Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Reality check: 60% Vlamingen, 90% Walen, 73% Belgen wil géén splitsing (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94264)

C2C 4 september 2007 17:05

En dan nu een echte enquête: 60% Vlamingen, 90% Walen, 73% Belgen tégen splitsing

En dan nu een échte enquête, geen internet-polletje:

Citaat:

Meeste Belgen niet te vinden voor splitsing

di 04/09/07 - Ruim 70 procent van de Belgen vindt het een slechte zaak dat België zou worden gesplitst. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van het nieuwsprogramma Koppen. Opvallend meer Vlamingen dan Walen zien de splitsing wel zitten.

De mogelijke splitsing van het land komt de laatste tijd steeds vaker ter sprake. Toch ziet een grote meerderheid (73 procent) van de Belgen geen heil in een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonië.

Vooral de Walen willen het land bijeenhouden. Ruim 91 procent vindt een mogelijke splitsing een slechte zaak.

In Vlaanderen zijn heel wat meer voorstanders van de splitsing te vinden: net geen 40 procent van de ondervraagden ziet een boedelscheiding wel zitten.

Een koning of een president?

Als de wegen van Vlaanderen en Wallonië scheiden, is koning Albert II het best af in het zuiden van het land.

(Belga)

55,92 procent van de Walen ziet liever een koning aan het roer staan dan een president.

Vlaanderen zou wellicht naar een republiek evolueren: 61,64 procent wil een president aan het hoofd van een onafhankelijk Vlaanderen.

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...nland/1.176573

Het is nu aan de leden van het politics.be forum om na te gaan of ze wel weten waarover ze spreken.

De Belgen zijn helemaal niet te vinden voor een splitsing. Wie dat wel probeert te beweren heeft een probleem.

Eddy B 4 september 2007 17:09

En waarom is deze enquete dan zoveel meer waard dan die anderen? Een lachertje weeral C2C. Jij laat je lekker om de tuin leiden door de slinkse belgicistische vrt...
Raar dat men in al die enquetes die zo veelvuldig worden gehouden, nog nooit tot bij mij is geraakt om mij eneige vragen te stellen...

AdrianHealey 4 september 2007 17:10

Citaat:

De peiling werd afgenomen bij 1.000 mensen door Significant GfK in opdracht van het nieuwsmagazine Koppen.
Ik denk dat we dus van een foutmarge van +- 5% kunnen spreken. In het beste geval betekent dat dus 45% van de Vlamingen die het zelf wilt rooien. Het enige wat ze nog moeten doen is wachten op nog eens 85 dagen regeringsonderhandelingen.

C2C 4 september 2007 17:10

Reality check: 60% Vlamingen, 90% Walen, 73% Belgen wil géén splitsing

Geen internet-polletje deze keer, maar een echte enquête:
Citaat:

Meeste Belgen niet te vinden voor splitsing

di 04/09/07 - Ruim 70 procent van de Belgen vindt het een slechte zaak dat België zou worden gesplitst. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van het nieuwsprogramma Koppen. Opvallend meer Vlamingen dan Walen zien de splitsing wel zitten.

De mogelijke splitsing van het land komt de laatste tijd steeds vaker ter sprake. Toch ziet een grote meerderheid (73 procent) van de Belgen geen heil in een onafhankelijk Vlaanderen en Wallonië.

Vooral de Walen willen het land bijeenhouden. Ruim 91 procent vindt een mogelijke splitsing een slechte zaak.

In Vlaanderen zijn heel wat meer voorstanders van de splitsing te vinden: net geen 40 procent van de ondervraagden ziet een boedelscheiding wel zitten.

Een koning of een president?

Als de wegen van Vlaanderen en Wallonië scheiden, is koning Albert II het best af in het zuiden van het land.

(Belga)

55,92 procent van de Walen ziet liever een koning aan het roer staan dan een president.

Vlaanderen zou wellicht naar een republiek evolueren: 61,64 procent wil een president aan het hoofd van een onafhankelijk Vlaanderen.

Dus mensen, nu ziet ge de realiteit. Die verschilt behoorlijk van wat sommigen hier denken.

De Belgen steunen een splitsing helemaal niet.

t' Is maar dat ge het weet.

AdrianHealey 4 september 2007 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2902915)
En waarom is deze enquete dan zoveel meer waard dan die anderen? Een lachertje weeral C2C. Jij laat je lekker om de tuin leiden door de slinkse belgicistische vrt...

Omdat 95% van alle 'enquetes' op dit forum interpolls zijn.

Citaat:

Raar dat men in al die enquetes die zo veelvuldig worden gehouden, nog nooit tot bij mij is geraakt om mij eneige vragen te stellen...
Als er slechts 1 000 mensen werden ondervraagd...

baseballpolitieker 4 september 2007 17:11

Over die 10% van enkele weken geleden wordt precies niet meer gesproken!:rofl:

En zoveel voor een president is ook een goed teken!

C2C 4 september 2007 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2902915)

Ach, een internet-polletje is altijd volstrekt onbetrouwbaar en voldoet allerminst aan de meest basale regels van de statistiek en de survey-techniek.

Deze poll is wél wetenschappelijk.

En nu ziet ge dus duidelijk: de Belgen steunen helemaal geen splitsing.

