Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Opwarming hertekent atlas (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94311)

Ambiorix 5 september 2007 10:48

Opwarming hertekent atlas

Nergens zijn de gevolgen van de opwarming van de aarde beter te zien dan in de nieuwe Times World Atlas die pas is voorgesteld.
Op luchtfoto's en kaarten is te zien hoe meren opdrogen (het meer van Tsjaad), eeuwige sneeuw verdwijnt (op de Kilimanjaro) of de zee terrein wint op het land. Het Tsjaadmeer bijvoorbeeld, dat zich vroeger over het grondgebied van Tsjaad, Kameroen en Nigeria uitstrekte (foto links) is nu voor 95 procent opgedroogd (foto rechts).

In de atlas is ook te zien hoe de kustlijn van Bangladesh flink breder is geworden. Kleine koraaleilandjes in de Stille Oceaan zoals Tokelau of Tuvalu dreigen helemaal verzwolgen te worden door de wassende oceaan en bepaalde delen van de Coloradorivier in de Verenigde Staten of de Tigris in Irak staan 's zomers helemaal droog.

Bron: het Volk online

------------

maar 't zijn allemaal fabeltjes hé.. die vuile zakkenvullers-wetenschappers toch.

Pieke 5 september 2007 10:53

allee, het tweede topic al hierover

Pieke 5 september 2007 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2904246)

Nergens zijn de gevolgen van de opwarming van de aarde beter te zien dan in de nieuwe Times World Atlas die pas is voorgesteld.
Op luchtfoto's en kaarten is te zien hoe meren opdrogen (het meer van Tsjaad), eeuwige sneeuw verdwijnt (op de Kilimanjaro) of de zee terrein wint op het land. Het Tsjaadmeer bijvoorbeeld, dat zich vroeger over het grondgebied van Tsjaad, Kameroen en Nigeria uitstrekte (foto links) is nu voor 95 procent opgedroogd (foto rechts).

In de atlas is ook te zien hoe de kustlijn van Bangladesh flink breder is geworden. Kleine koraaleilandjes in de Stille Oceaan zoals Tokelau of Tuvalu dreigen helemaal verzwolgen te worden door de wassende oceaan en bepaalde delen van de Coloradorivier in de Verenigde Staten of de Tigris in Irak staan 's zomers helemaal droog.

Bron: het Volk online

------------

maar 't zijn allemaal fabeltjes hé.. die vuile zakkenvullers-wetenschappers toch.

Kilimanjaro nog steeds linken aan de opwarming is gewoon een leugen.

Het opdrogen van Lake Chad toewijden aan de opwarming is een oversimplificatie. Je vergeet:
Citaat:

This is due to reduced rainfall combined with greatly increased amounts of irrigation water being drawn from the lake and the rivers which feed it
en
Citaat:

It nearly dried out in 1908 and again in 1984.

Ambiorix 5 september 2007 13:17

en gletsjers?

Groentje-18 5 september 2007 13:47

Mja, in ieder geval: we zijn niet zo goed bezig. :( :?

En ik ben blij dat ik niet de enigste ben die zulke nieuwsberichten markant genoeg vindt om er een topic over te openen.
De rest lijkt er al lang niet meer geïnteresseerd in/ verwonderd over ... maar er zijn sommige dingen waaraan je niet m�*g wennen... :(

alberto 5 september 2007 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 2904703)
Mja, in ieder geval: we zijn niet zo goed bezig. :( :?

En ik ben blij dat ik niet de enigste ben die zulke nieuwsberichten markant genoeg vindt om er een topic over te openen.
De rest lijkt er al lang niet meer geïnteresseerd in/ verwonderd over ... maar er zijn sommige dingen waaraan je niet m�*g wennen... :(

Mss kan je er toch maar beter aan wennen dat de wereld veranderd, wat de oorzaak ook is, bij mijn weten is de wereld nog nooit hetzelfde gebleven, ijstijden komen en gaan, de opwarmingen ook.

Pieke 5 september 2007 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2904625)
en gletsjers?

wat is er met gletsjers

Groentje-18 5 september 2007 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 2905208)
Mss kan je er toch maar beter aan wennen dat de wereld veranderd, wat de oorzaak ook is, bij mijn weten is de wereld nog nooit hetzelfde gebleven, ijstijden komen en gaan, de opwarmingen ook.

Ja, maar denk je ook zo als jij ziek bent?

Ik ga ervan uit dat een boel mensen liever 1. nog een heel tijdje leeft
2. zo probleemloos mogelijk in de mate van het mogelijke leeft.

alberto 6 september 2007 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 2905799)
Ja, maar denk je ook zo als jij ziek bent?

Ziek zijn hoort bij het leven zoals klimaatsveranderingen horen bij de aarde.
Citaat:

Ik ga ervan uit dat een boel mensen liever 1. nog een heel tijdje leeft
2. zo probleemloos mogelijk in de mate van het mogelijke leeft.
Natuurlijk daar heb je gelijk in, maar de natuur (aarde/klimaat) beslist soms anders.

maddox 6 september 2007 16:05

De uitdroging van het Aral meer, het Tjaad Meer , de Tigris en Colorado, zijn allemaal het resultaat van de bevolkingsdruk en grootheidswaanzinnige ingrepen.

Niks opwarming.

Ratzo 2 oktober 2007 08:46

Citaat:

...eeuwige sneeuw verdwijnt (op de Kilimanjaro)
------------

Die sneeuw op mount Kilimanjaro is al meer dan 100 jaar aan het afsmelten. Sinds het einde van de wereldwijde koude periode in de middeleeuwen (Maunder minimum) schuift de sneeuwgrens op.

Dat is zeker niet bij alle gletsjers in de wereld het geval. Er zijn er ook die flink aangroeien. Dat heeft vooral met de aanvoer van neerslag ter plaatse te maken en is dus geen wereldwijd fenomeen.

Dat het smelten van de sneeuw op Kilimanjaro in snel tempo verdergaat is vooral het gevolg van de ontbossing aan de voet van deze vulkaan. Kale grond houdt meer warmte vast dan begroeide grond. Warme lucht stijgt langs de flanken van de berg op, vandaar...

Dat is dus wél de schuld van de mens... Maar met een andere oorzaak, nl. de ontbossing van het regenwoud. Een probleem dat véél erger is voor het milieu dan CO2 uitstoot: het definitief verdwijnen van biotopen en soorten.

(Toch zal er steeds sneeuw op de top blijven liggen want de temperatuur is daar -5 tot -7°C.)

Morduk 2 oktober 2007 12:22

:cheer:

De Morduk atlas fabriek staat in de steigers.

Dycore 3 oktober 2007 12:56

Citaat:

Misschien tijd om uw heilige geloof in de mensheid opzij te zetten.

Groentje-18 4 oktober 2007 16:28

Kan je dat een beetje verder expliciteren aub?

Pieke 4 oktober 2007 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 2975776)
Kan je dat een beetje verder expliciteren aub?

mensen zijn de ergste parasietensoort en verdienen het eigenlijk niet om te overleven. Zoiets vermoed ik

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be