Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hoeveel percent belastingen betaalt u? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94376)

Montalcino 6 september 2007 10:06

Hoeveel percent belastingen betaalt u?

België is een eigenaardig land. Enerzijds betalen we enorm veel belastingen, anderzijds is het voor bepaalde gevallen een fiscaal paradijs.

Maar wat betaalt u aan belastingen en sociale bijdragen? Voor de duidelijkheid: niet enkel je eigen persoon, maar van je hele gezin met je partner bij (want er is zo iets als een huwelijksquotiënt) en eventueel je vennootschap.

Dus:

uw nettoloon + partners nettoloon ( + vennootschapsnettowinst)
gedeeld door
uw brutoloon + partners brutoloon ( + vennootschapsbrutowinst)

Dan 100 min dat getal.

proxy2222 6 september 2007 11:24

Ik heb meer dan 80 % gestemd:

50% personenbelasting
21% BTW
Minstens 9% op accijnzen en tientallen allerhande belastingen (milieu, roerende VH, onroerende VH, bijdrage zorgverzekering, ... enz enz)

Hier worden we uitgemolken dat het niet meer schoon is.

AdrianHealey 6 september 2007 11:47

Gemiddeld gezien betaalt de rijkste 10% van de bevolking 43% belastingen.

Het is maar dat je het weet.

Pietje 6 september 2007 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2906432)

Klopt ! Sommigen beschouwen bijdragen voor de Sociale Zekerheid ook als belastingen.

AdrianHealey 6 september 2007 11:52

Wat me ook niet geheel onlogisch lijkt.

lombas 6 september 2007 11:53

Teveel. Veel teveel.

Andro 6 september 2007 11:56

28%

Desiderius 6 september 2007 11:59

per 31/12 2006 : 0 %

Saluut en de kost Belgique !

lombas 6 september 2007 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2906450)
per 31/12 2006 : 0 %

Saluut en de kost Belgique !

Hoe?

:-D

Anna List 6 september 2007 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2906234)
België is een eigenaardig land. Enerzijds betalen we enorm veel belastingen, anderzijds is het voor bepaalde gevallen een fiscaal paradijs.

Maar wat betaalt u aan belastingen en sociale bijdragen? Voor de duidelijkheid: niet enkel je eigen persoon, maar van je hele gezin met je partner bij (want er is zo iets als een huwelijksquotiënt) en eventueel je vennootschap.

Dus:

gedeeld door

Dan 100 min dat getal.

slechte berekeningsmethode hoor door fiscale optimalisatie trek ik (samen met mijn echtgenote) een equivalent van vier maanden netto loon terug ... met jou methode liggen we dan tegen de 40% aan ,
als ik dat bedrag dat ik jaarlijks terugbetaald krijg vd fiscus verreken, komen we iets onder de 20% uit

voorts natuurlijk akkoord met de mensen die al stelden dat je om de belastingsdruk te evalueren er eigenlijk de BTW, accijnzen, gemeente en provinciebelastingen, de milieubelasting en schandelijke successierechten moet bij nemen ...

Desiderius 6 september 2007 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2906457)
Hoe?

:-D

Alle bovenvermelde belastingen worden gevestigd op ingezetenen / werknemers in België; sinds 31/12 2006 ben ik geen ingezetene meer.

Voor het hoe kan je best eens bij onze grote nationale helden zoals Justine Henin en Tom Boonen te rade gaan. Die worden zelfs door koning en regering gefeliciteerd voor zoveel inventiviteit.

Dycore 6 september 2007 12:26

Citaat:

En nu nog uw bron zoeken...

Montalcino 6 september 2007 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2906478)
slechte berekeningsmethode hoor door fiscale optimalisatie trek ik (samen met mijn echtgenote) een equivalent van vier maanden netto loon terug ... met jou methode liggen we dan tegen de 40% aan ,
als ik dat bedrag dat ik jaarlijks terugbetaald krijg vd fiscus verreken, komen we iets onder de 20% uit

voorts natuurlijk akkoord met de mensen die al stelden dat je om de belastingsdruk te evalueren er eigenlijk de BTW, accijnzen, gemeente en provinciebelastingen, de milieubelasting en schandelijke successierechten moet bij nemen ...

OK, het is niet helemaal correct. Ik bedoelde dus wel degelijk wat je in totaal netto over houdt nadat de fiscus de eindafrekening heeft gemaakt (ivm dienstencheques, pensioensparen, aftrek enige en eigen woning, voorafbetalingsbonificaties en vermeerdering,...)

En ja, ik beschouw sociale bijdragen ook als belastingen. Het is niet omdat ze voor iets speciaals en sociaals aangewend worden dat ze dat niet zijn.

Dycore 6 september 2007 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2906503)
Alle bovenvermelde belastingen worden gevestigd op ingezetenen / werknemers in België; sinds 31/12 2006 ben ik geen ingezetene meer.

En je werkt dus niet langer in België?

AdrianHealey 6 september 2007 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2906508)
En nu nog uw bron zoeken...

Deleeck Herman.- De architectuur van de welvaartsstaat opnieuw bekeken.- Leuven: Acco, 2001.- 482 p..- ISBN 90-334-4637-5

Anna List 6 september 2007 12:37

Citaat:

wat is rijkste 10 % ?
zo zit 90% vh kapitaal in een land meestal ook in handen van minder dan 10 % ... die betalen dan belastingen op kapitaal (zo'n 15% als ze al braaf binnenlands blijven en aangeven)
terwijl iemand met inkomen uit werk(pakweg 90% vd actieve bevolking ?) direkt al aan een goeie 40% zit ...

beter is te spreken over de gemiddelde belastingsdruk op inkomen uit arbeid
en de gemiddelde belastingsdruk op inkomsten uit kapitalen ...

Pietje 6 september 2007 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2906438)
Wat me ook niet geheel onlogisch lijkt.

Akkoord, het (bijdrage bestemd voor de SZ) wordt "afgehouden", maar zijn dus geen belastingen.

Duvelke 6 september 2007 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2906503)

Voor het hoe kan je best eens bij onze grote nationale helden zoals Justine Henin en Tom Boonen te rade gaan. Die worden zelfs door koning en regering gefeliciteerd voor zoveel inventiviteit.

ah, nog ene wiens 'thuis' Monaco is, maar de helft van de tijd toch in Belgie verblijft :p

job 6 september 2007 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2906234)

Dus:

gedeeld door

Dan 100 min dat getal.

Een volledig verkeerde vraagstelling !

Ik veronderstel dat je wil weten welk percentage je aan personenbelasting betaalt ?
Wel, dat is vrij eenvoudig terug te vinden op je aanslagbiljet !
Op de laatste pagina, net voor het (te betalen/terug te krijgen) eindbedrag staan er één of twee percentages (ngl je samen met je partner vermeld staat op één aanslagbiljet of niet (of geen partner hebt) :

bvb. staat hier

Gemiddelde aanslagvoet : 25,6 % / 20,5 %

dan wil dat zeggen dat de eerste belastingsplichtige (de man in een hetero-huwelijk) 25,6 % van zijn bruto-inkomen als personenbelasting afgeeft aan de staat. Het tweede percentage-cijfer gaat over het belastingspercentage van het inkomen van de partner aan de staat.

Zo eenvoudig is het. Je moet het gewoon aflezen...

pinbag 6 september 2007 14:02

Veel te veel, en "budget is te weinig" om alleen te wonen.
Laat staan al die aangekondigde prijsverhogingen...

Gewoon bangelijk, dat dit onderwerp geen regerinscrisis waard is...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be