Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu
(Bericht 2916681)
 En het is natuurlijk ook een toevallig bijproduct dat je de Luiksgezinden een onbeduidende minderheid maakt.
|
Niet op deelgemeenteniveau. In de deelgemeente Remersdaal zal men dan gewoon de eigen zin kunnen doordrijven (daar is een Fransgezinde meerderheid toch?).
Citaat:
Ik heb het even nagekeken, de gemiddelde Vlaamse gemeente is 44 km^2 groot, en telt 19700 inwoners.
De gemiddelde Nederlandse gemeenten is 94 km^2 groot, en telt 36400 inwoners. Een verschil dus, maar zo significant voor het beleid?
|
Nederlandse gemeenten zijn groter, juist omdat ze meer taken hebben. In Vlaanderen heeft men een keer, in 1977, alle gemeenten tegelijk heringedeeld. Daarvoor niets, sindsdien ook niets. In Nederland is zeker sinds de jaren 60 sprake van een doorlopend proces van herindelingen. In het begin ging het om gemeenten die echt gewoon te klein waren om de bevoegdheden te kunnen vervullen, maar vanaf de jaren 70 zijn meer en meer bevoegdheden gedecentraliseerd - Nederland is toen een gedecentraliseerde eenheidsstaat geworden. Dat heeft er ook voor gezorgd dat steeds meer gemeenten in de problemen kwamen, omdat ze te klein waren om alle taken aan te kunnen. Een kleine gemeente heeft nu eenmaal niet genoeg budget voor alle benodigde ambtenaren om die bevoegdheden uit te voeren.
Een gemeente kan dan twee dingen doen: de belastingen verhogen of samenwerken/samenvoegen. Op een klein aantal rijkeluisgemeenten na zal men overal voor het laatste kiezen. En dan is samenwerken uiteraard prettiger dan samenvoegen, omdat de gemeenten op papier blijven bestaan. De keerzijde is echter dat er een nieuwe ondoorzichtige bestuurslaag ontstaat: het gemeentelijk samenwerkingsverband. Dat niveau is zelf niet democratisch gerechtvaardigd en wordt door meerdere gemeenteraden aangestuurd, waardoor het verder van de burger af staat en slecht door de volksvertegenwoordiging gecontroleerd kan worden. Samenvoegen ("herindeling") lost die problemen op, maar zorgt dat het gemeentelijk niveau als geheel verder van de burger af komt te staan.
Daarom zou het goed zijn een combinatie te vinden van de twee: schaalvergroting waar nodig, schaalverkleining waar mogelijk.
Gemeenten als Margraten of Gulpen-Wittem zijn ook ontstaan als samenvoeging van de oude dorpsgemeenten. Ze staan dus al op afstand van de burger, maar vormen geen niveau dat echt aanspreekt. Heuvelland als geheel is wel een niveau dat aanspreekt, een geografische eenheid waar men zich mee identificeert en wat ook voor buitenstaanders herkenbaar is. Het gemeenteniveau kan dus prima verhoogd worden tot dat niveau, als men anderzijds een deel van het gemeenteniveau verlaagd wordt tot de oude dorpsgemeenten: Bemelen, Cadier en Keer, Eijsden, 's-Gravenvoeren, Gronsveld, Gulpen, Margraten, Mesch, Mheer, Moelingen, Noorbeek, Remersdaal, Rijckholt, Sint Geertruid, Sint-Martens-Voeren, Sint-Pieters-Voeren, Slenaken, Teuven, Vaals, Wijlre en Wittem. En in sommige gevallen kunnen zelfs binnen deze gemeenten nog aparte deelgemeenten onderscheiden worden, bijv. Vijlen binnen de huidige gemeente Vaals.