![]() |
Afrikaans: taal of dialect van het Nederlands?
We weten allemaal dat (helaas) Afrikaans is herkend als taal, toch betwijfel ik mij ten zeerste of Afrikaans nu echt wel een taal is.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() U ziet hier dat sommige dialecten, waaronder het Limburgs, Gronings en Frans-Vlaams meer afwijken van de Nederlandse standardtaal als Afrikaans. Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() Daarom: "Is Afrikaans voor u nu toch een taal of beschouwt u het als een dialect van het Nederlands?" ![]() |
Citaat:
Bokmaal Noors en Deens zijn heel sterk met elkaar verwant, zodanig dat beide taalgroepen elkaar begrijpen en ook de respectievelijke geschreven vormen begrijpen. Toch beschouwen beide taalgroepen hun eigen "idioom" als een aparte taal. Walliserduits en Standaardduits verschillen bijna dag en nacht, zodanig dat de onderlinge verstaanbaarheid gewoon niet mogelijk is. Toch zien de Wallisers zich als Duitstaligen en het dialect dat ze spreken als een plaatselijk Duits. In de vorige eeuw zagen Duitse taalkundigen het Nederlands graag als een dialect van het Duits. Toch beschouwen Vlamingen en Nederlanders dat niet op die manier. Conclusie: naar gelang de ideologische vooropstelling kan men Afrikaans zien als een taal of als een dialect. Alleen draait het niet om taalkundige criteria. |
Ik ben toch duidelijk niet de enige die Afrikaans als Nederlands beschouwt.:-)
|
Citaat:
|
nu ja, afrikaans is een dialect van nederlands, mr wel zodanig dat het eignelijk ook een apatr taal zou kunnen genoemd worden.
het fries heeft ook nederlandse invloeden, mr klinkt toch ook gans anders |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudnederlands Neen dus. |
Citaat:
|
Citaat:
|
In Polen bevindt zich ook nog een gebied waar het Vlaams en het Fries (met Poolse invloeden) zich gemengd hebben tot een soort taaltje.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een taal is een dialect met een leger..
Ik geloof dat de "officiële" afsplising van het Afrikaans van het Nederlands pas van 1922 dateert : voordien was de geschreven taal van de afrikaanssprekenden gewoon het Nederlands.. Het is overigens interessant te weten dat de kleurlingengemeenschap in Zuid-Afrika, die zich vanaf de 17de eeuw ontwikkelde hun aan het Nederlands verwante taal - met arabische letters schreven.. Ik liet me vertellen dat ten einde de japanse geschiedenis te bestuderen, vele janpanse historici Nederlands leren omdat er belangrijke bronnen over "hun feodale periode" inhet Nedrlands opgesteld zijn. Voor diegenen die in Taal in het algemeen & de laaglandse taalfamilie (Nederlands(*), Platduits, Fries, Laag-Schots, Noordengelse dialecten) geïntresserd is, is er een e-mailende groep mensen die taalnieuwtjes uitwisselen (Lowlands). Er bestaan verrassende gemeenschappelijke volks- en andere cultuuruitingen die vanuit onze gebieden (Nooordduitsland meegerekend) in de ganse wereld verspreid zijn . Wat ook merkwaardig is, is het grote aantal anderstaligen met soms verre "laaglandse voorouders" die de culturele band met enthoesiasme weer opnemen. (*) = Vlaams, Brabants, Limburgs, Zeelands, Saksisich, Hollands.. |
Citaat:
|
dialect, het heeft zich vermengt met andere talen
|
en direct zo'n heel bataljon vlaams-nationalistische schoolmeesterkes erbij om het eens fijntjes uit te leggen hoe het precies zit.
|
Volgens mij zijn er twee criteria die je hierbij kan hanteren:
- kun je elkaar mondeling/schriftelijk begrijpen als ieder in zijn eigen taal schrijft? Schriftelijk misschien wel, mondeling is - weet ik uit ervaring - toch niet zo gemakkelijk - is de grammatica hetzelfde (woordvolgorde, naamvallen, geslachten)? Er zijn geen geslachten voor substantieven en geen vervoegingen die afhangen van persoon of getal of geslacht. Op dat vlak zou je dan misschien kunnen zeggen dat Afrikaans versimpeld Nederland is, net zoals sommigen misschien zouden zeggen dat Nederlanders versimpeld Duits is. Maar je hebt wel die vreemde dubbele ontkenning?:? Citaat:
|
Citaat:
Naar spraakkunst en woordenschat verschillen de zuidelijke Italiaanse dialecten heel sterk van het Standaarditaliaans. Onderlinge begrijpbaarheid is dikwijls niet mogelijk. Toch zien de sprekers van deze dialecten hun "idioom" als behorend tot het Italiaans. Kortom, strikt taalkundige elementen zijn soms gewoon niet aan de orde om dit onderscheid te maken. |
Afrikaans is een dialect van het Nederlands dat louter door politieke redenen als een aparte taal beschouwd wordt. Afrikaans staat dichter bij het algemeen Nederlands dan West-Vlaams, Gronings en enkele Limburgse dialecten.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be