten we te voet over het grind van de spoorbedding tot het dichtsbijzijnde station...


heb ik ook al meegemaakt.
was dat nu zo'n ramp? hing er misschien zand aan je schoenen?
wat kunnen sommigen toch weinig verdragen...


Citaat:

Geen enkele maal hebben we mogen vernemen wat nu de oorzaak was van dat alles.
indien het om een zelfmoord gaat zijn ze doorgaans karig met commentaar.
panne, zelfmoord, obstakel... zijn ook dingen waar de nmbs zelf weinig aan kan doen hé.
beetje gemakkelijk om daar kritiek op te geven.

Citaat:

Naar principe ben ik evenwel een groot voorstander van openbaar vervoer, alleen moet het niet gezien worden als concurrend of vervangend maar wel als complementair. In het ene geval is openbaar vervoer wenselijk en nuttig, in een ander geval het persoonlijk vervoer.
u wil misschien dat het openbaar vervoer alleen op UW wensen wordt afgestemd?

Jan van den Berghe 2 september 2007 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2898966)
heb ik ook al meegemaakt.
was dat nu zo'n ramp? hing er misschien zand aan je schoenen?
wat kunnen sommigen toch weinig verdragen...

Dit gaat niet om de vraag of dit rampzalig is of het misschien niet te verdragen valt, maar wel of dit "noemenswaardige problemen" zijn. Welnu, dat zijn ze wel.

En de NMBS is dat stilaan ook gaan beseffen. Vandaar ook haar regerling voor de terugbetaling, omdat ze beseft dat dit ergernis bij de klanten veroorzaakt.

U zult er ook niet met akkoord gaan dat uw garagist u een wagen aflevert die om de haverklap in panne staat of die, ondanks de belofte, niet de vereiste snelheid haalt.

Jan van den Berghe 2 september 2007 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2898966)
indien het om een zelfmoord gaat zijn ze doorgaans karig met commentaar.
panne, zelfmoord, obstakel... zijn ook dingen waar de nmbs zelf weinig aan kan doen hé.
beetje gemakkelijk om daar kritiek op te geven.

Nadien heb ik vernomen, via iemand die op de remise van Oostende werkt, dat het ging om een louter technisch probleem in het motorblok van het rijtuig. Dat lijkt me niet onmiddellijk iets wat "geheim" moest worden gehouden. Niet dat we de details moeten weten, maar ieder bedrijf dat goed wil communiceren informeert haar klanten.

Jan van den Berghe 2 september 2007 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2898966)
u wil misschien dat het openbaar vervoer alleen op UW wensen wordt afgestemd?

Wat heeft dit onzinnig commentaar met mijn besluit te maken? Arme jongen, u schijnt niet door te dringen tot wat er eigenlijk gezegd werd.

Doki 2 september 2007 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2898940)
Tja, wat verstaat u dan eigenlijk onder "noemenswaardige problemen"? Zelf heb ik een vijftal jaar gespoord en in die tijd talloze zaken meegemaakt gaande van gewone vertragingen waarbij ons, reizigers, niets werd gemeld tot treinen die, bij wijze van spreken, te midden van de velden door panne tot stilstand kwamen waarbij we een halfuur zonder enige informatie te wachten zaten en waarbij we tenslotte hoorden dat we moesten uitstappen; daarna moesten we te voet over het grind van de spoorbedding tot het dichtsbijzijnde station... Geen enkele maal hebben we mogen vernemen wat nu de oorzaak was van dat alles.

Als ik mijn ervaringen met de NMBS vergelijk met die met de DB, dan moet ik zeggen dat het wel heel negatief uitvalt voor de NMBS.

Naar principe ben ik evenwel een groot voorstander van openbaar vervoer, alleen moet het niet gezien worden als concurrend of vervangend maar wel als complementair. In het ene geval is openbaar vervoer wenselijk en nuttig, in een ander geval het persoonlijk vervoer.

Ik ben in principe akkoord met het idee dat openbaar vervoer complementair en niet in concurrentie met de auto moet worden gepositioneerd, maar dit wil volgens mij zeggen dat de auto vooral moet worden ingezet voor verbindingen waar geen volwaardig alternatief met openbaar vervoer voor bestaat, wegens te weinig rendabel. Op de lijn Brussel-Namen bestaat een hoogwaardige spoorinfrastructuur (het station Namen is zelfs splinternieuw), die gewoon vraagt om ordentelijk gebruikt te worden, en die op die lijn wel degelijk met de auto zou kunnen concurreren.

Mitgard 2 september 2007 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2898978)
Wat heeft dit onzinnig commentaar met mijn besluit te maken? Arme jongen, u schijnt niet door te dringen tot wat er eigenlijk gezegd werd.

ik dring maar al te goed door tot wat je zegt.
ge moet uzelf niet overschatten. zo ondoordringbaar zijn uw boodschappen echt niet.

Tavek 2 september 2007 22:34

Van stad naar stad is de trein vaak het snelste en het goedkoopste (In nederland toch als je met een voordeelurenabbo reist). Maar de auto is zoveel makkellijker: je vertrekt wanneer je wilt, je hebt deur tot deur vervoer, je kan op plekken komen waar geen openbaar vervoer is (afgelegen industrie terreinen...)....

Mambo 2 september 2007 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2898915)
idd.
5 jaar wekelijks met de trein tussen antwerpen en hasselt gependeld.
nooit noemenswaardige problemen gehad.

maarja, ge hebt zo van die gespecialiseerde beroepsklagers en overheidsbedrijven zijn doorgaans hun favoriete doelwit.

Ik heb destijds tijdens mijn militaire activiteiten zo af en toe eens met een overstap van antwerpen naar leopoldsburg en vandaar naar kleine brogel moeten begeven en dat was echt een uithoudingsbeproeving.

Voor mij nooit meer.


Maar naar de zoo van antwerpen ga ik graag eens met de trein. :lol:

En ik zou best eens naar zuid frankrijk willen met de tgv.

Jan van den Berghe 3 september 2007 05:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2899182)
ik dring maar al te goed door tot wat je zegt.
ge moet uzelf niet overschatten. zo ondoordringbaar zijn uw boodschappen echt niet.

Nochtans toonde u met uw opmerking als reactie op...

Citaat:

Naar principe ben ik evenwel een groot voorstander van openbaar vervoer, alleen moet het niet gezien worden als concurrend of vervangend maar wel als complementair. In het ene geval is openbaar vervoer wenselijk en nuttig, in een ander geval het persoonlijk vervoer.
... dat u geenszins begreep waarover ik het eigenlijk had.

Of kunt u mij het eens wat nader uitleggen? Oei, dat zal waarschijnlijk iets te moeilijk zijn!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be