Maar ik wil u in uw wereld laten hoor, geen probleem.

C2C 4 september 2007 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2902917)
Ik denk dat we dus van een foutmarge van +- 5% kunnen spreken. In het beste geval betekent dat dus 45% van de Vlamingen die het zelf wilt rooien. Het enige wat ze nog moeten doen is wachten op nog eens 85 dagen regeringsonderhandelingen.

Inderdaad, en met dezelfde foutenmarge kunnen we ook hebben:

-65% Vlamingen tégen
-95% Walen tégen
-75% Belgen tégen

Het feit blijft gewoon overduidelijk: een ruime meerderheid van onze landgenoten is helemaal niet geïnteresseerd in separatistisch radicalisme.

't Is maar dat ge het weet.

Jeronimo 4 september 2007 17:14

60-40, al een vrij positieve verhouding vind ik. Dit bewijst toch maar eens dat Vlaams-Nationalisten geen marginaal groepje zijn.

Zelfs de meerderheid van de Belgen is blijkbaar voor een republiek. Waar wachten we op om Albert af te zetten? ;-)

AdrianHealey 4 september 2007 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2902942)

-65% Vlamingen tégen
-95% Walen tégen
-75% Belgen tégen

Uhu.

Citaat:

Het feit blijft gewoon overduidelijk: een ruime meerderheid van onze landgenoten is helemaal niet geïnteresseerd in separatistisch radicalisme.
65 tegenover 35 is vrij veel meer.
Maar 35 is wel een pak meer dan een paar jaar geleden.

Citaat:

Ik wist het al.

Cunning linguist 4 september 2007 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2902919)
Geen internet-polletje deze keer, maar een echte enquête:

Dus mensen, nu ziet ge de realiteit. Die verschilt behoorlijk van wat sommigen hier denken.

De Belgen steunen een splitsing helemaal niet.

t' Is maar dat ge het weet.

Ruim 70% Oekrainers had de onafhankelijkheid niet gesteund nog maar enkele maanden voordat iets van 80% zich wel voor de onafhankelijkheid uitsprak in een referendum. Het tij kan snel keren. Vooral als de Franstaligen nog een poos hun poot stijf blijven houden.

Jazeker 4 september 2007 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2902929)
Ach, een internet-polletje is altijd volstrekt onbetrouwbaar en voldoet allerminst aan de meest basale regels van de statistiek en de survey-techniek.

Deze poll is wél wetenschappelijk.

Je bent het bewijs er vergeten bijzetten.

Eddy B 4 september 2007 17:16

Als er iets duidelijk is de laatste tijd, is dat er meer en meer Vlamingen gewonnen zijn voor een splitsing. Van die prutspoll van 1000 mensen zouden we moeten afleiden dat dit niet zo is?
Je weet jouw intelligentie toch wel echt goed te verstoppen hoor...

Zwartengeel 4 september 2007 17:17

Is de communautaire crisis dan van de baan? Hebben we al een regering? Een half jaar terug kwam een zogezegde objectieve peiling nog tot 90% Belgisch-gezinden, terwijl volgens deze peiling al 40% van de Vlamingen pro-splitsing is. Geeft deze momentopname dan een vaststaand en definitief oordeel? Ik dacht het niet. Laat de regeringsvorming nog wat langer aanslepen en het aantal separatisten zal nog wat gegroeid zijn.

C2C 4 september 2007 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2902949)
Ik wist het al.

Proficiat, dat kan niet gezegd worden van de meeste van onze forumgenoten, die nog altijd liggen te ijlen en denken dat ze veel steun hebben. Het blijft een groepje marginalen.

Jazeker 4 september 2007 17:17

In elk geval, 40% pro separatisme is natuurlijk een prachtig en ongezien resultaat. Laat die formatie nog maar een jaar duren. :cheer:

AdrianHealey 4 september 2007 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2902956)
Als er iets duidelijk is de laatste tijd, is dat er meer en meer Vlamingen gewonnen zijn voor een splitsing. Van die prutspoll van 1000 mensen zouden we moeten afleiden dat dit niet zo is?

Neen; je moet afleiden dat het wel zo is. Als je dat niet door hebt, ben je toch ook maar slecht in het interpreteren van cijfers, hoor. :/

Citaat:

Je weet jouw intelligentie toch wel echt goed te verstoppen hoor...
Wel...

baseballpolitieker 4 september 2007 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2902942)

-65% Vlamingen tégen
-95% Walen tégen
-75% Belgen tégen

Jij bent echt in bochten aan het wringen, we kunnen ook evengoed hebben, 55% Vlamingen tegen eh. En dat is heel duidelijk eh bij een peiling.

AdrianHealey 4 september 2007 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2902964)
Proficiat, dat kan niet gezegd worden van de meeste van onze forumgenoten, die nog altijd liggen te ijlen en denken dat ze veel steun hebben. Het blijft een groepje marginalen.

Ik vind 35% van de Vlaamse bevolking geen 'groep marginalen'.
Ik vind dat een vrij significante hoeveelheid mensen.

DebianFox 4 september 2007 17:20

Zo'n onnozele enquête betekent niets, het heeft geen enkele correcte waarde. C2C, al eens gehoord van representatiteitstest via x2-test?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be