Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wat zou er gebeuren als Albert II nu zou sterven? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94329)

Montalcino 5 september 2007 14:07

Wat zou er gebeuren als Albert II nu zou sterven?

Prins Filip wordt algemeen niet al te bekwaam geacht om de kroon te dragen. "Hij kan het niet" blijft hem achtervolgen. Hoewel Albert veel minder talentvol zijn rol speelt als zijn broer wijlen koning Boudewijn, kan hij de meubelen alsnog goed redden.

De koning sukkelt echter met zijn gezondheid. Wat zou er gebeuren met het land moest hij komen te overlijden (door ziekte of door een losgeslagen extremist)?

Anna List 5 september 2007 14:08

hij zou begraven worden.

Montalcino 5 september 2007 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2904748)
hij zou begraven worden.

Om andere slimme mensen te vlug af te zijn: met het land! Dat had ik er eerst niet bij gezet.

vlijmscherp 5 september 2007 14:11

Filip zal wel koning worden, wat de gevolgen zijn, is iets anders.

Anna List 5 september 2007 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2904754)
Om andere slimme mensen te vlug af te zijn: met het land! Dat had ik er eerst niet bij gezet.

dat zou verder beploegd worden ;-) flauw hé

me dunkt zou men terug een circus op gang trekken zoals bij Boudewijn, alleen nu zou nog duidelijker worden dat dat een Franstalige bedoening is ...

maar vlamingen kennende zou het nét de terughoudendheid kunnen teweeg brengen die 't voortbestaan van België zou redden ... voor een tiental jaar ... Filip zal nadien wel voor de nodige ontoelaatbare controverse zorgen wsl

Gargamel 5 september 2007 15:13

Moest............

Dan zijn we van die koekendoos uit de middeleeuwen verlost.Want dat stuk ongeluk Filiberke de stoere is niks waard.Een dwaas ventje dat denkt van de wereld te zijn:-P

HAMC 5 september 2007 16:10

Citaat:

Wat zou er gebeuren als Albert II nu zou sterven?
Dan krijgen we een staatsbegrafenis met een cirkus errond zoals nog noot vertoond is. Alle superbelgen komen ons hier dan vertellen dat Flipke de beste koning is ooit.

Ik hoop alleen maar dat ze niet zoals met Elvis al zijn films terug gaan geven.

maddox 5 september 2007 16:15

In het "beste geval" word een of andere verre neef de regent totdat Elizabeth I rijp is voor de troon.

Den Ardennees 5 september 2007 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2904756)
Filip zal wel koning worden, wat de gevolgen zijn, is iets anders.

Ik ben daar niet zo ongerust over. Indien hij het inderdaad niet kan, dan wordt de grondwet aangepast en krijgt hij nog enkel een puur ceremoniële functie. Simple as that.

evilbu 5 september 2007 16:16

De vorige koning is gestorven in 1993, het jaar waarin België officeel federaal werd.

Dus eh...

alberto 5 september 2007 17:25

Volgens mij worden we dan overgenomen door Gaz de France/Suez.

Eerlijk, ik weet het niet,Filip lijkt mij niet bekwaam of dat het iets uitmaakt dat weet ik niet,
ik gok op Astrid als koningin.

Fieseler 5 september 2007 17:29

Er zouden terug stemmen opgaan om den Berre heilig te verklaren...

manta 5 september 2007 18:02

Effe vraagje tussendoor ...
Hoe en door wie zou flippeke beëdigd worden ???:?

solidarnosc 5 september 2007 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 2905244)
Effe vraagje tussendoor ...
Hoe en door wie zou flippeke beëdigd worden ???:?

Het parlement?

Abba Kovner 5 september 2007 18:27

Mijn verwachting is dan dat Prins Amedeo koning zal worden. Amedeo is het oudste kleinkind van Albert II en Paola, en eerste kind en zoon van prinses Astrid en Lorenz. Hij werd geboren op 21 februari 1986 en is ruim eenentwintig jaar oud. Zo wordt dan de omstreden opvolging door Filip vermeden. http://mirjamvanginkel.nl/oranje/buit/belgie5.jpg

vulpes 5 september 2007 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner (Bericht 2905298)
Mijn verwachting is dan dat Prins Amedeo koning zal worden. Amedeo is het oudste kleinkind van Albert II en Paola, en eerste kind en zoon van prinses Astrid en Lorenz. Hij werd geboren op 21 februari 1986 en is ruim eenentwintig jaar oud. Zo wordt dan de omstreden opvolging door Filip vermeden. http://mirjamvanginkel.nl/oranje/buit/belgie5.jpg

mmhh.. dan zouden er wel verschillende mensen troonsafstand moeten doen... en wat met de centen die men daardoor misloopt?

daiwa 5 september 2007 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 2905176)
Er zouden terug stemmen opgaan om den Berre heilig te verklaren...

Dat zou nogal moeilijk liggen voor iemand die zo lang naast de pot heeft gepist.

manta 5 september 2007 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 2905268)
Het parlement?

Mja ... Maar ik vind het nu niet direkt ...
Moet er geen meerderheid van het parlement een vorm van goedkeuring geven ???
Uit wiki (gemakshalve) :
Citaat:

Leopold was de eerste Koning der Belgen omdat zij hem zelf hun kroon hadden aanboden. Dit heeft nog steeds gevolgen. De Koning der Belgen wordt koning bij de gratie van zijn landgenoten, niet bij de gratie Gods. De koning staat daarmee niet boven België, vandaar dat de koning spreekt over landgenoten en niet over onderdanen. De Koning der Belgen neemt de troon in bezit nadat hij de Belgen heeft beloofd dat hij de onafhankelijkheid zal handhaven. Deze troon is van de Belgen en niet van de koning in persoon, hij mag de troon gebruiken van de Belgen in ruil voor zijn eed. De koning moet aan zijn landgenoten, vertegenwoordigd in het parlement, verantwoording afleggen. De macht is namelijk van het volk en niet omgekeerd. Uiteraard moet de koning neutraal zijn, hij fungeert als een soort scheidsrechter. Hij kan geen contracten afsluiten in zijn naam, zelfs niet privé.
En het volk wordt toch vertegenwoordigd door het parlement ?
Dan zou dan betekenen dat indien er een meerderheid in het parlement TEGEN een koning is , er geen nieuwe kan komen ...
Of zit ik er naast ???

Eddy B 5 september 2007 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2904754)

Inderdaad. De kans is groot dat samen met hem, ook het land wordt begraven :lol:

(NOG niet alles voorzien he :) )

Eddy B 5 september 2007 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner (Bericht 2905298)

Zal moeilijk kunnen. flupke zal zeker koniong willen worden, dus die doet géén troonsafstand. Er wachten ons dus nog grappige tijden met het koningshuis :lol:

Toen den bert bibber koning ging worden, verwachtte iedereen dat hij slechts een overgangskoning zou zijn, en dat zijn zoon het snel zou overnemen. De realiteit is wel totaal anders gebleken, en maar goed ook voor hen... wat zouden ze beschaamd geweest zijn... nee, bert bibber kan maar beter dood zijn als 't zeuneke overpakt, anders sterft die toch binnen de week van nen attack :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be